Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac överdriven CPU-belastning 6-700% resultat helikopterljud!

phreakii

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken lyder. CPU-belastningen är upp emot 6-700%.

Fläktarna går ju igång så man tror datorn ska lyfta från skrivbordet.

Nu är det rätt intensiva renderingar som pågår när detta sker.

Men aldrig varit med om detta, exempelvis på min tidigare 2009 där fläktarna sällan gick igång.

Nu går dem igång nästan direkt oavsett det är After Effects, Premiere eller främst Maya.

Jag vet ju att det är tajtare i dem nya iMacarna. Men detta är ju nästan löjligt.

Tror egentligen inte det är något fel då en bekant upplever desamma som också sysslar med tung rendering.

Har även läst en del om det på nätet. Men något som slår mig är ju den tunga belastningen.

Om man på något sätt kan sänka den. Jag menar om den nu egentligen "bara" jobbar på 100% men OSX antyder på 6-700% därför fläktarna går.

Kollade CPU-temp, det är rätt bra på det. Men inte högre eller mindre än min väns. Enskilda kärnor är ju nära 100 grader, men genomsnitt CPU läser jag som 56 grader. Det är ju relativt svalt för en processor vid denna belastning?

Någon som har något förslag/lösning eller är det så här det är?

post-12857-0-39539100-1457133415_thumb.jpg

post-12857-0-06414300-1457133434_thumb.jpg

post-64246-0-52817200-1457161050_thumb.jpg

Någon skriver så här i ett engelskt forum, där någon just renderar i Maya.

"I think when you see the Maya CPU usage in the thousands, it is adding up the percentages for each thread... So if you have a 12-core machine at 100%, you will see 12*2 threads/core * 100% per thread."

Ska dem ligga på 85-100 i temp och jag renderar i dygn. Kan ju knappast vara bra. Då känns det ju som att CPUn tar stryk. Jävla Apple, sluta krymp grejerna.

Jag renderar själv i After Effects och min iMac från sent 2013 låter också en del när det drar igång. Kan dock inte säga att det blir »helikopterljud«, för den liknelsen låter som om det är något fel.

Att CPU-belastningen blir flera hundra procent är väl normalt när man har en flerkärning processor? Det är väl lite poängen. ;)

Jag tror du läser fel i utdatan; »CPU Proximity« handlar inte om genomsnittstemperaturen. Det är nog snarare temperaturen på kylflänsen eller liknande. Annars blir det, som Peps sjunger, falsk matematik.

Jag älskar Mac, men har också en rätt kraftfull pc-dator. Jag funderade på att använda den sistnämnda just för videoredigering, effekter och rendering då den skulle kunna stå och puttra i källaren – och med sitt starka grafikkort säkert vara kraftfullare än Macen. Men det skulle innebära att jag hade behövt stå ut med Windows 8 och, numera, Windows 10...

Nej, då valde jag i stället lösningen att ha AppleCare på min iMac. Apple har ju skapat hela systemet (mjukvara + hårdvara) för att ingen processor ska smälta, så jag tror inte alls det är någon fara för min dator eller dess komponenter. Och om någonting trots allt skulle inträffa inom tre år (längre än så äger jag inte en dator av viss modell), så får jag inte lika stor huvudvärk som annars.

/ Kiwi

Fläkten/fläktarna lär ta stryk. Annars är det normalt. Mac är en designerprodukt som ska vara ljudlös vid vanlig användning. Om inte så börjar den väsnas. Små prylar, litet utrymme. Inget konstigt.

VAd jag kan se verkar det normalt. OM du tror det är något fel med fläktstyrningen återställ SMC som är den krets som styr bla fläktar. Det är en separat hårdvarudel med egen liten programvara som inte kan påverka resten av datorn, dvs det är ofarlig åtgärd.

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

....

Sen kanske det är dags att damma ur datorn lite. Visserligen är din iMac sent 2015 men luftintagen kan vara lätt igensatta efter ett halvår om fläktarna går mycket och det är lite dammigt i rummet. Även lite damm kan göra att fläktarna måste gå hårdare för att kyla. Bifogar två länkar om damm och värme. Det är två olika men de ser lika ut i kortat utförande.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=mac%20damm

http://macworld.idg.se/2.1038/1.534134/nar-macen-blir-for-varm?queryText=mac%20damm

Tack till alla som svarat : )

Ja detta e väl ngt man får stå ut med. Får väl sätta upp en renderfarm på dem gamla maskinerna istället. Men där tycker jag dem misslyckats med 5K maskinerna. Tycker dem borde behållt den gamla "tjocka" modellen. Där fick man kämpa innan fläktarna gick igång : )

Den är köpt i jul så den är ren och fin ännu. Stort tack för ett utförligt svar.

Helikopterljud var kanske fel ord, raket, jetmotor : P Inget oljud utan jäkla snurr bara. Precis som min väns.

Skulle man inte på ngt sätt kunna klocka ner den under natten om den ska stå och rendera? : ) Spara på fläktarna om den alstrar mindre värme.

Sen varierar fläktljudnivån från Mac till Mac. Nästa iMac du köper kan vara mycket tystare fast den är kraftfullare. Eller tvärt om. Man vet aldrig. KOppla ur allt som inte behöver vara inkopplat och stäng ner alla program som inte måste vara igång. Förmodligen gör det liten eller ingen skillnad, men man kan prova.

Sen varierar fläktljudnivån från Mac till Mac. Nästa iMac du köper kan vara mycket tystare fast den är kraftfullare. Eller tvärt om. Man vet aldrig. KOppla ur allt som inte behöver vara inkopplat och stäng ner alla program som inte måste vara igång. Förmodligen gör det liten eller ingen skillnad, men man kan prova.

Den är helt ljudlös när jag ej renderar eller kör tyngre projekt i AE : )

Den är helt ljudlös när jag ej renderar eller kör tyngre projekt i AE : )

Det vet jag. Jag syftade till när man belastar den.

Ollie Williams

Proximity betyder ju ordagrant närhet och det handlar alltså om en temp sensor som sitter nära CPU. Temperaturen blir alltså lägre där än i kärnorna.

Max Case Temperature* på din processor är 64 grader.

* "Case Temperature is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS).is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS)." - http://ark.intel.com/products/88195

Nu sitter det ju vad jag förstår ingen temp sensor just där, men datorn kommer att stängas av om temperaturen blir för hög, det är en skyddsmekanism som av förklarliga skäl behövs. Det brukar finnas en max temp för kärnorna också, men jag hittar inte denna på Intels produktsida.

Hög temp kan ju på längre sikt vara skadligt då det minskar komponenternas livslängd jämfört med komponenter som jobbar vid normal* temperatur, typ betala räkningar, titta på bilder och annat vardagligt som belastar datorn mindre. Men allt handlar ju om exponering. Det jag nyss beskrev spelar egentligen bara roll om du sitter och renderar större delen av dygnet månad efter månad. Och hur stor roll det sedan spelar i praktiken är svårt att svara på - jag har aldrig sett statistik på hur länge riktigt hårt använda Mac egentligen håller. Det kan ju vara så att de håller i genomsnitt 5 år utan besvär medan de med lägre belastning håller i genomsnitt 6 år. Frågan är hur stor roll det hela då spelar. Jag tycker för övrigt att Kiwis upplägg verkar rätt bra om man använder datorn hårt. Alternativt att man byter dator ofta. Det senare är vad jag själv hade gjort eftersom jag inte tecknar försäkringar (vilket är vad Apple Care i praktiken är) på elektronik.

* Egentligen är ju 90 grader också normal temperatur eftersom det är inom det intervall som datorn är tillverkad för att klara.

Till laptops finns ju kylplattor som kan hjälpa datorn hantera mer belastning utan att dra de interna fläktarna på max. Vet inte om det finns något liknande till iMac?

När det kommer till att begränsa CPU användning var detta det närmsta jag kunde hitta men det verkar ha legat på is ett tag...

https://github.com/opsengine/cpulimit

Det senare är vad jag själv hade gjort eftersom jag inte tecknar försäkringar (vilket är vad Apple Care i praktiken är) på elektronik.

Det är en utökad garanti. En garanti skiljer sig från en försäkring i det att en garanti enbart hanterar produktens interna kollaps. Dvs ett skydd pga tillverkare inte klarar att tillverka med 100% perfektion. En försäkring som man normalt i konsumenthänseende avser är ett skydd för yttre händelser som orsakar skador som vatten, eld, våld, stöld osv.

...

En normal hemförsäkring/villaförsäkring skyddar mot i stort sett allt yttre, utom egen åverkan. Till detta krävs en allriskförsäkring som även skyddar mot om man själv skulle ha sönder något "plötsligt och oförutsett".

...

Sen tecknar elektronikkjedjor hybrider av detta med garanti/försäkring. Även kreditkortsföretag lockar med den typen av skydd för att man ska köpa med deras kort.

Axelman konsumentrådgivare

:laserbok::nerd:

Ollie Williams

Dvs ett skydd pga tillverkare inte klarar att tillverka med 100% perfektion.

Ah, inte en försäkring utan ett "skydd". :hihihi:

Jag avser inte fortsätta leka ordlekar kring detta, jag tror att min poäng gick fram oavsett vad man kallar Apple Care.

Ah, inte en försäkring utan ett "skydd". :hihihi:

Jag avser inte fortsätta leka ordlekar kring detta, jag tror att min poäng gick fram oavsett vad man kallar Apple Care.

Det är ingen ordlek. Det är väldigt många som missförstår detta och blandar ihop begreppen. Det kan bli dyrt om man inte har koll. Garanti är inte försäkring och försäkring är inte garanti. Men ibland lappar de över varandra. Sen var det inte ordet skydd som var det centrala utan vad det innebär.

Ollie Williams

Det är just därför jag personligen vänder mig mot detta, på grund av att det i längden blir dyrt oavsett vad man kallar det. Och man ska självklart ha koll, oavsett vad man kallar det och hur överlappning ser ut.

Vi kan slå upp orden försäkring och garanti. Det finns ingående beskrivningar i olika uppslagsverk. Sedan kan vi tolka och bryta arm om vem som har mest rätt, vilket kommer landa i något jag postade i en annan tråd: https://forum.macworld.se/topic/3815-traad-foer-humor/?p=1820264

=)

Det är just därför jag personligen vänder mig mot detta, på grund av att det i längden blir dyrt oavsett vad man kallar det. Och man ska självklart ha koll, oavsett vad man kallar det och hur överlappning ser ut.

Vi kan slå upp orden försäkring och garanti. Det finns ingående beskrivningar i olika uppslagsverk. Sedan kan vi tolka och bryta arm om vem som har mest rätt, vilket kommer landa i något jag postade i en annan tråd: https://forum.macworld.se/topic/3815-traad-foer-humor/?p=1820264

=)

Jag menade inte att rätta dig. Ville bara klargöra i fall någon annan läste och undrade. Forumet har mängder med trådar med förvirringen över vad som är vad. Så det behövs. Men det kanske blev overkill här.

...

Jag håller med dig att i semantisk betydelse är en garanti en försäkring. Men juridisk sett ur min konsumentvardag är det inte så. Här på forumet är det konsumentvardagen som är viktigare.

...

Å tredje sidan kan jag inte tänka mig att du far hem med din nya fiktiva bil med orden "Jag har ju garanti" när försäljaren vill pracka på dig en bilförsäkring..... :hihihi:

Ollie Williams

Jag menade inte att rätta dig. Ville bara klargöra i fall någon annan läste och undrade. Forumet har mängder med trådar med förvirringen över vad som är vad. Så det behövs. Men det kanske blev overkill här.

...

Jag håller med dig att i semantisk betydelse är en garanti en försäkring. Men juridisk sett ur min konsumentvardag är det inte så. Här på forumet är det konsumentvardagen som är viktigare.

...

Å tredje sidan kan jag inte tänka mig att du far hem med din nya fiktiva bil med orden "Jag har ju garanti" när försäljaren vill pracka på dig en bilförsäkring..... :hihihi:

Och med detta vill du säga att du inte menade att rätta mig? :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...