Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Externt ljudkort eller mixer?

Iréne

Recommended Posts

Hej!

Jag ska byta upp mig från en Blue Snowball till en Shure SM58 till min lilla podcaststudio. Den nya mikrofonen har en xlr-kontakt och jag använder Logic Pro X för att spela in. Hur får jag in mikrofonen till min mac på bästa sätt? Jag använder bara en mikrofon, Skype och vill inte överköpa mig. Extern ljudkort och duger det med det billigaste? Eller måste jag ha en mixer och vilken i så fall? Har fått tips om en DBX 286s vad det nu är...

Självfallet vill jag ha ut det bästa ljudet ur mikrofonen men inte plöja ner mer pengar än nödvändigt. Min budget är 1000 kr.

Tacksam för råd och tips!

:) Jag redan en, Blue Snowball, som tar upp för mycket bakgrundsljud. Nu vill jag nånting bättre som gör redigeringen lättare. Bättre mikrofoner har xlr-kontakter och behöver externa ljudkort eller mixer. Tror jag efter att ha läst på. :whistling:

Jag ska inte säga så mycket eftersom jag inte kan så mycket om micar. Att en mic tar upp bakgrundsljud beror väl snarare på hur micen fungerar, inte vilken kontakt den har. Sen att köpa ett ljudkort gör ju inte den billiga micken billig längre... Dessutom är det kanske ett misstag att köpa ett billigt ljudkort. Jag skulle nog kontaktat en firma som tex 4 sound som har erfarenhet av micar och Macar. I alla fall butiken här i närheten.

...

Sen var rubriken på artikeln i MW:

Utmärkt ljud med proffsig usb-mikrofon

En ledtråd i sökandet...?

Jag ska inte säga så mycket eftersom jag inte kan så mycket om micar. Att en mic tar upp bakgrundsljud beror väl snarare på hur micen fungerar, inte vilken kontakt den har. Sen att köpa ett ljudkort gör ju inte den billiga micken billig längre... Dessutom är det kanske ett misstag att köpa ett billigt ljudkort. Jag skulle nog kontaktat en firma som tex 4 sound som har erfarenhet av micar och Macar. I alla fall butiken här i närheten.

...

Sen var rubriken på artikeln i MW:

Utmärkt ljud med proffsig usb-mikrofon

En ledtråd i sökandet...?

Tack för svar! :)

Din budget är 1000 spänn, men bara en Shure SM58 kostar ju minst 999 spänn enligt prisjakt.

Var ska du hitta en mixer för en spänn?

Eller du menar 1000 spänn förutom mikrofonen?

I så fall kunde du ju faktiskt läsa testet som Axelman länkar till. ;)

Där finns en bra USB-mikrofon för 1700.

Din budget är 1000 spänn, men bara en Shure SM58 kostar ju minst 999 spänn enligt prisjakt.

Var ska du hitta en mixer för en spänn?

Eller du menar 1000 spänn förutom mikrofonen?

I så fall kunde du ju faktiskt läsa testet som Axelman länkar till. ;)

Där finns en bra USB-mikrofon för 1700.

Tack för svar! Jag var otydlig, budgeten gäller mixer eller ljudkortet och inte mikrofonen. Nu har jag fastnat för en Focusrite - Scarlett 2i2 så jag spräckte den direkt. ;) Självklart läste jag Axelmans länk, men jag vill ha en dynamisk mik som tar in så lite från omgivningen som möjligt.

Focusrite Scarlett 2i2

Tack för svar! Jag var otydlig, budgeten gäller mixer eller ljudkortet och inte mikrofonen.

Men om man då omdirigerar de budgeterade pengarna så går väl inget sönder? Om man gör ett smartare köp som inte innebär ljudkort och mixer är väl det att föredra? Förstår inte riktigt..... OM jag får en bättre mic och mindre prylar genom att skippa kort och externa grejjor men bränner samma mängd pengar skulle jag göra så.

:) Jag redan en, Blue Snowball, som tar upp för mycket bakgrundsljud. Nu vill jag nånting bättre som gör redigeringen lättare. Bättre mikrofoner har xlr-kontakter och behöver externa ljudkort eller mixer. Tror jag efter att ha läst på. :whistling:

Apogee är en "Studio quality cardioid condenser microphone"

http://www.apogeedigital.com/products/mic

Den är alltså inte rundkänslig ("omnidirectional") och tar därmed inte upp särskilt mycket av rumsakustiken.

Dynamiska mikrofoner finns också som rundkänslig eller cardioid, så själva principen (dynamisk) säger ingenting om hur mycket bakgrundsljud som tas upp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Microphone#Microphone_polar_patterns

Shure har ett par USB-mickar runt 2,000:- Har ingen personlig koll men de som ger omdömen är lyriska. Finns på bla 4Sound. Är det viktigt finns bra hjälp på sådana firmor. Ett ljudkort kan inte förbättra det som kommer ur micken. Så hellre en bra mic.

Shure har ett par USB-mickar runt 2,000:- Har ingen personlig koll men de som ger omdömen är lyriska. Finns på bla 4Sound. Är det viktigt finns bra hjälp på sådana firmor. Ett ljudkort kan inte förbättra det som kommer ur micken. Så hellre en bra mic.

Tack för tipset! Ska kolla upp dem.

Vitsen med ett externt ljudkort är ju att förbättra insignalen från tex en mic om man har ett risigt lågprisljudkort. Men då snackar vi PC-sidan där man har skabbiga ljudkort i billiga plastlådor. Macen har väldigt bra ljud som standard. Naturligtvis inte tillräckligt för professionell inspelning, men tillräckligt bra för kvalificerade amatörer.

...

Att köpa en skaplig mic + ljudkort gör att man får ut lite mer av micken än att köra den rätt in. Men jag tror att i dessa prisklasser är det bättre att sikta på en dyrare och bättre mic och få samma eller förmodligen bättre slutresultat. Plus att man slipper en massa prylar...

Vitsen med ett externt ljudkort är ju att förbättra insignalen från tex en mic om man har ett risigt lågprisljudkort. Men då snackar vi PC-sidan där man har skabbiga ljudkort i billiga plastlådor. Macen har väldigt bra ljud som standard. Naturligtvis inte tillräckligt för professionell inspelning, men tillräckligt bra för kvalificerade amatörer.

...

Att köpa en skaplig mic + ljudkort gör att man får ut lite mer av micken än att köra den rätt in. Men jag tror att i dessa prisklasser är det bättre att sikta på en dyrare och bättre mic och få samma eller förmodligen bättre slutresultat. Plus att man slipper en massa prylar...

Tack! :) Du har helt rätt. En bra mikrofon är det vikigaste för att ett bra ljud.

Här finns ett ljudkort med xlr för 999 kr. Har ingen erfarenhet av butiken men den verkar seriös.

http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/scarlett-solo.html

Kan tillägga att en mixer troligen är onödigt om du bara har behov av 1 kanal. Kortet ovan har dessutom en line-ingång om man vill ansluta ett instrument, t ex en gitarr. Det finns en mikrofon som i princip är identisk med SM58 som heter TSM MT57 men avsevärt billigare.

http://www.luthman.se/main.aspx?page=article&artno=103747

Köpte en sån själv för några år sen och jag är mycket nöjd med den.

Rättar mig själv, det gick inte att redigera inlägget längre.

Här finns ett ljudkort med xlr för 999 kr. Har ingen erfarenhet av butiken men den verkar seriös.

Kan tillägga att en mixer troligen är onödigt om du bara har behov av 1 kanal. Kortet ovan har dessutom en line-ingång om man vill ansluta ett instrument, t ex en gitarr. Det finns en mikrofon som i princip är identisk med SM58 som heter TSM MT57 men avsevärt billigare. Den är mer avsedd för instrument än för sång men är riktad vilket innebär att den inte tar upp så mycket ljud från omgivningen. Hör dig för med en musikaffär så kan du säkert få köpa hem en och testa innan du bestämmer dig.

Kan tillägga att en mixer troligen är onödigt om du bara har behov av 1 kanal. Kortet ovan har dessutom en line-ingång om man vill ansluta ett instrument, t ex en gitarr. Det finns en mikrofon som i princip är identisk med SM58 som heter TSM MT57 men avsevärt billigare.

Tack! :) Jag har beställt en Focusrite Scarlett 2i2 och en Shure SM58. Då har jag möjlighet att koppla in två mikrofoner om jag behöver.

Tack! :) Jag har beställt en Focusrite Scarlett 2i2 och en Shure SM58. Då har jag möjlighet att koppla in två mikrofoner om jag behöver.

Det kan det vara värt :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...