Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Chrome visar inte text

gages

Recommended Posts

De senaste dagarna visar inte Google Chrome innehållet på vissa textsidor. Problemet finns i datorn, men jag har installerat om Chrome-appen utan att lyckats ändra någonting. MacWorld ser ut så här.

Länk till skärmdump: https://www.dropbox.com/s/96y6fek3gbhvk1d/Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2002.55.19.jpg?dl=0 MacWorld

Några idéer?

Den laddar fel font... Prova en säkert start, logga in, och följt av en vanlig omstart.

Kolla i Chrome's inställningar med fonter. Testa byta om den fortf fular sig. :crossfingers:

I Fontbook kanske man kan rensa font-cachen direkt? Kolla efter skadade typsnitt och matcha dem mot Chrome.

Den laddar fel font... Prova en säkert start, logga in, och följt av en vanlig omstart.

Kolla i Chrome's inställningar med fonter. Testa byta om den fortf fular sig. :crossfingers:

I Fontbook kanske man kan rensa font-cachen direkt? Kolla efter skadade typsnitt och matcha dem mot Chrome.

Har gjort som du föreslår med omstarten. Ingen skillnad.

Bytt från västerländsk PC-font till Mac d:o. Och testade att byta font. Hjälper inte. Till bilden hör att det är bara vissa webbsidor som det blir fel på, medan andra är felfria.

Kolla: https://www.dropbox.com/s/njqa9ps78vjit5n/Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-15%2009.10.35.jpg?dl=0

Har gjort som du föreslår med omstarten. Ingen skillnad.

Bytt från västerländsk PC-font till Mac d:o. Och testade att byta font. Hjälper inte. Till bilden hör att det är bara vissa webbsidor som det blir fel på, medan andra är felfria.

Kolla: https://www.dropbox.com/s/njqa9ps78vjit5n/Skärmklipp%202016-03-15%2009.10.35.jpg?dl=0

På den sidan ser det mer ut som att css'en el något javascript inte laddar ordentligt. Kolla i “webinspector” och kika under nätverk på statuskoderna för de olika filerna - om det kanske kan hinta om någon fil som inte kommit med.

Har du en massa tillägg? så prova att stäng av dem och se om det nåt som blockar.

Exempel från Firefox...

post-64246-0-65660600-1458107597_thumb.jpg

200 = “ok”

304 = “inte ändrad”

På den sidan ser det mer ut som att css'en el något javascript inte laddar ordentligt. Kolla i “webinspector” och kika under nätverk på statuskoderna för de olika filerna - om det kanske kan hinta om någon fil som inte kommit med.

Har du en massa tillägg? så prova att stäng av dem och se om det nåt som blockar.

Exempel från Firefox...

attachicon.gifcaravan.jpg

200 = “ok”

304 = “inte ändrad”

Jag har stängt av ADBlock f ö har jag inga konstigheter. Jag har googlat och där nämns "304" som ev orsak men jag vet inte hur jag kan förändra detta i Chrome.

Jag har stängt av ADBlock f ö har jag inga konstigheter. Jag har googlat och där nämns "304" som ev orsak men jag vet inte hur jag kan förändra detta i Chrome.

man får 200 om man refreshar sidan. 304 är eg en 200 fast cachad, dvs inte ändrad.

Använd AppCleaner när du tar bort Chrome, så följer allt med. Annars laddas skräpet in igen.

Jag har kört föreslagna AppCleanern men det blev ingen skillnad. :evilgrin:

Ingen Adware heller. Hur kan man "utrota" Chrome - det finns tydligen lämningar kvar efter AppCleaner och Dr.Cleaner ingreppen. Jag har två Macar med Chrome och ElCapitan men det är bara den nyare PowerBooken som krånglar. Alla andra webbläsare är OK.

https://www.dropbox.com/s/njqa9ps78vjit5n/Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-15%2009.10.35.jpg?dl=0

nyare PowerBooken

Den sista PowerBooken tillverkades 2006...

Den sista PowerBooken tillverkades 2006...

Sorry jag menar MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014) samt en early 2011.

Ingen Adware heller. Hur kan man "utrota" Chrome - det finns tydligen lämningar kvar efter AppCleaner och Dr.Cleaner ingreppen. Jag har två Macar med Chrome och ElCapitan men det är bara den nyare PowerBooken som krånglar. Alla andra webbläsare är OK.

https://www.dropbox.com/s/njqa9ps78vjit5n/Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-15%2009.10.35.jpg?dl=0

Testa att reparera typsnitt i Typsnittsbok. (Jag har inga bättre förslag)

Sorry jag menar MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014) samt en early 2011.

Om du testar den Macen med en annan webbläsare på samma webbsida, hur ser det ut då?

Om du testar den Macen med en annan webbläsare på samma webbsida, hur ser det ut då?

Inga problem - det ärendast Chrome som krånglar.

• 2 weeks later...

Efter den senaste El Capitan uppdateringen försvann texten även från Opera. Det var endast Safari och Firefox som fungerade. Nu är problemet löst. Det hade tydligen med textrenderingen att göra. Jag var tvungen att via min typsnittshanterare FontAgenPro stänga av samtliga Helvetica typsnitt. Samma sak går att göra i Typsnittsboken.

Efter den senaste El Capitan uppdateringen försvann texten även från Opera. Det var endast Safari och Firefox som fungerade. Nu är problemet löst. Det hade tydligen med textrenderingen att göra. Jag var tvungen att via min typsnittshanterare FontAgenPro stänga av samtliga Helvetica typsnitt. Samma sak går att göra i Typsnittsboken.

Aha, den felande länken, en typsnittshanterare vi inte kände till något om. :pinch:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...