Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Laddaren kan vara känslig för jordbrus

Pocahontas

Recommended Posts

Det var något nytt...jordbrus

https://support.apple.com/sv-se/HT203207

håller just på och kollar vad som felas med min nya MacBooks laddare...

Händer att MagSafekontaktens lampa inte tänder sig....får trixa en stund så kommer den igång...

Nu laddar den, men nästa gång ska jag kolla "jordbrus"-felet

davidredjoy

- Om jag förstod deras sida rätt, så menar Apple alltså att jordfelsbrytaren som finns som säkerhet på stortsett alla förlängnings grenuttag är boven...?

Och om man har ens magsafe kopplad till en sån kan spänningen bli fel och göra så att inte laddaren laddar...?

:huh:

Har aldrig sett en jordfelsbrytare på ett grenuttag. En jfb jämför strömmarna i fas och neutralledare och kan omöjligen påverka spänningen.

Det är något knepigt i viket fall, hjälpte inte byta vägguttag.

Man ser att laddningsikonen förändras i menyraden, men den laddar inte, dioden lyser inte heller på kontakten, men så vände jag kontakten, så tände dioden...

Får testa en SMC-reset senare..

Finns garanti, så bråkar det mer så får jag gå in med laddaren till MacForum

Det är ju fan också att det inte är samma Magsafekontakt som på min gamla MacBook, den har aldrig bråkat.

Jordbrus? Det får mig att tänka på fantasy och ockultism. Spökserier i TV4. Har aldrig hört ordet förut. Konstigt att Apple skriver så. Har de använt Google översätt? :lol:

Jordbrus? Det får mig att tänka på fantasy och ockultism. Spökserier i TV4. Har aldrig hört ordet förut. Konstigt att Apple skriver så. Har de använt Google översätt? :lol:

Det står likadant på engelska. Min fetstil.

"If the adapter works after this 60-second "rest", you most likely have a line noise issue with your power source. You should reset the adapter periodically by repeating this moment of rest. This issue occurs when the AC adapter's "over voltage protection" feature senses ground noise and then turns off the adapter."

https://support.apple.com/en-us/HT203207

Litet konstigt det här med jordbrus, för laddaren är inte jordad.

Förstår (mycket) bättre det här med "linjebrus", eftersom störningar i elnätet kan få prylar att sluta fungera (temporärt).

Litet konstigt det här med jordbrus, för laddaren är inte jordad.

Förstår (mycket) bättre det här med "linjebrus", eftersom störningar i elnätet kan få prylar att sluta fungera (temporärt).

Jag bodde en gång i ett torp, som fick ideliga strömspikar. Det dödade en tjock-tv för mig.

Jag bodde en gång i ett torp, som fick ideliga strömspikar. Det dödade en tjock-tv för mig.

Men det var i så fall inte jordbrus, utan linjebrus. Eller snarare spänningstoppar på "linjen".

Men det var i så fall inte jordbrus, utan linjebrus. Eller snarare spänningstoppar på "linjen".

Linjebröl, snarare... :P

Linjebröl, snarare... :P

:yeahbaby:

Och för den som (fortfarande) drabbas av sådant rekommenderar jag att man installerar ett inledningsskydd i elskåpet.

Grovskydd är oftast i form av ventilavledare på strömstolpen utanför.

Mellanskydd är just ett inledningsskydd i elskåpet.

Finskydd är det som sitter i vissa fördelardosor eller det man sätter i ett eluttag.

Finskydden är inte till mycket nytta utan mellanskyddet.

Här är ett exempel på ett inledningsskydd:

http://www.transient.se/frame/inledningsskydd.pdf

Det är en teknisk felbeskrivning. Jordbrus kan inte existera i en produkt som inte är jordad. Har inte hört om jordbrus tidigare heller. Ska undersöka detta. Det är föroreningar i nätet som är problemet. Altså transientspikar av olika storlekar och intensitet. Det är ett välkänt problem hos hifidårar där man gärna installerar filter för att motverka att slika problem förökar sig och skapar distorsion. Sinuskurvan "hackas" av olika störningar som på/av av olika saker framförallt elmotorer av olika typ. Spänningsregulatorer sänder gärna ut skit.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...