Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Frågor om Mavericks

Telly82

Recommended Posts

Jag har precis uppdaterat från Snow Leopard till Mavericks och har några problem (av olika dignitet).

1) Vid omstart så vill jag att öppna Finder-fonster ska förbli öppna. Jag vill inte att andra program eller deras fönster öppnas. Hur ställer jag in detta?

2) När jag dubbelklickar på en mapp i Finder så vill jag att ett nytt fönster öppnas. Hur ställer jag in detta? Listvy, om det gör någon skillnad.

3) När ett fönster öppnas så är det en animering som liksom blåser upp fönstret. När ett felmeddelande så är det en animering som liksom blåser upp meddelandet, gör det litet för stort och sedan minskar ner det till sin slutliga storlek. Hur stänger man av dessa tröttsamma animeringar?

4) I Mail så har listan över brevlådor och mappar blivit större, så alla ryms inte längre på skärmen på min MacBook Pro. Hur minstar man textstorleken eller radmellanrummet?

5) När skärmen släckts ner (Energi-inställningar) så kan jag inte längre väcka skärmen med musen. Jag måste klicka på musen eller trycka på tangentbordet. Hur ändrar jag detta? (Datorn går alltså inte vila, bara skärmen. Och "skärmsläckare" använder jag inte.)

6) I Safari så finns det inte längre något fönster för "Aktivitet", där jag kan se alla ingående element i sidan jag har uppe. Var hittar jag det?

7) I Safari så finns det inte längre något fönster för "Hämtade filer". Var hittar jag det? Allt jag hittar är ett pop-up-fönster som stängs så fort jag klickar utanför det, exempelvis för att byta flik.

Jag har precis uppdaterat från Snow Leopard till Mavericks och har några problem (av olika dignitet).

2) När jag dubbelklickar på en mapp i Finder så vill jag att ett nytt fönster öppnas. Hur ställer jag in detta? Listvy, om det gör någon skillnad.

http://osxdaily.com/2014/05/28/open-folder-into-new-window-mac/

1) Vid omstart så vill jag att öppna Finder-fonster ska förbli öppna. Jag vill inte att andra program eller deras fönster öppnas. Hur ställer jag in detta?

Det går inte att specifikt välja vilka program som ska vara öppna vid en omstart.

Däremot kan du ställa in att inga fönster/program ska vara återstartas vid omstart men kringå det genom att i inställningar autostarta vissa program som tex Finder.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.556556/ta-kontroll-over-macens-startobjekt

Tack för svaret.

Jag hade redan avbockat "Öppna mappar i flikar i stället för i nya fönster".

Men det hjälper liksom inte grundproblemet: Att navigera med bara musen. Jag måste hålla ner kommando när jag dubbelklickar.

Eller så måste jag högerklicka, leta upp rätt rad i kontextmenyn och sedan vänsterklicka på "Öppna i nytt fönster".

Det går inte att specifikt välja vilka program som ska vara öppna vid en omstart.

Däremot kan du ställa in att inga fönster/program ska vara återstartas vid omstart men kringå det genom att i inställningar autostarta vissa program som tex Finder.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.556556/ta-kontroll-over-macens-startobjekt

Tack igen.

Finder startar ju alltid, men har då stängt de fönster jag arbetade med sist. Dessa varierar ju från gång till gång, så det är ju inte rationellt att lägga dem i startobjekt och sedan byta dem inför varje omstart.

6. Saknas . Använd Utvecklarmenyn/sidans resurser

7. Pilen - höger-verktygsfältet

Onyx löser end del.

http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx

Tack för tipset om Onyx. Där fanns några nyttiga saker.

7. Det visar bara ett pop-up-fönster som försvinner så fort jag klickar utanför det.

Tack för tipset om Onyx. Där fanns några nyttiga saker.

7. Det visar bara ett pop-up-fönster som försvinner så fort jag klickar utanför det.

Det är det fönstret som finns. Man kan se det i Finder också vilka filer som laddas ner för stunden.

http://osxdaily.com/2014/03/05/see-file-download-progress-mac-os-x/

Det finns en del defaults write att köra...

Det finns väl en iställning i SysPrefs under allmänt om att öppna fönter som var öppna, men den tar ju alla då. Men med defaults...

Dels den här:

defaults write com.apple.loginwindow LoginwindowLaunchesRelaunchApps -bool false
defaults write com.apple.loginwindow TALLogoutSavesState -bool false

Sen här, per program - exempel:

defaults write com.google.Chrome NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write com.apple.Preview NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write com.apple.QuickTimePlayerX NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write com.apple.Preview NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write com.apple.Safari NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write com.apple.Terminal NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write org.mozilla.Firefox NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
defaults write com.adobe.Photoshop NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false
# osv...

# system-wide
defaults write NSGlobalDomain NSQuitAlwaysKeepsWindows -bool false

Men det funkar inte på alla. Troligtvis alla Apple-program och de som anv av den variabeln.

3) När ett fönster öppnas så är det en animering som liksom blåser upp fönstret. När ett felmeddelande så är det en animering som liksom blåser upp meddelandet, gör det litet för stort och sedan minskar ner det till sin slutliga storlek. Hur stänger man av dessa tröttsamma animeringar?

Allt det där kom i Lion. Jag tog bort en del, f f a i Mail. Men här är lite blandat.

#Finder: fönster och inforutor
defaults write com.apple.finder DisableAllAnimations -bool true

# Mail
defaults write com.apple.mail DisableReplyAnimations -bool true
defaults write com.apple.mail DisableSendAnimations -bool true

# Disable smooth scrolling
defaults write NSGlobalDomain NSScrollAnimationEnabled -bool false

# Disable opening and closing window animations
defaults write NSGlobalDomain NSAutomaticWindowAnimationsEnabled -bool false

# Speed up Mission Control animations
defaults write com.apple.dock expose-animation-duration -float 0.1

6) I Safari så finns det inte längre något fönster för "Aktivitet", där jag kan se alla ingående element i sidan jag har uppe. Var hittar jag det?

Var därför jag aldrig uppgraderade till Safari6. Den försvann där. Webinspector funkar bra/bättre just till element.

- - -

De flesta defaults brukar hänga med över tid. Men för att hitta fler, kanske nyare varianter - kika mer på:

dstroot har delat upp allt i olika filer... Kanske lite enklare att söka.

Logga ut/in för att det skall funka, eller starta om med killall <program> i Terminal.

Dashboard, Dock, Finder, SystemUIServer brukar vara smidiga att starta om i Terminalen, resten funkar ju som de är.

- - -

Du får börja med denna, så man ser vad det står på skärmen. :ThumbsUp:

defaults -currentHost read -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2

Tips om defaults...

Innan man kör några defaults write ... kan man se till att alla man kör sparas i en fil. Som en en loggfil för just defaults. Är smidigt att ha vid om/ny-installation, så har manlite koll på vilka man kört.

Exempel:

I ~/.bash_profile, lägg till i början någonstans.

# Spara "defaults ..." i egen fil
export PROMPT_COMMAND='echo "$(history 1 | grep -E "(sudo)? defaults ")" | sed '/^$/d' >> $HOME/defaultsLog.txt'

#
# Finns inte filen, skapa den innan med t ex:
#    touch ~/.bash_profile
#
# När man sparat... ladda in/om den med:
#    . ~/.bash_profile
#

Man kan såklart välja vilken folder man vill. Jag har min i “~/ShellScripts/__defaultsLog.txt”

Det är det fönstret som finns. Man kan se det i Finder också vilka filer som laddas ner för stunden.

http://osxdaily.com/2014/03/05/see-file-download-progress-mac-os-x/

Tack.

Det var ju synd att det fönstret försvann, men så är det väl.

Tack för alla bra tips, iEricF. Det var ju hel del nyttiga defaults write där. :)

vasse'go... :ThumbsUp:

Jo, många är bra och praktiska, och en del rent av nödvändiga. Men mkt i de filerna där på Github känns ganska överkurs. Man skall nog se dem som resurs och plocka ut det man vill ha och har anv för. :crossfingers:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...