Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiplon

Importera bilder från kameran till valt bildprogram med 10.11

Rekommendera Poster

Har gått över till El Capitan på min MBP. Hade tidigare Mavericks.

Tidigare så kunde man själv välja vilket förvalt bildprogram som ska importera bilderna från kameran.

Det går inte längre, iaf hittar inte jag någon funktion för att kunna ändra förvalt program med.

Himla irriterande att Bilder öppnas och vill importera bilderna, det kommer aldrig någonsin vara aktuellt. Bilder lägger sig över LR och jag måste manuellt stänga ner Bilder varje gång.

Jag vill att Lightroom ska vara mitt förvalda program.

Är det jag som inte fattar hur man ändrar förvalt bildprogram? För det måste ju gå? Och om det inte finns någon självklar funktion för det så undrar jag isåfall om det finns något terminalkommando som löser problemet? Som alltså är att det är LR som är förvalt program för import.

De få gånger jag vill nå Bilder så vill jag öppna det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla IEricF, så var det ju.

Så nu har jag iaf fått bort Bilder som snyggt och snällt inte öppnar sig så fort SD-kortet pluggas i.

Däremot så öppnar sig inte LR, trots att jag valde det i funktionen för att välja förvalt.

Men det gör ingenting, LR kan jag öppna manuellt bara jag slipper Bilder.

I tidigare OS X versioner så öppnade sig alltid LR automatiskt så fort man pluggade i SD-kortet. Men det går att leva utan att det gör så nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack snälla IEricF, så var det ju.

Så nu har jag iaf fått bort Bilder som snyggt och snällt inte öppnar sig så fort SD-kortet pluggas i.

Däremot så öppnar sig inte LR, trots att jag valde det i funktionen för att välja förvalt.

Men det gör ingenting, LR kan jag öppna manuellt bara jag slipper Bilder.

I tidigare OS X versioner så öppnade sig alltid LR automatiskt så fort man pluggade i SD-kortet. Men det går att leva utan att det gör så nu.

:ThumbsUp:

Har ju varken Crap eller LR så jag kan inte testa, men det kanske finns ngn inställning som gör att det autostartas. I LR prefs kanske? I ImageCapture prefs?

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...