Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hej, jag vill veta hur man avmarkera bild som huvudprogramvid hämtning

kberntsson

Recommended Posts

Hej, jag vill veta hur man avmarkera bild att hämta bilder från kameran,som ligger som förval gissar jag. Jag vill använda nikopns program som jag installerat men hämta inte någon bild eller hittar inte kameran. nikon transfer och viuw nx heter programmen, någon som vet ? datorn en alldeles ny Imac27 0s x el capitano version 10.11.3

någon som vet något om detta ?

Med detta kommando i terminalen avaktiverar du Bilder från att starta oavsett vilken kamera eller minneskort du ansluter.

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool YES

Skulle du ångra dig så aktiverar du funktionen igen om du vill att Bilder ska öppnas så fort en kamera eller minneskort ansluts med följande kommando:

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool NO

Med detta kommando i terminalen avaktiverar du Bilder från att starta oavsett vilken kamera eller minneskort du ansluter.

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool YES

Skulle du ångra dig så aktiverar du funktionen igen om du vill att Bilder ska öppnas så fort en kamera eller minneskort ansluts med följande kommando:

defaults -currentHost write com.apple.ImageCapture disableHotPlug -bool NO

jag är ny på Mac, kan pc rätt hyfsat, men terminalen? har jag aldrig hört talas om, jag har haft macen i en vecka så jag är ganska grön här.

jag är ny på Mac, kan pc rätt hyfsat, men terminalen? har jag aldrig hört talas om, jag har haft macen i en vecka så jag är ganska grön här.

Terminalen hittar du i mappen Verktygsprogram i Programmappen. Det är Macens "Kommandotolk". Det heter Terminal även i Linux.

SirKnasen och Alix har säkert rätt, men varför göra det så svårt?

Följ anvisningarna i denna länk så slipper du Terminalen och sådant jox.

http://osxdaily.com/2015/05/31/stop-photos-opening-automatically-mac-os-x/

Och programmet du vill stoppa heter Bilder, med stor bokstav eftersom det är ett namn. Lite svårt att först förstå vad du menar när du skriver "bild". Ja, du vet signaturen "Sträng magister" har talat.

SirKnasen och Alix har säkert rätt, men varför göra det så svårt?

Följ anvisningarna i denna länk så slipper du Terminalen och sådant jox.

http://osxdaily.com/2015/05/31/stop-photos-opening-automatically-mac-os-x/

Och programmet du vill stoppa heter Bilder, med stor bokstav eftersom det är ett namn. Lite svårt att först förstå vad du menar när du skriver "bild". Ja, du vet signaturen "Sträng magister" har talat.

För egen del talade jag bara om var Terminalen ligger.

I sak är åtgärderna inte ekvivalenta. Terminalåtgärden stänger av Bilder från att öppnas automatiskt oavsett vilken typ av bildenhet som kopplas till. OS X Daily visar hur man stänger av en enskild enhet. TS väljer själv vilket hen vill göra.

Terminalen är emellanåt en omistlig del av Mac OS X, exempelvis om man nu vill hindra Bilder från att automatiskt öppnas oavsett bildenhet, så den är bra!

Räcker det inte bara att välja Bildinsamling och där välja vart bilderna ska ta vägen?

Så gjorde jag med min nya MacBook Air som har El Capitan.

Kan inte minnas att jag stängde av Bilder.

Men minnet kanske är kort..

Bildinsamling ligger i Programmappen

post-113-0-50090700-1456736842.jpg

För egen del talade jag bara om var Terminalen ligger.

I sak är åtgärderna inte ekvivalenta.

Inte bli putt nu Alix. Jag vet att du är duktig och kunnig.

Själv har jag aldrig vågat (eller haft anledning) att använda terminalen. Det är liksom en främmande värld för mig. Det fanns ingen terminal när jag började med Mac och OS 7.1! (Ja, ja, jag vet … Linux och allt det där.)

Kanske ligger det något i det Pocahontas säger: Kanske räcker det att Kberntsson startar Nikon-programmen först, och sedan ansluter kameran?

Terminalen hittar du i mappen Verktygsprogram i Programmappen. Det är Macens "Kommandotolk". Det heter Terminal även i Linux.

Inte bli putt nu Alix. Jag vet att du är duktig och kunnig.

Själv har jag aldrig vågat (eller haft anledning) att använda terminalen. Det är liksom en främmande värld för mig. Det fanns ingen terminal när jag började med Mac och OS 7.1! (Ja, ja, jag vet … Linux och allt det där.)

Kanske ligger det något i det Pocahontas säger: Kanske räcker det att Kberntsson startar Nikon-programmen först, och sedan ansluter kameran?

nä det funkar inte att bara starta nikonprogrammet. jag försöker hitta en nyare version av nikonprogrammet men tyvärr vill den inte installera sig. jag försöker lite till , sen får jag väl skriva till nikons support om det finns något fungerande program.

Räcker det inte bara att välja Bildinsamling och där välja vart bilderna ska ta vägen?

Så gjorde jag med min nya MacBook Air som har El Capitan.

Kan inte minnas att jag stängde av Bilder.

Men minnet kanske är kort..

Bildinsamling ligger i Programmappen

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-29 kl. 10.06.39.jpg

stängde av det men det räckte inte, kan vara kompatibilitets fel, programmet är sen 2009, och vägrar uppdatera till versionen som kom 2014 , jag jobbar vidare på det hela, tackar för hjälpen till alla.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...