Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Raw till jpg med bibehållen data

fredriknordstrom

Recommended Posts

fredriknordstrom

Hej!

Håller på lägga upp hela mitt fotoarkiv på dropbox då jag tidigare råkat ut för en krasch utan backup. Men jag får lite problem när jag konverterar CR2 (raw-filer) till jpeg. För datumet ändras till dagens datum och bilderna hamnar "fel" i min fotovisning på dropbox.

Så, jag söker ett gärna enkelt och prisvärt program som kan konvertera raw till jpg med bihållen bildinfo (datum osv.)

Vilket datum talar du om?

Filens datum? (Och vilket av dem?)

Eller bilden EXIF-datum?

fredriknordstrom

Menade bildens exif, så den helt enkelt hamnar i rätt ordning på min dropbox. Men det löste sig, kör med Canons egna mjukvara för att konvertera filerna. Om det är enklaste vägen vet jag inte men det verkar fungera!

Kan man lita helt på Dropbox?

Kan man lita helt på Dropbox?

Inte som enda backup. Det skulle jag aldrig göra.

En egen hårddisk på annan plats, som jag har fulla kontrollen över är det som gäller.

Eller hellre två backupdiskar, förutom originalet.

fredriknordstrom

Dropbox är inte min helhetslösning. Har även lokal NAS med spegling. Samt att dom ligger i mitt Bilder bibliotek som jag backar upp mot extern disk lite nu och då.

Gillar konceptet med Dropbox och dess delning osv. Sen är ingenting garanterat, men jag tycker dom år jag använt dropbox har det fungerat bra. Dom i sin tur lär nog hålla backups också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...