Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple-chefen dödar batterimyten - till sist

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Spelar ingen roll för vissa användare är det ett sådant invant mönster och till och med tvångsbeteende att stänga appar. Sen har dom mage att klaga på dålig batteritid fast dom är delvis orsaken till det.

En säger si, en annan säger så. Jag antar att det här går att mäta, om man så önskar. Objektiv, empirisk fakta är alltid att föredra framför mer eller mindre auktoritära uttalanden.

En säger si, en annan säger så. Jag antar att det här går att mäta, om man så önskar. Objektiv, empirisk fakta är alltid att föredra framför mer eller mindre auktoritära uttalanden.

Något som redan blivit testat men nu inte hittar länken.

Fast det säger sig självt att måste ram-minnet hela tiden fyllas på för att användare tömmer det genom att döda appen drar det mer ström.

Något som redan blivit testat men nu inte hittar länken.

Fast det säger sig självt att måste ram-minnet hela tiden fyllas på för att användare tömmer det genom att döda appen drar det mer ström.

Sannolikt. Dock drar RAM ytterst lite ström överhuvudtaget. Vill man ha bättre livslängd på batteriet ska man optimera ljusstyrkan på skärmen.

Sannolikt. Dock drar RAM ytterst lite ström överhuvudtaget. Vill man ha bättre livslängd på batteriet ska man optimera ljusstyrkan på skärmen.

Eller att inte använda FB-appen som drar grymt med ström :)

Eller att inte använda FB-appen som drar grymt med ström :)

Det var åratal sedan jag använde den. Den har en hiskelig massa skräpkod, är slö och drar massor av RAM. Jag kollar FB via Firefox. Inte helt optimerat, men snabbare och smidigare.

Det var åratal sedan jag använde den. Den har en hiskelig massa skräpkod, är slö och drar massor av RAM. Jag kollar FB via Firefox. Inte helt optimerat, men snabbare och smidigare.

Och jag använder Safari på min telefon något som fungerar förvånansvärt bra.

Känner jag så väl igen :)

Telling him he’s wrong and explaining why force quitting apps drains his battery faster than leaving them in the App Switcher is a lost cause. I know it’s a lost cause because I have been telling people the same thing for years. No one, including members of my own family, can break this bad habit and trust the operating system will manage their apps in a way that will actually save battery life.

davidredjoy

Min fråga andgående avslutning av appar ligger utöver batterianvändningen, när man stänger ner och öppnar upp appar hela tiden, borde det ju ta mindre ram, än om man har x antal appar på i bakgrunden...?

För även om man har bakgrundsuppdateringarna av, är dom ju ändå där och väntar... Bästa exempel är väl i Safari, om man har 20 flikar öppna och Safari ligger och väntar i bakgrunden, betyder det då att dom inte "tar plats" i ram-minnen för att man inte surfar just då...? Jag menar, ens iPhone blir ju garanterat seeegare, även om den kanske då drar mindre batteri (enligt Federighi) - än när man inte har något öppet alls i bakgrunden, hela tiden öppnar upp och stänger ner, och drar mer batteri på grund av det...?

Mindblown.

- Ursäkta att jag hijacka batteri-tråden men iaf.

:whistling:

PS. Jag vill ha empiriskt test på detta med Craig Federighi...!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...