Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur gör man snygga inbjudningskort?

Orfeus

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att klura på ett inbjudningskort till min 40-årsfest. Jag har skrivit texten och så, men skulle vilja göra det lite roligare.

Så jag undrar om någon har några tips på hur man kan göra snygga kort?
Gärna gratis eller med de program som finns i en Macbook Air från början (som jag inte är så van vid). Ett plus är också att de helst ska bli snygga i svart/vitt.

Tacksam för svar!

Tack för tipset!
Jag glömde skriva - jag tänkte alltså skriva ut dem själv

Tack för tipset!

Jag glömde skriva - jag tänkte alltså skriva ut dem själv

Jag förstod det. Det har jag gjort i flera år med julkort, men gett upp den tanken. Det blir så mycket bättre att få dem tryckta.

Vad är det egentligen du vill ha hjälp med? Du kan göra snygga kort i ett vanligt ordbehandlingsprogram. Beroende på vad du har för dator och hur du köpte den har du kanske redan iWork-sviten på din dator? Pages (och layout-läget i Pages) är kanske enklast att använda.

Du har redan texten. Sedan väljer du ett snyggt typsnitt, eller kanske två, och gör några provutskrifter hur det ser ut. Om du vill ha några bilder eller clip-art så får du leta upp det på nätet.

I Pages - och för den delen också i MS Word - kan du lägga in en textruta, antingen gör du rutan så stor som inbjudningskortet ska vara, eller också använder du textrutorna till att få text och bilder på rätt plats.

Det finns en mängd program som kan göra visitkort, inbjudningar och så vidare och som kommer med ett antal mallar. Om någon av dem är gratis vet jag inte, prova att googla "invitation card mac program" och se vad som dyker upp. Eller googla bara på "invitation card" och studera de exempel som kommer upp.

Avery - etikett-tillverkaren - har förresten ett gratis program man kan ladda ner. Man kan också arbeta on-line eller ladda ner mallar till Word bland annat. http://www.avery.se/avery/en_se/Templates-%26-Software/Software/Avery-Design-and-Print-Software-Download.htm?N=4294967235&refchannel=9d8075dda75eb210VgnVCM1000002118140aRCRD

Lycka till och hoppas att du får en trevlig fest!

När du är färdig med designen så skriver du förstås ut korten på lite tjockare papper, 120 gram tror jag blir bra. Eller kanske till och med 160 gram.

Har du tur hittar du något papper som är svagt färgat eller med någon trevlig struktur, linnestruktur till exempel.

När du är färdig med designen så skriver du förstås ut korten på lite tjockare papper, 120 gram tror jag blir bra. Eller kanske till och med 160 gram.

När jag skrev ut julkort hemma körde jag med 160 gram, men det var för tunt, det också.

Vad fint!
Tack för hjälpen!

Jag kan ju inte programmen riktigt, men pages var nog det jag sökte efter.

När jag skrev ut julkort hemma körde jag med 160 gram, men det var för tunt, det också.

Börja med ett tjockt fotopapper och behöver man ytterligare tjocklek kan man laminera in det (apparater och material är ganska billiga på Clas Ohlson eller Kjell & Co) eller förstärka genom att klistra dit en vanlig självhäftande oskuren adressetikett på baksidan (finns att köpa i en vanlig bokhandel).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...