Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Partitionsstorlek för Snow Leopard

Telly82

Recommended Posts

Jag är (snart?) redo för att ta språnget.

Alltså från Snow Leopard (10.6) till Mavericks (10.9).

Varför bara dit? Jo, för i Yosemite (10.10) så är det ännu fler program som inte funkar än de som inte funkar i Mavericks. Exempelvis iMovie 6, iDVD 7, iPhoto 9.4 funkar i Mavericks, men inte i Yosemite.

Varför så långt? Varför inte bara till Mountain Lion (10.8)? Jo, för att exempelvis Chrome kommer att kräva 10.9. Likadant Arkiv Digitals nya program för släktforskning.

Men jag måste ha kvar en liten partition för Snow Leopard och Appleworks. De flesta dokument har jag lyckats flytta till andra program, men inte alla. Jag skaffade Bento för registerdokument, precis innan Bento skulle läggas ner. :(

Bento, ett specialprogram för registerhantering visade sig ha mycket färre möjligheter än registerdelen i Appleworks. :tappahakan:

Så frågan är, hur stor partition måste jag ha för Snow Leopard och Appleworks? 20 GB? 30, 40 eller 50 GB? Jag har som mest 12 GB RAM, så en sleepimage blir då 12 GB. Då blir 20 GB kanske litet trångt? Appleworks i sig kräver väldigt lite RAM och några andra program ska nog inte köras samtidigt.

VirtualBox sätter partitionen till 20 GB om man inte ändrar något. Det är väl en rekommendation om något. Annars kan jag väl också rekommendera något. Typ 20 GB. :P

PS. Sedan kan du ju undvika att installera språk och skrivardrivrutiner plus att köra Monolingual.

PPS. Sleep image kan stängas av: http://www.techradar.com/how-to/computing/apple/how-to-remove-the-disk-hogging-sleepimage-file-from-your-mac-1305738 Alternativt att du köper en Trim Enabler-licens där den kan stängas av:

post-28798-0-92049300-1457115250.jpg

20GB känns lite lite. 30GB skulle jag nog gå på. Virtualbox... deras rekommendationer passar bra för Linux/Win-gäster. Där kan man komma långt på 20GB.

Tog min systemdisk, och minus programfoldern blir det 30.75GB

post-64246-0-47391900-1457115490_thumb.png

Och då är det inte mkt xtra där. Några enga kompilerade program. Annars, alla bilder/filmer/dokument osv ligger på en annan disk. Det enda som lagras är väl mailen då. Kanske kan vara några GB el så (≈ 3 såg jag nu). Och du skall väl få plats med lite dokument.

Men det är bättre och köra den lite för stor i Virtualbox, och sen sätt den till dynamisk (ungf som sparseimage). Är den 60GB, men det du har tar bara upp 5GB, så tar den inte mer än 5GB på den fysiska HDD'n.

20-25 GB borde väl räcka.

Jag kör Mavericks på min iMac än så länge.

Har inte haft några problem med det.

Anänder mig av CrossOver för att köra Sveriges Dödbok och övriga nödvändiga släktforskningsprogram.

På min nya MacBook Air med El Capitan märks heller inga problem med mina program.

Drar mig ändå för att uppgradera min iMac, för jag tror inte den blir bättre med El Capitan, så varför uppgradera

Tyvärr så hade Phileas Fogg fel i "Jorden runt på 80 dagar" när han säger att "Minimum räcker till allt", så jag sexfaldigar minimikravet och slår på stort med 30 GB.

Tack för svaren. :)

Tack för den.

Tar längre tid från DVDn än från hårddisk.

post-11001-0-49760600-1457125857_thumb.png

Installerar du med USB-sticka?

Nej. Med en monterad skivavbild.

Kunde kanske testat med USB-minne, men det tänkte jag inte på. Jag har dessutom ingen tom sådan som är tillräckligt stor heller.

Jag installerar ju på en tom partition och alltså inte på den aktiva partitionen.

Så jag tänkte att man kunde bara starta installeraren så skulle det lösa sig att köra från en skivavbild. Men det gick ju inte.

Så då stoppade jag in DVDn.

Först stängde installeraren av alla andra program, inklusive Finder.

Så installerade den under några minuter.

Sedan startade Macen plötsligt om från DVDn, vilket väl förklarar varför man inte kunde köra från en skivavbild.

Och så fortsatte installationen. 13 minuter kvar i skrivande stund. :)

:ThumbsUp:

Så här blev det efter alla systemuppdateringar.

Men inget monolingual eller rensning av skrivardrivrutiner. Det är inte värt besväret.

post-11001-0-28889500-1457165211_thumb.png

post-11001-0-24653800-1457165226_thumb.png

Stereotypen

Så här blev det efter alla systemuppdateringar.

Men inget monolingual eller rensning av skrivardrivrutiner. Det är inte värt besväret.

Det kan man plocka bort redan i installationen.

Där du skall välja disk, finns en knapp som heter Alternativ (har jag för mig, där kan man kryssa ur språk och skrivare. Plockar nog bort 2 Gb av onådiga filer.

Det kan man plocka bort redan i installationen.

Där du skall välja disk, finns en knapp som heter Alternativ (har jag för mig, där kan man kryssa ur språk och skrivare. Plockar nog bort 2 Gb av onådiga filer.

Jo, till viss del kan man välja bort det.

Men man vet aldrig när en skrivardrivrutin kan komma till pass. Den ena datorn är bärbar och man vet aldrig var man vill kunna skriva ut. :)

Sen ska det ju alltid finnas minst ca 10 GB ledigt för att OS X vill ha svängrum.

Jo, till viss del kan man välja bort det.

Men man vet aldrig när en skrivardrivrutin kan komma till pass. Den ena datorn är bärbar och man vet aldrig var man vill kunna skriva ut. :)

Man skulle ju kunna sätta up en generell LPT-skrivare i CUPS (finns i alla Mac'ar).

http://127.0.0.1:631

Sen ska det ju alltid finnas minst ca 10 GB ledigt för att OS X vill ha svängrum.

"Tillgängligt: 21,71 GB"

Check! :yeahbaby:

Man skulle ju kunna sätta up en generell LPT-skrivare i CUPS (finns i alla Mac'ar).

http://127.0.0.1:631

Men då kan jag inte välja papperskvalitet, utskriftskvalitet etc på just den skrivaren jag vill använda.

Men till text duger det väl :)

"Tillgängligt: 21,71 GB"

Check! :yeahbaby:

Men då kan jag inte välja papperskvalitet, utskriftskvalitet etc på just den skrivaren jag vill använda.

Jo man man ska ju planera OS X och tillhörande program plus andra program och filer, utrymme för mer sånt och slutligen svängrum för OS X undercoverwork. Man ska ju inte kalla det utrymme som finns för tillfället för svängrum..... Jag vet att du fattar och jag skriver det för den som läser och inte tänker på det.

Jo, det skall nog gå... Har ingen CUPS-skrivare inlagd men jag har för mig att då man lägger till en där, så dyker den upp i vanliga utskrifts-dialogen sen.

Var inte och kikade och klickade på lägg till... Den känner igen de drivrutiner man har, och även kännerav om det finns någon skrivare i nätverket. Min låg där så fint så. :)

Kikade lite snabbt nu på “Options”, och där finns det med att välja övre/nedre fack osv, som std options. https://www.cups.org/documentation.php/options.html

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...