Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur konvertera till Word från Macwrite?

miko666

Recommended Posts

Jag har text skriven på macwrite under OS 9 men kan inte konvertera till Word utan en massa symboler. Vet nån hur man gör?

Nu finns det nog inte program för att klara detta.

Det fanns förr ett som hette MacLinkPlus, men det var väl snart 10 år sedan.

Jag har programmet. Är det bara något enstaka dokument (upp till 10 kan vi säga) så kan jag försöka.

Har skickat PM.

Var vänlig skriv begripliga rubriker. Rubriken moddad.

Axelman moderator

davidredjoy

Enda jag kan komma på, som är enkelt nog -

Logga in med ditt Apple ID på icloud.com - klistra in texten från macwrite i Pages där och spara som ett word-.doc?

:galetglad:

Enda jag kan komma på, som är enkelt nog -

Logga in med ditt Apple ID på icloud.com - klistra in texten från macwrite i Pages där och spara som ett word-.doc?

:galetglad:

Det förutsätter att man har ett fungerande MacWrite.

Och har man det så behöver man inte ens blanda in iCloud, Apple-ID och annat.

Bara att klistra in i valfri ordbehandlare.

Jag har text skriven på macwrite under OS 9 men kan inte konvertera till Word utan en massa symboler. Vet nån hur man gör?

How to Convert MacWrite Files

If you have MacWrite (and it’s not hard to find copies on the Internet) and an old Mac or emulator, use that to open your documents. At the least, you can Save As to a text file. Another option is to copy all the text and paste it into a more modern word processor.

DataViz MacLinkPlus used to support MacWrite file conversion, but it dropped support for legacy file formats some time ago.

WriteNow 4 can import MacWrite files and export as RTF, which is a big improvement over raw text.

Microsoft Word versions prior to 6.0 can import MacWrite documents.

When ClarisWorks was new, it had file converters for MacWrite documents. I used ClarisWorks 1.0 to convert all my word processing files, since MacWrite files were easily corrupted. Best of all, ClarisWorks 6.2 runs in OS X through version 10.6.8 Snow Leopard.

ClarisWorks 2.0 can open MacWrite 5.0 and MacWrite II files but not MacWrite Pro.

ClarisWorks 3.0 through 5.0 can open MacWrite 5.0, MacWrite II, and MacWrite Pro 1.x files.

LibreOffice will open MacWrite Pro 1.5 files.

Hur går det? Funkar det med Libreoffice?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...