Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nätverksswitch, har det nån betydelse hur man kopplar?

boevil

Recommended Posts

Min airport extreme har bara tre portar. Nu är de slut. Så jag har köpt en switch, var kopplar man in den bäst?

Nu har jag två sladdar från AE till två datorer, den tredje är kopplad till switchen. Till switchen har jag kopplat in två olika NAS (synology o WD mycloud)

Innebär switchen att hastigheten mellan naserna slöas ned?

Räkna med att varje ethernetkabel klarar av 1 gigabit/s. (Begränsningen är egentligen i porten du kopplar kabeln till, men det kan vara enklare att tänka som kapacitet per kabel.)

Om du har 2 datorer och 2 NAS där dator A använder NAS A extremt mycket och dator B använder NAS B extremt mycket så är det bra om inte all denna trafik ska samsas på en kabel.

I normalfallet så tror jag inte att det spelar någon roll. 1 gigabit/s är ganska bra hastighet, så oftast räcker det till och blir över.

Har du en gammal billig switch så kan bakplanet i switchen vara begränsande och inte hastigheten på portarna. En modern switch har normalt ett bakplan som klarar av att driva alla portar med 1 gigabit/s.

Gamla switchar kan också ha portar som inte är gigabit ethernet (1 gigabit = 1000 megabit) utan bara 100 megabit/s (kallas fast ethernet) eller 10 megabit/s.

Min airport extreme har bara tre portar. Nu är de slut. Så jag har köpt en switch, var kopplar man in den bäst?

Nu har jag två sladdar från AE till två datorer, den tredje är kopplad till switchen. Till switchen har jag kopplat in två olika NAS (synology o WD mycloud)

Innebär switchen att hastigheten mellan naserna slöas ned?

Jag skulle nog stoppa den mellan dator och AE. Switchen är/blir ju som en förgreningsdosa (el), typ.

Såg en bild här. Den har bara 2 portar... (du har väl en annan modell)

safety_image.jpg

Ex: Modem <- WAN::[ AE ]::LAN -> switch -> resten...

Spelar inte så stor roll var eller till vad du kopplar in den. Den är bara en smart trafikhanterare som förgrenar ditt nätverk på ett klokt sätt.

Hade den varit på 100mbit/s hade man kanske fått tänka sig för lite vad man kopplar till vad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...