Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Återställning

Gojja

Recommended Posts

Hej,

Någon här som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att installera om OS X på min MacBook Air ifrån sent 2010?

Har letat i x antal dagar nu men inte hittat något som hjälper.

Jag ska sälja den och ville därmed radera hårddisken och installera om OS X men när jag raderat hårddisken kommer jag inte in i den igen på något sätt.

En mapp med ett frågetecken kommer upp vid start, denna kommer jag förbi genom att trycka på alt tangenten.

Då kommer jag till en meny där jag ska välja nätverk, samtidigt finns en ruta som det står "Internet Recovery" på som jag trycker på.

Efter ett tag kommer jag till "Mac OS X-verktygsprogram" och där tar det stopp, oavsett vad jag gör.

Återskapa ifrån Time Machine-säkerhetskopia kan jag inte eftersom jag inte har någon time machine.

Installera om Mac OS X har jag försökt med men kommer inte längre än att jag ska logga in på App Store, där stannar den och säger att objektet inte är tillgängligt (Mac OS X Lion som den ska installera). Har läst att detta kan bero på att man inte köpt OS X med det Apple ID man skriver in men det har jag gjort, det fungerar ändå inte.

Få hjälp på nätet hjälper inte.

Skivverktyg hjälper mig inte heller, har varit inne där och raderat hårddisken flera gånger om men det hjälper ju liksom inte. En annan sak som jag inte heller får att fungera är att kunna välja "Säkerhetsalternativ" när jag ska radera en hårddisk, den knappen är "otryckbar".

Någon som skulle kunna hjälpa mig?

Tack!

Man kan ibland få det där felmeddelandet om datorns klocka och datum är helfel.

Starta från internet recover

Starta terminalen

skriv date för att kolla tid och datum.

Om fel ändras den enligt:

date {month}{day}{hour}{minute}{year}

Så dagens datum klockan 22:45 blir alltså

date 031222452016

Men i övrigt har du alltså formaterad hårddisken och har en tom partion som är valbar att installera OSX på?

Man kan ibland få det där felmeddelandet om datorns klocka och datum är helfel.

Starta från internet recover

Starta terminalen

skriv date för att kolla tid och datum.

Om fel ändras den enligt:

date {month}{day}{hour}{minute}{year}

Så dagens datum klockan 22:45 blir alltså

date 031222452016

Men i övrigt har du alltså formaterad hårddisken och har en tom partion som är valbar att installera OSX på?

Kollade i terminalen och det enda som inte stämde var klockan, den stod på 13 nånting men ändrade den med kommandot du skrev men det hjälpte inte.

Precis, det stämmer!

Har du valt rätt partitionskarta och format när du formaterade?

Har du valt rätt partitionskarta och format när du formaterade?

Hmmm, bra fråga men det tror jag? Kan jag kontrollera detta på något sätt?

Mac OS Extended (journalförd) och GUID partitionstabell.

Det väljer du när du raderar/formaterar.

Sedan brukar jag namnge den som Macintosh HD, men vet inte om det har någon egentlig betydelse vad disken heter.

Ska testa detta.

Osäker om det är det som är felet men när i skivverktyget så har jag flera olika "diskar"

det börjar med:

121.33 GB APPLE SSD TS128C Media sen som "undermapp" till den har jag MacBook Air sen har jag en linje och sen något som kallas disk1 och där har jag en "undermapp" med Mac OS X Base System

När jag gjorde formateringen valde jag 121.33 GB APPLE SSD TS128C disken, skulle jag ha valt undermappen istället?

Som jag tolkar det du skriver så skulle du ha raderat "MacBook Air" och gjort dina val "Mac OS Extended (journalförd) och GUID partitionstabell" där.

Klickar du på "121.33 GB APPLE SSD TS128C Media" så ser du dina partitioner som finns på din disk.

Frågan är, partitionerade du "121.33 GB APPLE SSD TS128C Media" utan att därefter formatera den partitionen?

Oavsett, prova att radera "Macbook Air" och ange Mac OS Extended (journalförd) och GUID partitionstabell och se om det löser dina problem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...