Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Koppla förbi trasig kontakt med egen på tvättmaskin.

Focus75

Recommended Posts

Hej.

På de flesta tvättmaskiner jag haft genom åren har jag köpt reservdelar och bytt dom själv utan problem.

I går lade min 5 år gamla Electrolux Modell: EWE147440 av som kostade runt 10000:- ny.

Typiskt har garantin just gått ut.

Jag misstänker att det bara är kontakten som lagt av, för när jag höll på och lirkade för att få igång maskinen igen så tändes displayen. För att se att inte kretskortet var sönder körde jag en tvätt där alla steg fungerade. När jag sedan försökte få igång den med on/off så hände ingenting förrän vid 7-8 försöket då den helt plötsligt fungerade.

På Electrolux reservdelsinfo fanns inte denna startknappsmodul längre.

Jag skruvade isär och vände på fronten, tog bort alla 25 skruvar och försökte öppna alla snap on hakar för att kunna öppna svarta plasthöljet/lådan där innanmätet på kontakten och kretskortet ligger, men jag vet av gammal vana att dessa moduler är näst intill omöjliga för vanligt folk att kunna öppna utan att ha sönder dem.

Det jag funderar på, om jag lyckas öppna lådan, att löda på två tunna kablar på de två plåtbläck som ligger under och tillhörde gamla kontakten som jag sedan drar ut på utsidan där jag löder på en vattentät strömbrytare och på det viset får ström. Det blir förmodligen problem om kontakten är integrerad med kretskortet men det såg inte så ut.

Jag tycker det är värt försöket som blir gratis och kanske fungerar i flera år. Alternativet blir att köpa ny maskin.

Vad brukar ni göra.

Låta bli starkström som har med våtutrymmen att göra. Kontakta en elektriker. OM något går fel KAN maskinen bli strömförande och vara dödande.

Den risken anser jag som noll eftersom jag använder samma kontaktbleck som gamla kontakten tog ström från som dessutom har jordkabel.

Prismässigt kan det kosta runt 3000:- om deras elektriker gör jobbet och det är ju dumt om man kan göra jobbet själv.

Den risken anser jag som noll eftersom jag använder samma kontaktbleck som gamla kontakten tog ström från som dessutom har jordkabel.

Prismässigt kan det kosta runt 3000:- om deras elektriker gör jobbet och det är ju dumt om man kan göra jobbet själv.

Jag vet ingenting om dina kunskaper men det är också olagligt. Och OM något händer tar det hus i h-vete. Dina försäkringar gäller inte och du blir kanske åtalad för vårdslöshet och vållande till skada eller död. Det är ju inte som att koppla in en taklampa från IKEA....

Jo jag vet allt detta.

Affären mejlade mig om ett kampanjerbjudande som ser lockande ut, så slipper jag fundera.

Tack.

Hoppas allt löser sig! Menar inte att vara tvärs emot. Men när det gäller el hemma slarvas det alldeles för mycket. Små detaljer kan bli katastrof för att man inte visste/kunde/slarvade. :)

Hoppas allt löser sig! Menar inte att vara tvärs emot. Men när det gäller el hemma slarvas det alldeles för mycket. Små detaljer kan bli katastrof för att man inte visste/kunde/slarvade. :)

Ingen fara Axelman. Jag förstår att man har strikta regler när det gäller el och vatten, för det finns klantskallar som inte har en aning om elinstallationer som orsakat bränder och dödsfall.

Mina funderingar var.

Jag varken bygger om eller tillför nya saker i kontakten eller kretskortet, utan försöker att löda fast två kablar på de bleck som gamla kontakten använde och på det viset få ström direkt, men risken finns att allt är integrerat med kretskortet och det behärskar jag inte.

Säkerhetsmässigt ser jag det som ofarligt. Kretskortsmodulen har egen jord och alla de andra komponenterna i tvättmaskinen har sina. Jag ser minst 3 kablar som är förankrade i karossen. Sedan finns det ju proppar som utlöses, ifall att. :)

Lösningen på problemet blev en oväntad glad överraskning.

Min tvättmaskin är en Electrolux/Huskvarna gjord i Italien 2012 enligt Elektrolux.

Vad jag trodde var att Electrolux säljer inga tvättmaskiner och därför inte heller är intresserad av några kvitton.

Killen i affären Elon där jag köpte maskinen känner igen mig och köpet av maskin. Han visste att jag köpte den för 4 år sedan. Han ville att jag tog med mig kvittot så kunde han förmodligen ordna lagningen på garantin gratis.

Jag hem och letade igenom lådan med alla kvitton, men inget kvitto på någon tvättmaskin. Killen lovade att gå igenom deras kundregister för att den vägen få fram köpet. Han återkom någon dag senare och meddelade att han inte hittade köpet på grund av att firman köpts upp av Elon som har ett eget kundregister. Så inget kvitto ingen garantireparation.

OK det blir att bita i det sura äpplet och betala vad det kostar. Killen i affären menade på att det vore värt att reparea min maskin för 3000:- eftersom den är en av de dyrare som borde hålla i minst 15 år.

Jag ringde Electrolux Service som berättade att jag fick nog räkna med en faktura på runt 3000:-

Killen kom nu på morgonen, med sig hade han en del kartonger med reservdelar som han trodde han behövde och en del mätutrustning.

Han började med att byta modulen bakom fronten med display och kretskort, men maskin fungerade ändå inte, så han böt en annan stor modul i maskin som var själva hjärnan, då fick han igång den.

Jag blev lite orolig över bytet av två moduler och om 3000 skulle räcka.

Jag frågade. Skickar ni en faktura eller skall jag betala räkningen här och nu. Nej, jag bjuder på det. Orsaken var att jag ägde en Huskvarna som har 5 års garanti, Electrolux hade bara 3 år på denna modell. Han visste att den var gjord 2012 det räckte. Således är mitt fall ett bevis på att man inte behöver något kvitto för att kunna åberopa garantin när tillverkarens egna tekniker lagar felet.

Det hade jag ingen aning om.

Kul att få höra en historia som slutar med utmärkt service :)

Kul att få höra en historia som slutar med utmärkt service :)

Tack lappen 71. Jo det var en överraskning.

Lösningen på problemet blev en oväntad glad överraskning.

Min tvättmaskin är en Electrolux/Huskvarna gjord i Italien 2012 enligt Elektrolux.

Vad jag trodde var att Electrolux säljer inga tvättmaskiner och därför inte heller är intresserad av några kvitton.

Killen i affären Elon där jag köpte maskinen känner igen mig och köpet av maskin. Han visste att jag köpte den för 4 år sedan. Han ville att jag tog med mig kvittot så kunde han förmodligen ordna lagningen på garantin gratis.

Jag hem och letade igenom lådan med alla kvitton, men inget kvitto på någon tvättmaskin. Killen lovade att gå igenom deras kundregister för att den vägen få fram köpet. Han återkom någon dag senare och meddelade att han inte hittade köpet på grund av att firman köpts upp av Elon som har ett eget kundregister. Så inget kvitto ingen garantireparation.

OK det blir att bita i det sura äpplet och betala vad det kostar. Killen i affären menade på att det vore värt att reparea min maskin för 3000:- eftersom den är en av de dyrare som borde hålla i minst 15 år.

Jag ringde Electrolux Service som berättade att jag fick nog räkna med en faktura på runt 3000:-

Killen kom nu på morgonen, med sig hade han en del kartonger med reservdelar som han trodde han behövde och en del mätutrustning.

Han började med att byta modulen bakom fronten med display och kretskort, men maskin fungerade ändå inte, så han böt en annan stor modul i maskin som var själva hjärnan, då fick han igång den.

Jag blev lite orolig över bytet av två moduler och om 3000 skulle räcka.

Jag frågade. Skickar ni en faktura eller skall jag betala räkningen här och nu. Nej, jag bjuder på det. Orsaken var att jag ägde en Huskvarna som har 5 års garanti, Electrolux hade bara 3 år på denna modell. Han visste att den var gjord 2012 det räckte. Således är mitt fall ett bevis på att man inte behöver något kvitto för att kunna åberopa garantin när tillverkarens egna tekniker lagar felet.

Det hade jag ingen aning om.

Wow! FANTASTISKT roligt. Grattis! :galetglad:

Tänk om Apple visade sådan service :-)

Fantastiskt rolig historia att läsa i en, just nu, ond värld! Grattis Focus75! Det gäller att komma ihåg sådana goda exempel när frosten biter nästa gång!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...