Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med ny TC

alpros

Recommended Posts

Har haft en TC i flera år som har funkat finfint. Men nu har den fyllts upp och eftersom den hade några år på nacken köpte jag en nyare. Kopplade in den för ett par månader sedan och därefter har det bara strulat.

Hastigheten i det trådlösa nätverket har gått ner väldigt mycket och jag kan knappt surfa om sonen streamar någon film samtidigt. Och att ladda t ex Svenskan på paddan (iPAd Air 2) kan ta 10-20 sek minst. Så nåt har alltså hänt. Men vad?! Den nya TC ska väl vara bättre och ha snabbare wifi än den äldre?!

Ganska ofta tappar imac eller mba kontakt med internet men efter några minuter fungerar det igen. Men det gör det halvt omöjligt att jobba hemifrån med VPN. Så nu har jag tröttnat - vad kan vara felet? Bifogar bild nedan på hur det såg ut nyss. Och då kan jag ändå surfa hit och skriva detta inlägg. TC är ju min router? Om den inte är tillgänglig borde väl inte internet fungera? Eller? Den lyser grönt - blinkar inte orange.

Allt har alltid funkat så klockrent, så nu när det inte gör det längre känner jag mig väldigt vilsen! Har någon nåt tips om hur jag ska börja felsöka?

(Har stadsnät 100/100 som nu går via sladd (under felsökningen) till TC. Min gamla TC är bara anställd som hårddisk. APX utökar nätverket på övervåningen)

post-64545-0-36282900-1457949900.png

Det finns varningstrianglar vid TC och Time Capsule..Vad säger dessa (du kanske måste klicka på dessa enheter)?

Se till att bara en enhet har trådlöst igång samt att bara en enhet har dhcp igång (antar att det är så, att AE och Time Capsule är bryggade?)

Pröva att byta kanal på det trådlösa. Kör gärna ytterligheter, dvs 1 eller 12 på 2,4 Ghzbandet. Prova med olika alternativ under 'Trådlösa alternativ' under trådlöst i TC.

post-48757-0-80348700-1457952176_thumb.png

Tack för input!

Trianglarna sa att den inte hittade kompisarna och undrade om jag ville glömma dem. Men samtidigt så fungerade ju kontakten med internet.

Men hmm... Jag har inte samma utseende som du i Airportverktyg. Kan inte prova olika radiolägen. Men ska prova andra kanaler! Det ser ut som om de flesta av grannarna (oxå) använder kanal 6. Har du, eller någots annan, tips på annat program än iStumbler för att kolla kanaler & sånt?

Vet inte vad det innebär att de är bryggade? TC's inställning är att "skapa det trådlösa nätverket". AE är ställd till att "utöka ett trådlöst nätverk". Under internetfliken står att AE ansluter via DHCP - inte ok? "Statisk" är det enda andra alternativet. Ska jag byta där?

Det bästa ut performance är att AE är ansluten med kabel, att du inte utökar nätet utan bryggar det samt skapar ett nytt nätverk med samma namn som i TC. Samma gäller med Time Capsule. Låt TCs trådlösa namn definieras i Time Capsule och AE och låt TC sköta om DHCP och routingen.

Det finns andra trådar om detta..leta (och det gör även jag).

Av din bild att döma verkar AE vara den enda enhet som funkar.

Att Time Capsule och AE är bryggade innebär att de bara skickar begäran vidare till TC som ska definieras som router och han hand om alla routerns uppgifter.

post-48757-0-71824900-1457984925_thumb.png

post-48757-0-17398500-1457984942.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...