Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fryst meny efter säker start

frkFossil

Recommended Posts

Hej, har nu ett par ggr varit med om att jag ej kan starta om sedan jag gjort säker start. Mus och styrplatta fungerar men inget händer när jag trycker på äpplet, eller nån annanstans. Jag har fått tvångsavstänga och starta datorn igen och sen har allt funkat som vanligt.

Men det känns inte bra - några tips?

Detta hände första gången efter att jag satt datorn i fullståndig gungning genom att komma åt något kommando eller en kombination - skärmen skakade och inget fungerade.

Då har du nog bara startat om i Säker läge. Du ska starta upp i Säkert läge, logga in på din användare och starta om datorn igen som vanligt. Annars fungerar det inte som det är tänkt. När du startar upp i Säkert läge stängs alla icke nödvändiga tillägg av. Men det vi menar är att fullfölja hela processen för att få till "vårstädningen" som sker.

Hej! Nejdå, jag har stängt av datorn helt först och sen hållit ner Shift när jag trycker på startknappen.

Hej! Nejdå, jag har stängt av datorn helt först och sen hållit ner Shift när jag trycker på startknappen.

Det var halva processen. Steg 1. Här i Säkert läge kan du nästan inte göra någonting då alla tillägg är avstängda. Det är inte meningen att du ska köra datorn i Säkert läge. Det är meningen att du ska få nytta av vissa moment som genomförs när datorn startar upp i Säkert läge.

...

Steg två är att logga in och sen starta om igen utan Shiftknappen nedtryckt. Nu är datorn tillbaka till normal drift och "vårstädningen" är avklarad. Allt är som vanligt och förhoppningsvis är strulet åtgärdat som gjorde att du utförde en Säker start.

Jadå, jag är med. Jag har gjort säker start några gånger, nu senast när datorn tog lång tid på sig att stänga ner - jag stänger alltid av datorn helt vid dagens slut. Då vet jag att det kan behöva rensas. Och därefter har jag alltid startat om, precis som man ska. Det som händer nu är att när datorn jobbat klart kan jag inte starta om via menyn som sig bör. Att stänga med knappen och sedan starta igen utan shift är ju naturligtvis också en omstart men det ska gå att göra via äppelmenyn.

Och detta började alltså efter missödet då jag vilade mot tangentbordet och kom åt nåt.

Prova

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Tack för tipsen! Jag spar dem för ev framtida behov. Känns onödigt gå igenom allt nu eftersom datorn funkar, kändes tråkigt bara att jag råkade försämra en funktion av misstag. Principen är väl att joxa så lite som möjligt när det funkar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...