Jump to content
Just nu i M3-nätverket

FBI-chefen James Comey: "Självklart skulle vi utnyttja ett prejudi

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Ollie Williams

Ja det blir intressant att se hur det utvecklar sig.

Jag var på väg att skriva intressant att se hur det slutar men kom på att det inte finns något slut inom synhåll. Detta är bara en liten del av något större. Myndigheterna kämpar för sitt, företagen för sitt, aktivisterna för sitt och den stora folkmassan är nog beredda att ge stöd åt vilken sida som helst - myndigheterna om de är rädda nog och i annat fall företagen eftersom alla vill ha fräcka prylar.

Jag funderar nu på om Apple i framtida mjukvara kommer göra det omöjligt för sig själva att hacka enheterna, samt eventuellt rabalder som skulle komma med det. För i förlängningen vill väl ett flertal myndigheter i olika länder ha bakdörrar - som bara de kan använda såklart.

Med nödvändighet kommer det att sluta med att vardagskryptering* förbjuds. Sannolikheten att stater (i förlängningen medborgarna) i längden accepterar att kriminalitet/terror ska kunna husera fritt bakom vardagskryptering är inte stor. Därför är det risk att integritetsivrarnas motstånd kommer att ha motsatt effekt. Framtiden får avgöra.

*Alltså att mobiler eller motsvarande är krypterade per default.

Vad var det lådan hette? Pandora.......?

Ollie Williams

Med nödvändighet kommer det att sluta med att vardagskryptering* förbjuds. Sannolikheten att stater (i förlängningen medborgarna) i längden accepterar att kriminalitet/terror ska kunna husera fritt bakom vardagskryptering är inte stor. Därför är det risk att integritetsivrarnas motstånd kommer att ha motsatt effekt. Framtiden får avgöra.

*Alltså att mobiler eller motsvarande är krypterade per default.

Jag vill nog mena att båda sidors hållning kan få motsatt effekt. Vilken sida medborgarna stödjer beror på vilken sida de upplever som vettigast. I olika länder är man nog benägen att prioritera olika saker.

Jag vill nog mena att båda sidors hållning kan få motsatt effekt. Vilken sida medborgarna stödjer beror på vilken sida de upplever som vettigast. I olika länder är man nog benägen att prioritera olika saker.

Det tror inte jag. Medborgarna är generellt sett mer rädda för terror och kriminalitet än de är rädda för att deras mobiler ska kunna undersökas.

Ollie Williams

Det tror inte jag. Medborgarna är generellt sett mer rädda för terror och kriminalitet än de är rädda för att deras mobiler ska kunna undersökas.

Man får tänka på att olika länder är olika förskonade från sådant. Som sagt, hur mycket lyckas staten skrämma upp medborgarna?

Man får tänka på att olika länder är olika förskonade från sådant. Som sagt, hur mycket lyckas staten skrämma upp medborgarna?

9/11 räckte till för att den regeringen kunde göra precis hur som helst. Visade det sig när Snowden blåste i pipan.

Menar du att folk egentligen inte är rädda för terrorism och kriminalitet, de är uppskrämda av staten? Det tror jag definitivt inte på. 9/11 skrämde upp en hel värld.

Håller med Alix här.

Folk fattar ingenting om hur viktigt den personliga integriteten är utan ser bara på denna enskilda händelse att Apple ska öppna upp telefonen.

Dom kan inte tänka sig hur det skulle bli med ett OS som är vidöppet för dom som kommer över detta verktyg.

"Jag har inget att dölja" tänker folk. Jo alla har något att dölja för någon :)

Ollie Williams

Menar du att folk egentligen inte är rädda för terrorism och kriminalitet, de är uppskrämda av staten? Det tror jag definitivt inte på. 9/11 skrämde upp en hel värld.

Nej, men jag menar framför allt att vi får se vad som händer. Kom ihåg vad jag inledde med att skriva och vad du själv skrivit. Det är jag som funderar över vad som kommer hända, det är du som säger att du vet vad som kommer hända.

Nej, men jag menar framför allt att vi får se vad som händer. Kom ihåg vad jag inledde med att skriva och vad du själv skrivit. Det är jag som funderar över vad som kommer hända, det är du som säger att du vet vad som kommer hända.

"Vet" kan jag inte påstå att jag har skrivit, snarare tror eller bedömer. Hade jag vetat hade jag kunnat sätta en slant hos en bookmaker... :P

En annan fråga är väl om Det Snälla USA plötsligt såg sig tvungen att klampa in hos medel-Johnson efter 9/11 eller att Det Elaka USA väntade på rätt anledning för att få kontroll över allt och alla i hela världen. 9/11-argumentet är skrämmande effektivt när det gäller att rättfärdiga precis vad som helst. Hur ska man käfta mot det? USA är inte längre ett land. Det är en religion.

En annan fråga är väl om Det Snälla USA plötsligt såg sig tvungen att klampa in hos medel-Johnson efter 9/11 eller att Det Elaka USA väntade på rätt anledning för att få kontroll över allt och alla i hela världen. 9/11-argumentet är skrämmande effektivt när det gäller att rättfärdiga precis vad som helst. Hur ska man käfta mot det? USA är inte längre ett land. Det är en religion.

Visst passar stater på att öka kontrollen, men de gör det med de uppskrämda medborgarnas goda minne. Eller åtminstone tysta godkännande. Antalet folk på barrikaderna som försvarar integritet är lågt.

Visst passar stater på att öka kontrollen, men de gör det med de uppskrämda medborgarnas goda minne. Eller åtminstone tysta godkännande. Antalet folk på barrikaderna som försvarar integritet är lågt.

"För att försvara det fria samhället blev vi tvungna att ha järnkoll på alla"

"Jag har inget att dölja" tänker folk. Jo alla har något att dölja för någon :)

Ja, och f f a att man har saker att skydda. Inloggningar, nycklar, bank-papper osv.

Ollie Williams

http://www.macworld.com/article/3040560/legal/apple-gets-legal-support-from-the-tech-industry-as-well-as-a-victims-husband.html

"Kondoker slams the FBI (Im very disappointed in the way theyve handled this investigation), calls for stronger gun laws (It was guns that killed innocent people, not technology), and expresses doubt that anything useful will be on the iPhone anyway."

Tja, det återstår väl att se om man väljer att betrakta kryptering som farligare än vapen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...