Jump to content
Just nu i M3-nätverket

OS Uppdatering..

RockersDelite

Recommended Posts

RockersDelite

Hej där.

Jag är egentligen helrudis på det här med datorer rent allmänt, men vill ändå göra allt man måste göra på rätt sätt för att slippa strul..

Har en MacBookPro 10.7.5, 13" (2011).

Borde ha uppdaterat till ett färskare OS för länge sen, men det har inte blivit av.. förstås..

Hur ska jag gå till väga för att det ska klaffa, installera El Capitan direkt, eller smyga lite och börja med Maverick el Yosemite..?

Och oavsett vad, så borde jag köra en backup gissar jag, men hur fanken gör jag det?

Tacksam för alla goda råd!

Jepp. Alltid backup särskilt innan uppgradering av datorn. Den KAN skriva över viktiga filer av misstag. HÅrddisken KAN gå sönder precis när som helst om den är fem år gammal.

...

Köp en extern hårddisk, anslut till datorn, aktivera TimeMachine. Superenkelt. Kolla länken så der du hur det fungerar.

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Om du uppgraderar till ett färskare OS tar det mer av din hårdvara så har du inte uppgraderat RAM-minnet så är det läge nu. Idag kan man säga att 8 GB RAM är normal nivå för vanlig användare. 16 GB och mer om man redigerar bilder, film eller ljud. RAM-minnet är din "arbetsbänk". Större arbetsbänk gör att du kan göra mer saker samtidigt.

Mixtra inte med det som inte är trasigt. Dvs uppgradera inte Mac OS X om du inte verkligen har ett specifikt behov.

Backuper kan man aldrig få för många av, bara för få :)

Undvik uppgradera till Yosemite. Yosemite är i princip ett halvfädigt El Capitan.

Mixtra inte med det som inte är trasigt. Dvs uppgradera inte Mac OS X om du inte verkligen har ett specifikt behov.

Hur menar du nu?

OSX 10.7.5 är inte längre supportat av Apple och får därför heller inga säkerhetsuppdateringar. Det är väl i högsta grad en anledning att uppdatera?

Undvik uppgradera till Yosemite. Yosemite är i princip ett halvfädigt El Capitan.

Har du några specifika exempel på vad som inte funkar i Yosemite?

Hur menar du nu?

OSX 10.7.5 är inte längre supportat av Apple och får därför heller inga säkerhetsuppdateringar. Det är väl i högsta grad en anledning att uppdatera?

Det är en sak som talar för en uppgradering, ja.

Men det är inget särskilt starkt skäl. Mac OS X är väldigt säkert, även gamla versioner.

Om man inte surfar på skumma sajter med avstängd brandvägg så har jag väldigt svårt att tro att något händer.

Mot talar exempelvis att man riskerar att få en massa problem med program som inte längre fungerar.

Och när jag söker El capitan problems får jag fler träffar, 5 miljoner jämfört med 3.5 för yosemite...

Jag säger inte att det är fel, men det känns som ett väldigt löst påstående utan att ha några exempel.

Då tar vi ett exempel:

http://techcrunch.com/2015/09/30/os-x-el-capitan-review/

"El Capitan brings many bug fixes and performance improvements. Obviously, Apple hasn’t listed each of them, but you can feel it when you use your Mac. It’s a huge jump compared to Yosemite."

Då tar vi ett exempel:

http://techcrunch.com/2015/09/30/os-x-el-capitan-review/

"El Capitan brings many bug fixes and performance improvements. Obviously, Apple hasn’t listed each of them, but you can feel it when you use your Mac. It’s a huge jump compared to Yosemite."

Men det är fortfarande inget konkret exempel på vad som funkar i El Capitan men inte i Yosemite.

Det är en sak som talar för en uppgradering, ja.

Men det är inget särskilt starkt skäl. Mac OS X är väldigt säkert, även gamla versioner.

Om man inte surfar på skumma sajter med avstängd brandvägg så har jag väldigt svårt att tro att något händer.

Mot talar exempelvis att man riskerar att få en massa problem med program som inte längre fungerar.

I min mening är det ett mycket start skäl.

Det är vanligt att även legitima sidor hackas och används för att sprida oönskad kod.

Speciellt Wordpress verkar vara ett populärt mål:

http://arstechnica.com/security/2016/02/mysterious-spike-in-wordpress-hacks-silently-delivers-ransomware-to-visitors/

"The attacks are the latest reminder that people can be exposed to potent malware attacks even when visiting legitimate websites they know and trust."

Sårbarheter hittas hela tiden i OSX och de som hittas efter supporttiden har gått ut blir inte fixade:

http://www.cvedetails.com/vulnerability-list.php?vendor_id=49&product_id=156&version_id=&page=1&hasexp=0&opdos=0&opec=0&opov=0&opcsrf=0&opgpriv=0&opsqli=0&opxss=0&opdirt=0&opmemc=0&ophttprs=0&opbyp=0&opfileinc=0&opginf=0&cvssscoremin=0&cvssscoremax=0&year=0&month=0&cweid=0&order=3&trc=1389&sha=de09c30a0682ba8df06308e35dca9068af3fceeb

Exempel på sårbarhet i versioner före OSX 10.9.x som inte kommer att bli tillfixad:

https://truesecdev.wordpress.com/2015/04/09/hidden-backdoor-api-to-root-privileges-in-apple-os-x/

Men det är fortfarande inget konkret exempel på vad som funkar i El Capitan men inte i Yosemite.

Du får väl följa upp det som nämns i artikeln.

Och när jag söker El capitan problems får jag fler träffar, 5 miljoner jämfört med 3.5 för yosemite...

Jag säger inte att det är fel, men det känns som ett väldigt löst påstående utan att ha några exempel.

Det lösa påståendet handlar om den erfarenheten man får att vara här på forumet i stort sett varje dag i över tio år och svara på folks nödrop....

...

I huvudsak handlar mitt påstående om buggigheten, inte om vilket program eller grej som inte fungerar. När Yosemite släpptes kom en flodvåg av strultrådar in på forumet och det mesta tydde på att Apple hade haft för bråttom. El Capitan kom ganska fort och ersatte Yosemite och verkar vara i grunden samma OS X men mer färdigt.

...

Sen att byta till ett nytt OS X och naivt tro att allt är som förr och att alla program bara fungerar som förr är ett jätteproblem. Tänk om folk kunde kolla upp sådant INNAN man slängde i ett nytt OS X.

RockersDelite

Tack för riktigt bra tips och råd!

Ska skrida till verket med fullt fokus och noggrannhet!

Tack!

RockersDelite

Jepp. Alltid backup särskilt innan uppgradering av datorn. Den KAN skriva över viktiga filer av misstag. HÅrddisken KAN gå sönder precis när som helst om den är fem år gammal.

...

Köp en extern hårddisk, anslut till datorn, aktivera TimeMachine. Superenkelt. Kolla länken så der du hur det fungerar.

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Toppen, tack!

RockersDelite

Backuper kan man aldrig få för många av, bara för få :)

Tack för gott råd! En del maskinvaruinstalleringar som inte funkar med gammalt os bla..

Sen kollar man att de program man har fungerar med det nya OS X man installerar. Det är inte kul att upptäcka att det kostar en del pengar att uppgradera olika tredjepartsprogram från tex Adobe till nyare versioner. Det är heller inte kul att upptäcka att det inte finns drivrutiner till skrivaren man är i stort behov av. Osv osv....

RockersDelite

Sant, överraskningar är inte alltid jättekul..

Går det att rekommerndera ngn el några ext hårddiskar som är pålitliga och gärna som ligger bra i pris?

Går det att rekommerndera ngn el några ext hårddiskar som är pålitliga och gärna som ligger bra i pris?

Skall man ha en disk som tuggar och går, så allt som är “Enterprise”-klassat är bra.

Jag gillar WD's RE-serie. Har själv 2x 500GB (WD RE4 WD5003ABYX), en äldre modell så det är bara SATA II/3g på dem. Såg att det fanns en bättre billigare nu (6g). De kostar väl ett par hundra mer, men det känns tryggare. Gav ≈ 600-650,- för mina då för några år sen.

Ja vad ska man säga? Jag har en Freecom 2 TB till backup. Freecom rekommenderas av min lokala Mac-krängare. Freecom är en tysk tillverkare av datorprylar som ägs av något konsortium av Mitsubischi och Verbatim.

RockersDelite

Det lösa påståendet handlar om den erfarenheten man får att vara här på forumet i stort sett varje dag i över tio år och svara på folks nödrop....

...

I huvudsak handlar mitt påstående om buggigheten, inte om vilket program eller grej som inte fungerar. När Yosemite släpptes kom en flodvåg av strultrådar in på forumet och det mesta tydde på att Apple hade haft för bråttom. El Capitan kom ganska fort och ersatte Yosemite och verkar vara i grunden samma OS X men mer färdigt.

...

Sen att byta till ett nytt OS X och naivt tro att allt är som förr och att alla program bara fungerar som förr är ett jätteproblem. Tänk om folk kunde kolla upp sådant INNAN man slängde i ett nytt OS X.

Och hur kollar man om programmen funkar med nytt OS innan man sätter igång?

RockersDelite

Skall man ha en disk som tuggar och går, så allt som är “Enterprise”-klassat är bra.

Jag gillar WD's RE-serie. Har själv 2x 500GB (WD RE4 WD5003ABYX), en äldre modell så det är bara SATA II/3g på dem. Såg att det fanns en bättre billigare nu (6g). De kostar väl ett par hundra mer, men det känns tryggare. Gav ≈ 600-650,- för mina då för några år sen.

Bra tips, ska ta mig till webbhallen och kolla vad som finns där..

Och hur kollar man om programmen funkar med nytt OS innan man sätter igång?

Man kan kolla med tillverkaren via tillverkarens supportsidor. Man kan kolla in forum för just det programmet. MÅnga programtillverkare har egna forum. Man kan fråga här på forumet om någon har hört något. Man kan Googla i allmänhet och leta. Man kan läsa på hos Apple och se om de har någon specifik info om det kan komma att behövas nya versioner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...