Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Warmaster

Imac 27" 2013 - Enklare byte till SSD?

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att uppgradera till SSD i min Imac och är som alltid intresserad av genvägar utan kompromiss om det går. Såg en kille som satt in sin nya SSD ovanför gamla HDDn bara för att spara en del tid/arbete och att enkelt återställa vid behov. Han tejpade helt enkelt fast den ovanför, den väger ju nästan ingenting.

Min tanke var att före iden vidare och ta ut innehållet ur SSDn då den blir i princip hälften så stor få två av tre mått så det blir ännu mindre och lättare.

Bifogar bild på en Samsung 850 EVO 500gb öppnad och läget där HHDn sitter så det blir enkelt att se även om ni som kommer visa intresse för denna tråd troligen redan sett allt detta :-)

Tankar?

post-77968-0-35084900-1456824283_thumb.jpg

post-77968-0-95922600-1456824283_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

// ... //

Han tejpade helt enkelt fast den ovanför, den väger ju nästan ingenting.

Min tanke var att före iden vidare och ta ut innehållet ur SSDn då den blir i princip hälften så stor få två av tre mått så det blir ännu mindre och lättare.

// ... //

Tankar?

Tanke #1: Tejp är en en riktigt dålig idé. :shifty:

Tanke #2: ...men jag gillar idén att stoppa in en xtra på det sättet - med el utan ytterskal s a s.

Det finns till olika chassin såna monterings-vinklar. Är bättre att ta ett par såna och fästa i ryggen så du får nåt riktigt att fästa i. Alt om du plockar ur den... kolla om du kan få tag på såna MB-skruvar och fäst den i, så som man t ex fäster ett PCIe-kort med 2 skruvar.

Hitta i a f någonting du kan fästa, föär att sen fästa disken i. Montera den inte direkt i chassit s a s. Det blir enklare då också när/om du vill byta disk.

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka idéer och tankar. Tejp är jag inte så väldigt rädd för om jag ska vara ärlig men kanske klokare ändå att göra ett fäste. Är ändå lite sugen på att plocka ur det lilla kortet ur skalet. Finns ju två skruvhål i det..... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka idéer och tankar. Tejp är jag inte så väldigt rädd för om jag ska vara ärlig men kanske klokare ändå att göra ett fäste. Är ändå lite sugen på att plocka ur det lilla kortet ur skalet. Finns ju två skruvhål i det..... =)

Ja, fäste är bättre. Hur bra tejp du än har, så är det ändå så att klistret/gummeringen blir mjuk av värme och “kan” släppa. Det är bara dumt att chansa. Även om det är 90% riskfrit, så kan man aldrig vet den dagen datorn går varm, och släpper det finns alltid risken att den studsar ner och har sönder något bra mkt dyrare än vad ett fäste kostar.

Och som du skrev själv: “... genvägar utan kompromiss om det går.”

Tejp är en kompromiss. :ThumbsUp:

Skall man case-modda, så gör det ordentligt från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant! Frågan är hur man fäster fästet.... Tejp? :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant! Frågan är hur man fäster fästet.... Tejp? :hihihi:

:D Jo, det vore nåt... Nej, men någon for av bra klister. Tänkte först på en limpistol (varmt lim) men har lite egna dåliga erfarenheter av det när det gäller fästet och hur länge det satt. Ytan/rengöring är viktig så klart. Men annars ett bra komponentlim, Araldit ekker kanske bara vanligt klassiskt kontaktlim som blir hur starkt som helst och dessutom aldrig blir sådär stenhårt - vilket kan vara bra mot ev vibrationer (tänker jag). Om du tar de små vinklarna, som på andra bilden. Förmontera disken och limma in på plats så blir ju hålavstånt exakta. :crossfingers:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter faktiskt som en idé. Kemisk metall kanske....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt HD till SSD enligt konstens alla reglor

på en äldre (sen 2007 20") iMAC enligt instruktio-

ner från IFIXT - dvs med NewerTech AdaptaDrive

"ram" att stoppa 2,5" SSD'n i som passar i gamla

3,5" HD'ns fäste ... . Och det gick bra :) ... .

Innan bytet pratade jag flera gånger med mecar på

Apples stora affär i Nordstan I Gbg och de föreslog

faktiskt mig att bara "tejpa fast SSD'n" någonstans

... .

Så det är nog ej helt fel ... tex slipper man kanske

problem med "rusande fläkt" som tydligen en del

råkar ut för när de pillar med den gamla HD'n och

har lite otur ... .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte ovanligt att hårddiskar tejpas fast. Men man ska ju ha klart för sig att tejp inte är evighetsmaterial och det duger inte med vilken tejp som helst. Framförallt vill man inte höra ett *KLUNK* inifrån datorn någon månad efter att man stängt igen iMacen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ om man inte vill in och skruva i maskinen är att köra med en extern SSD med Thunderbolt som startskiva. Lite dyrare alternativ men fungerar lika bra.

Som tex en sån här http://www.macoteket.se/produkt/lacie-rugged-thunderbolt-usb-30-ssd-250gb-500gb/26951657

Jag kör på detta viset i min iMac 27" från 2012.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har några Samsung 850 Pro SSD med Sata

anslutning - de jag ej har inne i datorer (interna)

har jag utanför (externa) med USB3-anslutning

via Sata/USB-adaptor.

Finns det ngn vinst med att istället Thunderbolt-

ansluta de externa (tror jag inte, men det är allt

bäst att kolla med folk som vet :) ) och hur gör

man i så fall det?

Redigerad av palbin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har några Samsung 850 Pro SSD med Sata

anslutning - de jag ej har inne i datorer (interna)

har jag utanför (externa) med USB3-anslutning

via Sata/USB-adaptor.

Finns det ngn vinst med att istället Thunderbolt-

ansluta de externa (tror jag inte, men det är allt

bäst att kolla med folk som vet :) ) och hur gör

man i så fall det?

Du menar om det är bättre med externa SSD Thunderbolt än med externa SSD USB3? Thunderbolt är snabbare och bättre, men inte så mycket. Nackdelen är att det finns väldigt få enheter att köpa överhuvudtaget och de är dyrare. Av dessa är det ytterligt få som har TB-uttag för vidarekoppling och TB-hubbar finns inte. ( Det finns stora svindyra klumpiga saker med typ två extra uttag vilket är meningslöst ) Så bara rent praktiskt ekonomiskt vinner extern SSD på USB3. Det är snabbare att ha SSD i datorn jämfört med de externa anslutningstekniker som finns just nu, men prestandaskillnaden är ganska liten i prakiken. Att jämföra vanlig HD jämfört med SSD är som att gå från moppe till sportbil....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån här som testat öppna sin iMac förresten? Känns lite väl spännande. Mekat i vanliga PC en hel del och moddar och larvat mig när jag var yngre men det här är ju lixim nåt annat :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämna in den, MacForum i Kungsbacka tog 800 kr för jobbet, tillkom hårddisk och en kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämna in den, MacForum i Kungsbacka tog 800 kr för jobbet, tillkom hårddisk och en kabel.

Lät ju inte alls farligt. Tyvärr bor jag upp i norr.... Kanske får kika på det. Fick du köpa disken själv å lämna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lät dem sätta i en vanlig disk på 500 GB, kosta lika mycket som jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...