Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rsync på WD mycloud kopplad till synology nas

boevil

Recommended Posts

Jag har lyckats aktivera rsync på min nya WD Mycloud, men har några frågor.

1. måste SSH vara aktivt för att rsync ska fungera?

2. rsync på WD har version 3.0.9, kan man uppdatera den till senaste versionen utan att uppdatera nåt annat? ... Och hur gör man enklast?

3. jag använder WD till att spara säkerhetskopior från diskstation. Till varje fil sparas en fil med namn filnamn@synoresource. Denna innehåller bl.a ev "resourcefork" (dvs äldre macfilers resursdel) och information om när filen skapats osv.

Även om diskstationen kan sätta ihop fildelarna rätt, känns osäkert eftersom jag inte kan kontrollera att filen är ok. Utan att återställa.

Kan man lösa det på nåt sätt? Klarar inte rsync 3.0.9 kopiera macfiler på normalt sätt?

Jag har lyckats aktivera rsync på min nya WD Mycloud, men har några frågor.

1. måste SSH vara aktivt för att rsync ska fungera?

2. rsync på WD har version 3.0.9, kan man uppdatera den till senaste versionen utan att uppdatera nåt annat? ... Och hur gör man enklast?

3. jag använder WD till att spara säkerhetskopior från diskstation. Till varje fil sparas en fil med namn filnamn@synoresource. Denna innehåller bl.a ev "resourcefork" (dvs äldre macfilers resursdel) och information om när filen skapats osv.

Även om diskstationen kan sätta ihop fildelarna rätt, känns osäkert eftersom jag inte kan kontrollera att filen är ok. Utan att återställa.

Kan man lösa det på nåt sätt? Klarar inte rsync 3.0.9 kopiera macfiler på normalt sätt?

rsync'ar du från WD'n till datorn? inte tvärtom... El vad rsyncar med vad? Mottagarsidan måste du ha ssh (sshd, d för daemon) igång, annars kan den inte acceptera anslutningar.

Vet att min Lion när den kom hade en äldre rsync (2.6.9) och via CCC's sida så hade han en guide hur man kunde uppdatera (inkl några patchar) så man fick 3.0.9. Så den skall väl vara ok. Den har med de xtra resurserna för OS X. Flaggor, xattr osv...

$ /usr/local/bin/rsync --version
rsync  version 3.0.9  protocol version 30
Copyright (C) 1996-2011 by Andrew Tridgell, Wayne Davison, and others.
Web site: http://rsync.samba.org/
Capabilities:
    64-bit files, 64-bit inums, 64-bit timestamps, 64-bit long ints,
    socketpairs, hardlinks, symlinks, IPv6, batchfiles, inplace,
    append, ACLs, xattrs, iconv, symtimes, file-flags

$ /usr/bin/rsync --version
rsync  version 2.6.9  protocol version 29
Copyright (C) 1996-2006 by Andrew Tridgell, Wayne Davison, and others.
<http://rsync.samba.org/>
Capabilities: 64-bit files, socketpairs, hard links, symlinks, batchfiles,
              inplace, IPv6, 64-bit system inums, 64-bit internal inums

Har 3.1.2 nu (via Macports). Den har även med “HFS-compression” i sina Capabilities.

Blir det 2 filer på WD'n, men det är bara 1 med inbakt resurs i diskstationen? eller kanske den ligger med där, fast som dold fil - nåt som inte WD fixar att gömma så den blir synlig s a s. För rsync flyttar ju bara på filer, inte delar/ändrar nåt.

jag säkerhetskopierar från min diskstation, med inbyggt script, till WD :n.

@Synoresource- filerna antar jag att diskstation skapar för att få med den extradatan. Min teori är att diskstation använder denna metod om rsync- versionen inte är den senaste.

Dvs om WD:ns version inte är den senaste.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...