Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Smarta brevlådor synkar inte

kiplon

Recommended Posts

Jag kör med smarta brevlådor och har så gjort länge. Väldigt smart sätt att hantera e-posten på.

Mina första smarta brevlådor som jag skapade för rätt länge sedan synkade över till mina andra macar. Jättesmart!

Samma struktur oavsett om jag använde min MBP eller MBA. Lätthanterligt med andra ord, oavsett vilken dator jag använder.

Däremot mina nyskapade smarta brevlådor gör det inte. Smått irriterande i-landsproblem.

Har testat fram och tillbaka. Skapat smart låda och lägger den på exchange - synkar inte.

Skapar smart låda och lägger den i iCloud - synkar inte. Samma procedur i båda macarna.

Det här är eg ingen fråga, för jag antar att jag faktiskt har alla synkningar rätt gjorda. För alla andra synkningar funkar som de ska. Men en fråga kan ju vara om El Capitan gjort om iCloud?

Det gick ju förut!

Eller är det bara så att smarta brevlådor alltid är lokala? Men då blir jag brydd isåfall, eftersom det funkade förut.

Här en artikel (som dock gäller Yosemite). Citat:

"Om du använder iCloud Drive är dina smarta brevlådor tillgängliga på dina andra datorer som har aktiverat iCloud Drive. Läs mer i Lagra dokument med iCloud Drive."

Här en artikel (som dock gäller Yosemite). Citat:

"Om du använder iCloud Drive är dina smarta brevlådor tillgängliga på dina andra datorer som har aktiverat iCloud Drive. Läs mer i Lagra dokument med iCloud Drive."

Å hå! Det är så det är! Ja, iCloud Drive har jag inte aktiverat, vilket var medvetet gjort. Testar nu att aktivera det så får jag se vad som händer med lådorna.

Å hå! Det är så det är! Ja, iCloud Drive har jag inte aktiverat, vilket var medvetet gjort. Testar nu att aktivera det så får jag se vad som händer med lådorna.

hör av dig så vi vet hur det har gått

Det funkar inte! Trodde kanske att iCloud Drive var lösningen, men var ändå lite skeptisk. Och så var fallet. Synd.

Använder båda macarna lika mycket och de smarta brevlådorna är verkligen smarta - när det gäller att hantera posten.

Man kan ju redigera kontona för brevlådorna genom högerklick; Hämta kontoinformation..... där kan man ändra vilket konto lådan ska tillhöra.

Så frågan är om lådorna är så smarta så som man kan förvänta sig av något som Apple kallar Smart. Det går att synka så himla mkt mellan alla enheter, men inte sånt som benämns Smarta.

Synd. Det kan ju hända att Icloud Drive måste vara aktiverad innan man försöker synka kontona, att det inte fungerar i efterhand. En gissning bara. Det står ju så svart på vitt, men kanske inte funkar så i El Capitan.

Synd. Det kan ju hända att Icloud Drive måste vara aktiverad innan man försöker synka kontona, att det inte fungerar i efterhand. En gissning bara. Det står ju så svart på vitt, men kanske inte funkar så i El Capitan.

har provat att skapa ny smart brevlåda just utifrån den tanken. Men det funkade iaf inte.

Så Smarta brevlådor är enbart lokala, inte så smart om man säger så

Allt är mkt mysko. Har en exchange-mail bl a och kör med synk ibockat för allt som går, inkl nu också iCloud Drive.

Så skapar jag två brevlådor var i båda macarna. Som test, En i var för exchange och en av för iCloud. Ingen av dem synkar över till andra datorn. Helt värdelöst med andra ord. Detta gör jag innan jag aktiverar iCloud Drive, vilket inte var så smart.

Men så har jag en gammal smart låda som kallas för Privat, den döper jag om till Privatens och lägger den på iCloudkontot. Den innehåller massor med mail som jag har stort värde av att ha i en o samma låda. Så skapar jag en ny låda i andra macen och kallar den för Privat. Görs med iCloud drive aktiverat.

Nu det konstiga, helt plötsligt så är Privatens borta, poff borta. Med hela sin mailsamling. Och den nyskapade Privat är nu i båda datorerna och är såklart tomma eftersom de bara var testlådor.

Så det som skulle testas, det går inte. Men lådan med hela samlingen, den försvinner och den nyskapade lådan synkar över.

Så slutsatsen är att det ändå funkar med iCloud drive aktiverat... även om det knasade till sig för mig.

Hm, merjobb ikväll....... :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...