Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur diskar man nya Apple Magic Keyboard?


palbin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lärt mig av förre datamannen på jobbet att man

kan (lämpligen hand-) diska tangentbord - bara man ser

till att de är spänningslösa under disken ( :) ) och låter

dem torka ut ordentligt efteråt innan användning (typ en

eller gärna två veckor - fortsatt i spänningslöshet :) ) -

har fungerat 100 alla knappa dussinet eller så diskar jag

gjort hitills ... .

 

Men hur diskar man nya Apple Magic Keyboard, dvs hur

pillar man ur batterierna för vara säker på att tangentbor-

det är spänningslöst?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt något annat än en fuktig mikrofiberduk för att göra rent ett tangentbord.

 

Om du har tangentbordet i en smutsig miljö, så satsa på ett tangentbordsskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har badat alla mina tangentbord flera gånger, men dom har varit med kabel

Allt material i tandgentbordet är vattentåligt. Att vanligt varmt kranvatten innehåller kalk. Jo visst, men innan kretsar slaggar igen behöver du bada tangentbordet några hundra gånger.

Jag smorde in tangentborden med diskmedel Yes och spolade av dem med varmt duschvatten tills jag var säker på att inget diskmedel fanns kvar. Vickade ur vattnet, lindade in tangentbordet i en handduk som fick ligga på ett element i en vecka. Jag vände på paketet en gång varje dag.

 

Ditt Apple Magic trådlösa bord med batterier och kretskort borde gå att bada om man först tar ur batterierna. Vilket material tål inte vatten?

 

Jag har själv inte badat mitt trådlösa tangentbord. Skall bli intressant att följa ditt badäventyr med ditt trådlösa bord innan jag tar ett bad med mitt bord.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker inte ett litet sprut fönsterputs eller liknande på en mikrofiberduk för rengörning?

Hur lyckas ni få era tangentbord så grisiga att inte ovanstående räcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det får plats i tvättmaskinen kan man passa på när man ändå ska tvätta lakan. ^_^

 

Edit: SKOJAR BARA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isopropylalkohol borde väl också fungera :fundersam:

Det kan i många fall vara för starkt. Likaså fönsterputsmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har studerat mitt eget tangentbord. Trots att jag så gott som alltid ser till att ha rena händer, ofta tvättade, börjar det bli ljusbruna beläggningar på ett antal tangenter. Men det är aldrig rengjort och 3 1/2 år gammalt så det kanske inte är så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbord är rena bakteriehärdarna. Varje gång du trycker ner ett finger mot tangenter så trycks fett ut ur porerna från fingertopparna som fastnar på tangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dina egna bakterier, så de är helt ofarliga. Alltså i den meningen att de tillför ingenting som du inte redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett “verktyg” som är riktigt bra till både tangentbord och ev fläckar på annat. Ett radergummi - de vita. Man suddar bort smutsn utan att varken repa el skada något. Riktigt smidigt när tangenterna blivit lite grå/solkiga. :crossfingers:

11793889-origpic-63f0bd.jpg_0_0_100_100_

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett “verktyg” som är riktigt bra till både tangentbord och ev fläckar på annat. Ett radergummi - de vita. Man suddar bort smutsn utan att varken repa el skada något. Riktigt smidigt när tangenterna blivit lite grå/solkiga. :crossfingers:

 

11793889-origpic-63f0bd.jpg_0_0_100_100_

 

Är det inte risk att man skadar tangenterna? Det brukar krävas ett rätt hårt tryck och även gnuggande fram och tillbaka för att smuts ska lossna på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte risk att man skadar tangenterna? Det brukar krävas ett rätt hårt tryck och även gnuggande fram och tillbaka för att smuts ska lossna på det viset.

Jag tycker det lossnar rätt fort, och det är ju smutsen man gnuggar bort bara. Så man kanske får ha lite känsla för när man gnuggar tangent istället för smuts. Anv oftast suddet till fläckar, t ex på ett chassi kan fingeravtryck pch sånt “gå in” i metallen och svåra att få bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ollie Williams

Det är dina egna bakterier, så de är helt ofarliga. Alltså i den meningen att de tillför ingenting som du inte redan har.

 

Jag vågar lova att man oftast har alla möjliga bakterier på fingrarna, inte bara sina egna. De hamnar där genom allt man pillar på, såvida man inte tvättar och spritar händerna stup i kvarten.

 

Jag brukar använda samma rengöringsmedel till tangentbordet som till skärmen, tillsammans med samma typ av duk som jag använder till skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågar lova att man oftast har alla möjliga bakterier på fingrarna, inte bara sina egna. De hamnar där genom allt man pillar på, såvida man inte tvättar och spritar händerna stup i kvarten. ...

Om de är på dina fingrar så är de dina egna. Jag tror ingen annan gör anspråk på dem... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vågar lova att man oftast har alla möjliga bakterier på fingrarna, inte bara sina egna. De hamnar där genom allt man pillar på, såvida man inte tvättar och spritar händerna stup i kvarten.

 

Du verkar ha missat den andra meningen jag skrev i mitt inägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du verkar ha missat den andra meningen jag skrev i mitt inägg ovan.

Absolut inte, den var ju med i citatet också. De ska nog inte betraktas som ofarliga.

 

De kan ju överföra sådant man inte har men haft och inte vill ha igen. Varpå man dessutom överför dessa bakterier till annat i hushållet och då även till andra familjemedlemmar. Men barn i dagisåldern har jag viss respekt för åkommor som cirkulerar i varv inom familjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, den var ju med i citatet också. De ska nog inte betraktas som ofarliga.

 

De kan ju överföra sådant man inte har men haft och inte vill ha igen. Varpå man dessutom överför dessa bakterier till annat i hushållet och då även till andra familjemedlemmar. Men barn i dagisåldern har jag viss respekt för åkommor som cirkulerar i varv inom familjen.

Telly82 menar nog att om man är ensam med att använda ett tangentbord så finns där inga andra bakterier än dem man själv bär på, inklusive sådana man för vidare från andra. Jag tror i vart fall inte att bakterier hinner mutera på ett tangentbord, därtill är det alltför sterilt och torrt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Telly82 menar nog att om man är ensam med att använda ett tangentbord så finns där inga andra bakterier än dem man själv bär på, inklusive sådana man för vidare från andra. Jag tror i vart fall inte att bakterier hinner mutera på ett tangentbord, därtill är det alltför sterilt och torrt. :P

Jag är helt med på det. Men man kanske inte känner för att spara allt man fått på sina händer i sitt tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på det. Men man kanske inte känner för att spara allt man fått på sina händer i sitt tangentbord.

Nej, det klart. Man ska tvätta händerna efter toalettbesök. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på det. Men man kanske inte känner för att spara allt man fått på sina händer i sitt tangentbord.

Till slut får tangentbordet eget liv, och börjar skicka mail och beställer grejjer på nätet.

 

Som att få en egen skreterare m a o. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut får tangentbordet eget liv, och börjar skicka mail och beställer grejjer på nätet.

 

Som att få en egen skreterare m a o. ^_^

Sekret-erare... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...