Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Värt att uppgradera min Macbook Pro 2011? (SSD + 16gb RAM)

mrkonvaljen

Recommended Posts

mrkonvaljen

Hej alla.

Min macbook har blivit segare och jag tror även att det kan vara något fel på fläkten.

Därför har jag nu börjat fundera på en uppgradering, dels sätta in en SSD och även uppgradera RAM till 16gb.

Anledningen är att jag har börjat använda datorn till en hel del dataanalys så mycket ram är rätt nice (har tänkt börja lära mig hadoop snart och då verkar 8gb ram vara minimum).

Har kommit fram till att en Samsung 850 EVO 500GB SSD verkar vara ett bra alternativ [1]. För RAM har jag tänkt crucial 16gb [2]. Det enda är att jag inte verkar kunna hitta minnet att beställa förutom från crucials egna hemsida, funderar på hur det kommer sig, är det för att de är utdaterade och det finns bättre alternativ nu? Hade ju gärna beställt allt tillsammans för att det är smidigt också, tips på var jag kan hitta dom tillsammans mottages gärna.

Sen insåg jag nyligen att mitt batteri har nått "byt snart" status. Har inga problem med batteritid ännu dock, fortfarande bra, klarar det sig i 1-2 år till tror ni? Utöver detta så låter som sagt fläkten lite skumt, hoppas att det kanske kan lösas med att byta till en SSD dock.

Sammantaget, det jag kanske egentligen funderar över är om jag borde satsa på en helt ny burk eller är det värt dessa investeringar? Problemet är att det isf blir en vanlig PC (som jag kommer köra Linux på) isf då jag forfarande studerar i ett tag till och inte har råd med en ny mac hur som helst.

[1] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

[2] http://eu.crucial.com/eur/en/macbook-pro-%2815-inch%2C-late-2011%29/CT3373696

Tack.

Jag tycker du tänker helt rätt och har valt bra produkter. Apple gjorde ett stort tekniklyft 2011 så det skiljer ganska lite i processorprestanda till en ny. Så med största flaskhalsen utbytt mot en SSD och 16 GB RAM finns det ingen anledning att köpa en ny. De största förbättringarna är på strömsnålheten på de nyare. De är väldigt mycket mer strömsnåla och har låååång drifttid. Så är det inte ett problem så vänta med att köpa nyare Mac.

...

Sen att fläkten låter skumt kan ju bero på damm. Så köp en burk tryckluft för elektronik och blås ren datorn när du byter hårddisk.

Jag uppgraderade min MBP till 16Gb och det vart ett stort slut. Planerar att byta till en 256 Gb SSD inom nära framtiden. Jag håller liv i den, den är fortfarande bra. Och om jag vore du skulle jag byta batteriet också. Att köpa en ny Macbook är mycket pengar, jag försöker hålla liv i min gamla så länge det går. Kör senaste OS X, allt fungerar väldigt bra. Ser egentligen ingen anledning heller köpa en ny när min gamla fungerar som den gör.

Stoppade i en likadan Samsung EVO 500Gb som du planerar att köpa i min iMac mid 2010, plus att jag uppgraderade minnet när jag ändå var igång till 16Gb (2x8Gb).

Nu vet jag inte hur stor skillnad minnena i sig gjorde, men jag uppgraderade ifrån sammanlagt 8Gb (1x4+2x2Gb).

Men det gjorde en hel värld av skillnad, tidigare var boot tiden en bra bit över 3 minuter och var seg en lång tid efter det. Nu blotar den på knappt 40 sekunder och fungerar rappt och fint efter det. Är skitnöjd och det var mkt väl investerade pengar.

Enligt Apple kan jag ha max 4Gb minnen i varje minnes uttag, dvs 4x4Gb enligt deras instruktioner på hemsidan, men det fungerar tydligen bra med 8gb med, iallafall i två fack.

Köpte minnena hos Netonnet och de ska vara mac anpassade, fungerar fint här iallafall.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr3sodimm/crucial-16gb-1600mhz-for-mac-sodimm/198968.8998/

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/samsung-850-evo-series-500gb/212540.8993/

Nu vet jag inte årsmodell på din MBP, men du lär märka en stor skillnad.

Enligt Apple kan jag ha max 4Gb minnen i varje minnes uttag, dvs 4x4Gb enligt deras instruktioner på hemsidan, men det fungerar tydligen bra med 8gb med, iallafall i två fack.

Hur mycket minne som man kan stoppa i varierar från Mac till Mac. Ibland stämmer Apples anvisningar, många gånger kan man slänga i det dubbla. Mactracker kan berätta om allt sådant och mycket annat.

Problemet är att det isf blir en vanlig PC (som jag kommer köra Linux på) isf då jag forfarande studerar i ett tag till och inte har råd med en ny mac hur som helst.

Du kan installera Linux direkt på den du har. Det kommer att bli mkt snabbare pga de olika filsystemen. Så du behöver ingen ny hårdvara då, och du kan uppgradera hårdvaran lite varteftersom istället.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...