Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mejl till Com Hem-adresser kan inte levereras

KMN

Recommended Posts

De senaste dagarna har jag fått felmeddelande då jag försökt mejla till någon med Com Hem-adress.
Felmeddelandet (från googlemail.com) säger att leveransen misslyckats permanent. Felet som rapporteras är:

The error that the other server returned was:
550 Administrative prohibition

Jag kör Apple Mail med Gmail, har senaste versionen av Apple Mail.

Det konstiga är att mejlen går att skicka direkt från Gmails webmailsida.

Någon som känner igen det eller vet vad det beror på?

Om jag var otydlig: Det är mottagarna som har Com Hem-adresser. Själv har jag Gmail.

Men eftersom problemet är isolerat till Apple Mail (det fungerar att skicka direkt från webmailen), tror jag att det är i det programmet felet ligger. Dock har det uppstått helt nyligen, utan att jag ändrat några inställningar.

Mitt konto, Gmail, är ”autokonfigurerat” så det verkar konstigt om jag skulle behöva ändra något…

Ok, tänkte att det var din operatör

Har du googlat på det?

post-113-0-21757300-1457534427_thumb.jpg

Ja. De flesta förslagen där verkar gå ut på att det är mottagande server som blockerat vissa mejl. Men eftersom det, som sagt, fungerar i webmailen, är jag ganska övertygad om att det är i Apple Mail problemet ligger.

När jag kollade mina inställningar såg jag att ”Upptäck och hantera kontoinställningar automatiskt” är förbockat och gråtonat – det senare gör att jag inte kan ändra den inställningen.

Hur har ni som har Gmail i kombination med Apple Mail era inställningar? Min SMTP-server har ”Ingen” som Autentisering och det går inte att ändra. Jo, det går att ändra, men det ändras tillbaka igen.

"550 Administrative Prohibition" betyder att "din" mailserver är svartlistad, dvs comhem har svartlistad Gmails mailserver. Rapportera till gmail.

Att det fungerat från webmail har nog att göra med att gmail då skickar från en icke-svartlistad mailserver. De har ju säkert fler än en server och alla är ju inte svartlistade.

För att någon annan ska märka av detta krävs det ett antal saker som all måste vara uppfyllda:

1) Avsändarenmåste ha gmail.

2) Mottagaren måste ha comhem.

3) gmail måste använda den svartlistade servern.

Det är nog inte så många forumiter där alla tre är uppfyllda samtidigt...

För att någon annan ska märka av detta krävs det ett antal saker som all måste vara uppfyllda:

1) Avsändarenmåste ha gmail.

2) Mottagaren måste ha comhem.

3) gmail måste använda den svartlistade servern.

Det är nog inte så många forumiter där alla tre är uppfyllda samtidigt...

Vi kanske inte ska ge oss in på resonemang om sannolikhet, men din slutsats är långtifrån självklar.

1) Säkert väldigt många här.

2) Inte helt ovanligt.

3) Är det inte det deras standardserver – smtp.gmail.com?

Vi kanske inte ska ge oss in på resonemang om sannolikhet, men din slutsats är långtifrån självklar.

1) Säkert väldigt många här.

2) Inte helt ovanligt.

3) Är det inte det deras standardserver – smtp.gmail.com?

3. Nope. Det är flera servrar som har samma namn. Du får en IP-adress i högen när du/datorn frågar efter smtp.gmail.com.

https://en.wikipedia.org/wiki/Round-robin_DNS

3. Nope. Det är flera servrar som har samma namn. Du får en IP-adress i högen när du/datorn frågar efter smtp.gmail.com.

https://en.wikipedia.org/wiki/Round-robin_DNS

Aha. Intressant. Och då är det alltså IP-adressen som är svartlistad, inte servernamnet? Betyder det i så fall att jag kan få iväg ett och annat mejl till en Com Hem-adress om det (slumpmässigt) går via en annan server? Och är det inte en otrolig otur att jag närmast regelmässigt skickar från en svartlistad server om IP-adressen jag får är ”en i högen”?

Ja, det är IP-adressen som är svartlistad.

Har du fått en IP-adress en gång så cachas den.

Den cachas i din Mac, den cachas förmodligen i din router och den cachas förmodligen hos din internetleverantör (eller hos den DNS-server du ställt in manuellt).

Hur länge en post cachas bestäms av Googles DNS-server via "Time to live".

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_to_live#DNS_records

Tiden kan vara flera dygn, så du har förmodligen använt samma svartlistade server i flera dygn.

Har precis samma problem som KMN. Uppträdde första gången 3 mars.

Det är alltså en vecka nu som jag har haft samma IP adress på servern i så fall. Om Telly82 har rätt.

Jag får väl ge mig till tåls några dagar till då...............

Jag tycker inte man ska vänta utan ringa comhems hd och be dessa ta bort svartlistningen.

Jag tycker inte man ska vänta utan ringa comhems hd och be dessa ta bort svartlistningen.

Fast det är Gmails problem att få sin server/sina servrar vitlistade.

Fast det är Gmails problem att få sin server/sina servrar vitlistade.

Kanske det men jag tror knappast de bryr sig. Men Comhem kanske bryr sig om sina kunder.

När jag testar att skicka mejl till Com Hem-adresser med telefonen får jag samma resultat. Då är det ändå annat nätverk, 4G, andra DNS-servrar och ingen koppling till vad som eventuellt cachats i min mac, router eller hos min internetleverantör.

När jag testar att skicka mejl till Com Hem-adresser med telefonen får jag samma resultat. Då är det ändå annat nätverk, 4G, andra DNS-servrar och ingen koppling till vad som eventuellt cachats i min mac, router eller hos min internetleverantör.

Nej, just det. :)

Problemet ligger hos gmail, inte hos dig, oavsett pryl.

Fast resonemanget om att det skulle vara en av många IP-adresser som är svartlistad stöds ju inte riktigt av detta.

Det är nog fler än en server. Vi har u ingen aning om hur många det är som är svartlistade. Det kanske är alla som kör IMAP/SMTP och ingen av dem som kör webmail. Det vet vi ju inget om.

Faktum kvarstår: Felmeddelandet säger att gmails server är förhindrad att skicka post till comhem.

Vad säger gmails support? (För du har väl kontaktat dem för länge sedan?)

Nej, jag har inte kontaktat dem för länge sedan. Inte helt nyss heller…

Då är det väl läge för det. :)

Och kanske comhem också, så de blir medvetna om problemet. Fast förmodligen så säger de väl vara att du ska kontakta gmail...

Tja, det är nog inte så mycket frågan om ”vad de säger”. Det man kan göra – vad jag förstår – är att skicka någon felrapport, Gmail Hjälp. Men på något sätt känns det som mycket väsen för lite ull.

Vad har du att förlora, menar du?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...