Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Märklig scam

boevil

Recommended Posts

Nu har jag fått ytterligare ett bluffmail. Det här här är ganska märkligt.

"Avsändare: Ingen som Telia 2016 skulle använda"

Är det ett skämt eller ???

post-1012-0-91479300-1456727149_thumb.png

inget märkligt med detta!!

Dags att starta en samlingstråd för alla scam mail.

inget märkligt med detta!!

Dags att starta en samlingstråd för alla scam mail.

Det jag tycker är märkligt är att det står att "avsändaradressen inte är någon som Telia skulle använda".

Om jag skulle försöka luras skulle jag inte ge den upplysningen.

Det jag tycker är märkligt är att det står att "avsändaradressen inte är någon som Telia skulle använda".

Om jag skulle försöka luras skulle jag inte ge den upplysningen.

Ingen pik till dig utan jag tycker det vore i allas intresse att ha en samlad tråd med alla scam mail som cirkulerar.

Vi uppmanar dig att genast radera ett bluffmejl eller sms utan att klicka på några länkar eller på eventuella bilagor. Lämna heller inte ifrån dig några person- och/eller kontouppgifter. Detta är försök till ”nätfiske” eller phishing som det också kallas. Telia har blockerat de länkar, samt spärrat de avsändaradresser vi känner till.

Nu har jag fått ytterligare ett bluffmail. Det här här är ganska märkligt.

"Avsändare: Ingen som Telia 2016 skulle använda"

Är det ett skämt eller ???

Det är ju bara att kolla var mailet sänds från. Det är ju ett fakemail.

• 1 month later...

I dag fick jag ett mejl som ser ut som ett spam, men det finns ingen länk att öppna.

Vad är syftet med avsändaren.

post-78308-0-91981000-1459606532_thumb.png

I dag fick jag ett mejl som ser ut som ett spam, men det finns ingen länk att öppna.

Ser ut som? Var inte så godtrogen ?

Det är en bifogad fil som blivit borttagen av Avast

Han vill att du svarar honom på mailen.

Så blir du blåst..

s.k Nigeriabrev, fått många genom åren

"Upon Your response to this message" dvs du ska maila. Eller rättare sagt det är det du INTE ska.... :hihihi:

• 5 months later...

Undrar om det är jag som köpt en iPhone eller om någon ungrare är gäst på mitt konto?Vad tror ni om detta?

"Svara till"-adressen är skum.

Länken du ska klicka på SER korrekt ut (den går till apple.com). MEN, den kan gå någon annanstans än vad som syns. Ofta kan man se vart den går genom att hålla markören stilla ovanför länken.

Undrar om det är jag som köpt en iPhone eller om någon ungrare är gäst på mitt konto?Vad tror ni om detta?

Naturligtvis så är det en scam för man kan inte köpa iPhones på Mac App Store eftersom det finns bara appar att köpa.

Naturligtvis så är det en scam för man kan inte köpa iPhones på Mac App Store eftersom det finns bara appar att köpa.

Ja så är det nog. Jag var in på Appstore idag och tittade på en del appar så det kändes lite väl tajmat med det här mailet.

Finns någon möjlighet att fråga Apple om det är substans i detta? Hur hittar man rätt reception?

marcushedenstrom

Definitivt inte Apple som skickat detta. Se stavningen på "Iphone6S" istället för "iPhone 6s". Och språket är inte direkt fackmannamässigt.

Ja så är det nog. Jag var in på Appstore idag och tittade på en del appar så det kändes lite väl tajmat med det här mailet.

Finns någon möjlighet att fråga Apple om det är substans i detta? Hur hittar man rätt reception?

Men sluta oroa dig det är ingen som har kapat din dator eller spionerar på dig. Det är bara en tillfällighet att du får just det mailet efter du varit in på AppStore.

Jag får gissningsvis tio sådana där mail per månad och det är bara sådana som utger sig vara från Apple.

Sedan kommer alla andra mail där dom ger sig för att vara min bank,försäkringsbolag mm mm.

Vet att INGEN av dom skulle kontakta mig per email utan banken gör det genom internetbanken,försäkringsbolaget gör det genom gammal hederlig snigelpost.

Kan inte komma på någon seriös aktör som kontaktar genom email och vill att man ska uppge uppgifter. Dom som gör det är då inte seriösa och dom ignorerar jag.

Så lugna ner dig och släng skiten :)

Hej engelberekt,

jag fick samma mail nu i kväll. Lite lustigt att man skall "svara till:" "no-reply.38897@emailappleshop.com…………..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...