Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Formatering av hårddisk

norda72

Recommended Posts

Hej hopp!

Jag skulle formatera min gamla mekaniska hårddisk på 1 TB, valde radera i Skivverktyg men glömde att välja hur säker raderingen skulle vara. Hårddisken tömdes väldigt snabbt eftersom säkerheten stod på det lägsta. Nu kör jag den en gång till, men när jag startade valde jag högsta möjliga säkerhet, som USA:s försvarsdepartement använder. Eller vad det nu var. Skulle jag inte gjort det här utan nöjt mig med den snabba raderingen?

Just nu, efter 5-6 timmar, står det i rutan för Raderar Macintosh HD:

Startar säker radering...

Pass: 1

Pass: 2

Pass: 3

Pass: 4

Stapeln är på ungefär halva. Tar detta mycket längre tid eftersom det står ’’startar’’?

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Ja, gå och lägg dig, så är det (kanske) klart imorgon. :)

Sån tar tid, lite beroende på diskens storlek men det blir klart till slut.

Det finns ingen egentlig anledning att välja mer än Överskrivning av nollor. Vilket tar 30-60 minuter. Den vanliga enkla som tar ett par minuter klipper bara bort kopplingarna till filerna men allt finns där kvar. Överskrivningen med nollor gör att varje bit av hårddisken nollställs så att det inte finns något att läsa så disken är raderad på riktigt. Dessutom tas defekta sektorer bort vilket höjer säkerheten och minimerar risken av dataförlust.

Okej, nu är det klart. Alternativet Överskrivning av nollor finns inte längre, eftersom det inte går att använda den version av Skivverktyg som fanns på den gamla hårddisken, utan man måste öppna nya Skivverktyg på SSD:n som passar till El Capitan. Där finns ingen möjlighet att välja vilken skiva datorn ska starta från. Jag måste väl starta den från de tomma hårddisken för att kunna installera systemet? Går jag in på Startskiva i Systeminställningar finns ju inte den formaterade hårddisken att välja. Den fungerar inte just nu. Men hur ska jag få in systemet i den? Jag har hållit på med datorer och Mac sedan 1998, ändå vet jag inte hur jag ska göra nu...

Jag ser nu att alternativet överskrivning av nollor finns i nya Skivverktyg, det är på mitten av stapeln där man väljer säkerhet vid formateringen, men jag har fortfarande inte kunnat installera MacOS X i den formaterade hårddisken. Provade att lägga systemet på USB-minne men det gick att formatera det men sen skulle man skriva in något i Terminalen och då kom svaret att kommandot inte hittades.

Jag ser nu att alternativet överskrivning av nollor finns i nya Skivverktyg, det är på mitten av stapeln där man väljer säkerhet vid formateringen, men jag har fortfarande inte kunnat installera MacOS X i den formaterade hårddisken. Provade att lägga systemet på USB-minne men det gick att formatera det men sen skulle man skriva in något i Terminalen och då kom svaret att kommandot inte hittades.

När man installerar på en USB så brukar man får manuellt köra “bless” -fick i a f förr. Om det kan ha varit det kommandot du körde? Skriv gärna med vad det var du körde - är svårt att säga vad den ev inte hittade om maman inte vet vad du körde. Oftast handlar detom att man skrev på fel sätt.

Finns ett program som heter Diskmaker. Prova med det kanske...

Här fanns några bra sidor.

Det var nog den här koden, som jag hittade i en artikel om detta här på Macworld.se.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

Det var nog den här koden, som jag hittade i en artikel om detta här på Macworld.se.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

Ja, det kan lätt bli fel med en sån lång svårläst. Kolla så alla filer/sökvvägar finns, och att USB-stickan verkligen heter Untitled

Så finns: "/Applications/Install OS X El Capitan.app" i Programfoldern?

Heter USB-stickan “Untitled”.

För att göra det lite enklare/renare kan du köra med "<sökväg>" istället för en masa \ \ \.

\ i den raden är för mellanslaget som kommer efteråt.

sudo "/Applications/Install OS X El Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia" --volume "/Volumes/Untitled" --applicationpath "/Applications/Install OS X El Capitan.app" --nointeraction

Man kan dela upp det med på fler rade om det ger bättre översikt kanske?

sudo "/Applications/Install OS X El Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia" \
--volume "/Volumes/Untitled" \
--applicationpath "/Applications/Install OS X El Capitan.app" \
--nointeraction

Men då måste du köra alla 4 rader på en gång. “\” talar i det här fallet om att det forts på nästa rad.

- - -

Men annars... Prova med den Diskmaker som var i artiklarna där. Verkar riktigt smidig. :crossfingers:

Men vad jag undrar är varför inte alla hårddiskar som är kopplade till datorn visas i Startskiva under Systeminställningar? Det är bara nuvarande startskiva som kommer upp. Beror det på att det är en SSD och de andra HDD? Både den externa hårddisken och den jag ska installera systemet i, den ursprungliga hårddisken som följde med datorn vid köpet, är mekaniska.

Men vad jag undrar är varför inte alla hårddiskar som är kopplade till datorn visas i Startskiva under Systeminställningar? Det är bara nuvarande startskiva som kommer upp.

Under Systeminst -> Startskiva. Endast de diskar med ett installerat bootbart system på visas där. Har man en xtra disk bara för lagring t ex... då finns den inte med.

Men den interna mekaniska hårddisken sitter ju i datorn, i den vanliga hårddiskplatsen. Den borde väl synas? Men den är tom. SSD:n sitter i fack två för dvd-brännare. Dumt nog hänger den löst där. Teknikern som installerade den fick inte in den i någon av de fyra lediga platserna trots att jag hade två slädar med för det ändamålet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...