Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dags att gå tillbaka till android?

iMarc

Recommended Posts

Har haft en iPhone 5C 16GB i några månader nu men upplever iOS omständigt och inte användarvänligt.

Problem: Man behöver som regel alltid navigera till system för minsta lilla ändring i en apps beteende. Program med egna ljudfiler går inte att importera i exempelvis en ljudredigerings app. Vissa ljudfiler syncas heller inte via iCloud eller iTunes. Otroligt segt att få upp bilder synliga i iCloud. Krångligt och omständigt att hitta appar i appstore. Tangentborden mycket sämre än i Android. Notifikationer fungerar ibland inte. Siri tappar sin "intelligens" emellanåt. Vad gäller bilder och video, appen bilder väldigt få funktioner, helt underlägsen Google Foto. Och Google Foto fungerar bättre i Android. Mina bilder som synkas till iCloud i originalstorlek är knappt åtkomliga då iCloud är så segt trots 250Mbit internet. Man måste till inställningar för att byta bakgrundsbild. Går inte placera widgetar på skärmarna. Är tvungen att använda Google Drive. OneDrive, Mega för att vara säker på att filerna inte försvinner och för att kunna ladda ner. Telefonen fylls upp direkt till ca 1GB ledigt trots få bilder och appar. Allting är omständigt och man får ingen bra överblick över vad som egentligen tar upp uyrymmet.

Önskar jag kan få någon klarhet i varför saker och ting inte fungerar och varför allting är så omständigt.

Men iPhone har de bästa skärmarna, byggekvalitet mycket bra, ringa, smsa, mail fungerar ypperligt. Telefonen hänger sig aldrig.

Kameran är mycket bra.

Men jag förstår inte varför allting är så omständigt och frustrerande. En Androidlur har man total kontroll över, allting är logiskt och lätt att lära sig. Android appar är bättre än de i Appstore. Mer kontroll från hemskärm. Tyvärr är androidlurar inte av samma kvalité, skärmarna sämre och likaså ljudet. De enda bra androidlurar jag ägt och har kvaf är Motorola Defy+ och Xperia Z1 när det kommer till kvalité och speciellt Z1 är väldigt stabil i operativet och tar mycket bra bilder. Så hjälp om hur man använder iPhone mottages tacksamt annars tvingas jag tyvärr gå över till min Z1.

gå tillbaka till android. varför "tvinga" dig själv att använda något du inte trivs med?

Man måste till inställningar för att byta bakgrundsbild.

Nej det måste man inte. Tittar man på en bild i Bilder appen räcker det med att trycka på dela knappen och välja "använd som bakgrundsbild."

Rådet till dig är att du startar enskilda trådar med dom "problem" du anser att du har istället för att lösa det i en tråd där du räknar upp alla.

Oki tack för svar. Gillar ju min iPhone så det största problemet egentligen är det med filhanteraring, sync, iCloud. En fråga ställer jag dock, om jag för över alla mina bilder och videos till iCloud, så att de inte finns kvar i telefonen, kan man sedan ladda tillbaka de bilder man vill ha sedan vid behov? Det står optimerad lagring trots att jag valt att bilderna ska ha sin original storlek så det där är något jag inte riktigt förstår.

Om jag fattat saken rätt så är iCloud en synkningstjänst, inte en lagringstjänst. Så om du raderar bilderna i telefonen så försvinner de överallt.

Om man har valt iCloud Bildbibliotek så går det inte att enbart att ha bilderna i iCloud utan dom kommer finnas på din telefon i någon sorts form också.

Har du mycket ledigt utrymme på telefonen kommer dom finnas i fullstorlek ända tills utrymmet börjar ta slut då ersätts dom med en optimerad version.

iCloud Bildbibliotek fungerar på det sättet att du inte ska behöva bry dig om vilka bilder som finns på din telefon. Utan när man väljer att titta på en bild så laddas den ner ifall den bara finns i en optimerad version på enheten.

Tanken är att man inte ska hålla på att synka in bilder manuellt utan att man ska kunna komma åt alla sina bilder vid behov.

Jag vet inte hur iCloud fungerar egentligen, om jag vill radera bilder i telefonen då får jag en dialogruta att om jag raderar försvinner bilderna permanent på alla enheter. Kan man inte radera bilder på sin telefon utan att de försvinner på iCloud?

Jag vet inte hur iCloud fungerar egentligen, om jag vill radera bilder i telefonen då får jag en dialogruta att om jag raderar försvinner bilderna permanent på alla enheter. Kan man inte radera bilder på sin telefon utan att de försvinner på iCloud?

Om du har iCloud Bildbibliotek påslaget på alla enheter finns alla bilder på alla enheter. Tar du bort en bild på en enhet så försvinner dom från alla andra också. Logiskt och det är så det ska fungera.

Vill du att det ska fungera på annat sätt så får du slå av iCloud Bildbibliotek och börja synka in manuellt dom bilder du vill ha på enheterna.

Jag tycker iCloud Bildbibliotek är toppen för att om jag redigerar en bild på min iPad så kommer samma bild som syns på min iPhone att också vara redigerad.

Ok, jag tycker dock att iCloud er veldig långsamt och har inte så mycket funktioner jämfört med Google Foto och Onedrive. De har mer äverblick, snabbare och smidigare. Så vad jag kan göra om jag förstått rätt är att slå av iCloud och sedan använda tex Google Foto och synka manuellt? Men hur blir det då med övriga filer på telefonen och säkerhetskopior etc, då försvinner alltså det? Men det fungerar att via iTunes synka och säkeehetskopiera manuellt då?

Du ska bara slå av iCloud bildbibliotek, inte hela iCloud.

Ok, jag tycker dock att iCloud er veldig långsamt och har inte så mycket funktioner jämfört med Google Foto och Onedrive. De har mer äverblick, snabbare och smidigare.

Behöver du verkligen fler funktioner? Jag menar iCloud är gjort för att det ska vara lättförståeligt och enkelt att hantera men du har svårt att förstå funktionen.

Tror du det kommer bli lättare med fler funktioner!!

Tack Telly.

Lappen nej iCloud er väldigt långsamt. Tar väldigt lång tid att få upp mapparna och bildminiatyrer.

Tack Telly.

Lappen nej iCloud er väldigt långsamt. Tar väldigt lång tid att få upp mapparna och bildminiatyrer.

Måste bero på din uppkoppling. För mig går det på ett ögonblick.

davidredjoy

iPhone passar inte alla, så kan det va... Sen att du valt en 5c på 16gb kanske inte heller hjälper... Inte den snabbaste eller största iPhone ute längre. Inte varit det på lång tid... Testa lösa alla dina problem på en 128Gb iPhone 6s istället så kanska det mesta fungerar felfritt...

iOS är inte heller för alla, och kan kanske va svårt att vänja sig om man redan kört android sen tidigare. Men om du ger det tid så kan jag säga att du hittar mer användarvänlighet och genvägar ju mer du söker och vänjer dig. Kanske inte till allt, så klart. Men till mycket du nämner ovan...

Helheten är det iPhone vinner på, optimerat system och mjukvara för optimerad hårdvara. Kvalitén och känslan får iaf mig att välja iOS & iPhone före Android...

Hoppas det löser sig för dig med!

:laserbok:

Tack!

Jag måste sæga att sedan jag stængt av iCloud bilddelning och synkar bara de bilder till Google Drive jag vill ha kvar så har bildproblemet løst seg!?. Jag har børjat læra meg Siri bra och jag behøver knappt anvænda tangentbordet længre. Børjar bli lættare att navigera i systemet nu. Det som jag vill læra mig mer av sen ær gester før att slippa gå till inställningar varje gång jag ska gør enn ændring. Næsta telefon blir en 6a av någon form vet inte vilken som ær bæst men stor skærm og 32GB vill jag åtminstone ha.

Tyværr ær jag inte nøjd med någon webblæsare. Det jag vill ha ær: Alla bokmærken ska synkas med de i Chrome på datorn. All historik ska raderas varje gång jag stænger webbläsaren, jag vil kunna lægga till en favorit på startskærmen och jag vill slippa ads. Vad jag førstår ær de bar Atomic som fixar det, men den kan jag inte hitta i vare sig svenska och amerikanska appstore av någon mystisk anledning...och tre appar jag køpt tidigare har førsvunnit før mig efter jag avinstallera dem, de finns inte under alla mina appar længre i appstore. Det ær paketet Mindfulness appen 1 & 2, samt Enlight. Søker jag på dem så dyker de upp men kostar pengar trots att jag køpt dem tidigare.

Och pardon mig før att jag numera ær tvåspråkig så det dyker upp litt norsk och svenska blandat. Min tjej er norska.

• 1 month later...
Hansdenmagiska

För mig funkar iphonen väldigt bra till det jag vill kunna göra. Jag är inget high-tech geni utan behöver egentligen bara kunna ringa, smsa och läsa mailen och iphonen fixar ju det på ett väldigt fint sätt. Sen ser den ju trevlig ut och jag föredrar deras OS upplägg till skillnad från android. Men som sagt, smaken är ju som baken och om du inte tycker om iphonen så tycker jag att du ska lyssna på din indre röst och byta!

Tack!

Jag måste sæga att sedan jag stængt av iCloud bilddelning och synkar bara de bilder till Google Drive jag vill ha kvar så har bildproblemet løst seg!. Jag har børjat læra meg Siri bra och jag behøver knappt anvænda tangentbordet længre. Børjar bli lættare att navigera i systemet nu. Det som jag vill læra mig mer av sen ær gester før att slippa gå till inställningar varje gång jag ska gør enn ændring. Næsta telefon blir en 6a av någon form vet inte vilken som ær bæst men stor skærm og 32GB vill jag åtminstone ha.

Tyværr ær jag inte nøjd med någon webblæsare. Det jag vill ha ær: Alla bokmærken ska synkas med de i Chrome på datorn. All historik ska raderas varje gång jag stænger webbläsaren, jag vil kunna lægga till en favorit på startskærmen och jag vill slippa ads. Vad jag førstår ær de bar Atomic som fixar det, men den kan jag inte hitta i vare sig svenska och amerikanska appstore av någon mystisk anledning...och tre appar jag køpt tidigare har førsvunnit før mig efter jag avinstallera dem, de finns inte under alla mina appar længre i appstore. Det ær paketet Mindfulness appen 1 & 2, samt Enlight. Søker jag på dem så dyker de upp men kostar pengar trots att jag køpt dem tidigare.

Och pardon mig før att jag numera ær tvåspråkig så det dyker upp litt norsk och svenska blandat. Min tjej er norska.

Haha så du kör en Dolph Lundgren

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...