Jump to content
Just nu i M3-nätverket

NAS

Adi80

Recommended Posts

Köpte AirPort Time Capsule idag för att använda som NAS.

Kan inte mycket om det här med NAS men tänkte att jag köper samma märke som min dator.

Trodde först att det var SSD hårddisk i NASen men det är det inte. Det är också endast 1 hårddisk i den. Låter inte så säkert, om den kraschar så tappar man väl allt på den?

Fundrar på att lämna tillbaka och köpa NAS av annat märke som har åtminstone 2 hårddiskar. Känns tryggare så eller vad säger ni?

marcushedenstrom

Varken SSD eller HDD är säkra. De kan gå sönder närsomhelst. Jag hade själv en SSD för ett par år sedan som gick sönder efter två månader, och det fanns ingen chans att hämta tillbaka nån data alls. Hade backup som tur var.

En Time capsule är väl en av de enklare NAS man kan tänka sig. Det är hårddisk i den som du såg; SSD hade kostat alldeles för mycket.

Du kan köpa ett NAS som har fler diskar. Om du vill göra nån sorts RAID som klarar av att en disk går sönder utan dataförlust måste du så klart ha minst två stycken, men helst fler då du kan få ut proportionellt mer användbar lagringsyta då. Se t.ex. Synologys RAID calculator.

Men tänk även på att det kan hända grejer som påverkar hela NASen, så man borde även backa upp den till annan plats. Det kan bli mycket när man väl börjat dra i såna här grejer.

Lite läsning:

http://www.macworld.com/article/2855735/the-paranoid-persons-guide-to-a-complete-mac-backup.html

Tack för era svar!

Ja, kom på själv efteråt att 3 TB SSD hade kostat multum :)

Pratade med en kollega på jobbet. Hon var inne på att det kanske sparas/säkras data i molnet om man har NAS från Apple? Känns väldigt osäkert annars och Apple har kanske tänkt på det?

Men då kanske den tjänsten kostar extra och då tappar det lite syftet att ha egen NAS :)

En Time Capsule säkerhetskopieras ej till något moln.

En Time Capsule är väl mest tänkt att användas till backup så man har sin data lagrad på ett ställe till förutom i själva datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...