Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mission Control - hur deleta ett fönster

Minkowski

Recommended Posts

F3 visar alla öppna windows, och nu vill jag deleta vissa av dem

F3 visar alla öppna windows, och nu vill jag deleta vissa av dem

De föster/miniatyrer du ser i Mission Control visar alla öppna programfönter du har just nu. Vill du ta bort något får du stänga ner det föntret. Inget du kan göra specifikt för Mission Control.

Däremot om du inte vill att några skall synas där om du t ex skall ta en skärm dump... Göm programmet (⌘H), eller minimera ett fönster (⌘M) ner i Dock'en.

Ollie Williams

Man kan stänga ett fönster, eller en applikation. Och så kan man ta bort en applikation, dock inte ta bort ett fönster.

Vad är det egentligen du vill göra?

Jag vill stänga ett miniatyrfönster i Mission Control, utan att först klicka och förstora miniatyrfönstret
Det tycker jag är irriterande eftersom jag inte snabbt kan rensa upp mitt skrivbord från onödiga appar

Har du appar på skrivbordet?

Ollie Williams

Jag vill stänga ett miniatyrfönster i Mission Control, utan att först klicka och förstora miniatyrfönstret

Det tycker jag är irriterande eftersom jag inte snabbt kan rensa upp mitt skrivbord från onödiga appar

Det är skillnad på att stänga fönster och att stänga appar. Vilket är det du vill göra?

Aldrig fattat vitsen med Mission Control, verkar vara ett av de onödigaste programmen.

Ollie Williams

Aldrig fattat vitsen med Mission Control, verkar vara ett av de onödigaste programmen.

Flashigare variant av Cmd+Tab :D

#6 William: visst är det skillnad mellan stänga app och fönster.
Mission Control visar inte app fönster samlade, t ex alla Finder fönster är inte samlade utan spridda

Vilket är störande för ögat.
Om jag då har t ex 5 sådana Finder fönster och vill stänga 2 av dem så krävs det en massa klickande
Om jag vill stänga alla 5 fönster på en gång - hur gör jag då ?

#8 Williams: Alt Tab visar alla öppna appar men inte alla har ju öppna fönster så det är inte samma som Mission Control

post-113-0-93365500-1457364331.jpg

Mission Control visar inte app fönster samlade, t ex alla Finder fönster är inte samlade utan spridda

Om jag då har t ex 5 sådana Finder fönster och vill stänga 2 av dem så krävs det en massa klickande

#8 Williams: Alt Tab visar alla öppna appar men inte alla har ju öppna fönster så det är inte samma som Mission Control

Stänga/gömma? Vill du att programmet ska vara i gång men inte synas på skrivbordet/Mission Control? Om du vill gömma program så gör du som nedan. Gå till Finder (eller klicka på en synlig del av skrivbordet) och tryck tangenterna alt + cmd + H. För att sedan visa det igen använder du cmd + tab eller klickar på det i docken.

post-28798-0-40771200-1457364534.png

Ollie Williams

#6 Du har fått svar på den frågan av Pocahontas och Alix.

#8 Det var ett skämt.

Ja, det är verkligen störande... Har inte sett det själv. Mina är snyggt grupperade. Har för mig gamla “Exposé” hade det utspritt och att i nya MissionControl kom det samlade. Hursom helst... Du kan prova köra den här i Terminal och se om det blir bättre.

defaults write com.apple.dock expose-group-by-app -bool true;
killall Dock;

- - -

Några andra “defaults write” för MC är:

# Speed up Mission Control animations
defaults write com.apple.dock expose-animation-duration -float 0.1

# Full window size in Exposé
defaults write com.apple.dock expose-cluster-scale -float 1

Som referens...

Mission Control är INTE ett ställe där man kan stänga fönster. Det är liksom inte programmets uppgift. Utan man går dit och får en överblick på alla sina öppna fönster/program.

Jag älskar det programmet så bra/smart upplagr. Och en liten funktion som jag gillar mer då MC kom, än i gamla Exposé är att man kan scrolla på grupperingen av fönster - så ser man vilket fönster det är och det blir enklare att klicka på det.

Exempel:

8-10 Finderfönster i grupp.

post-64246-0-48475100-1457435251_thumb.jpg

Musen över, och sen scrolla uppåt, så åker de isär. :yeahbaby:

post-64246-0-55394300-1457435255_thumb.jpg

I Finder. I vanliga skrivbordsmiljön. Där får/kan du stänga fönstren som vanligt.

Är det alla Finderfönster kan du stänga med ⌥⌘W. Funkar änen då man klickar på röda knappen istället för att köra med kortkommandon. Håller du nere ⌥ när du klickar där så stängs alla.

En annan bra är att kunna “cykla” genom alla öpna fönster. För det behövs inget Mission Control. Det är visst olika kortkommandon på svenska engelska system, men på mitt engelska är det. ⌘` ( dvs ⇧⌘´ ).

Och en liten funktion som jag gillar mer då MC kom, än i gamla Exposé är att man kan scrolla på grupperingen av fönster - så ser man vilket fönster det är och det blir enklare att klicka på det.

Jag kan inte cykla igenom alla öppna fönster.
Inte heller gruppera fönster i MC
Vad är skillnaden mellan Alt Tab och MC ?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...