Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fel på grafikkort? iMac

Malkin

Recommended Posts

Hej!

Det har dykt upp vita rutor över hela skärmen på min iMac som är ca 6 år gammal. Har googlat lite och undrar om det är grafikkortet som har gjort sitt eller vad tror ni? Vad kostar det att fixa?

Mvh Malin

Kan tyvärr inte se det på datorn då rutorna över skärmen gör att jag inte kan läsa texten samt att datorn låser sig. På kvittot kan jag läsa att det är en MC508S/A vet inte om man kan hitta något på det?

Tack! Detta fick jag fram:

iMac "Core i3" 3.06 21.5-Inch (Mid-2010) 3.06 GHz Core i3 (I3-540)

Intro. July 27, 2010 Disc. May 3, 2011

Order MC508LL/A Model A1311 (EMC 2389)

Family Mid-2010 ID iMac11,2

RAM 4 GB VRAM 256 MB

Storage 500 GB (7200 RPM) Optical

Blir svårt att hitta grifik-kort till en så gammal dator.

IOM att det är 21", så kanske det sitter på logic-kortet och inte är utbytbart.

Har du nyss uppdaterat operativsystemet?

Kan ju vara ett mjukvarufel.

Eller hårdisken har jag för mig kan framkalla grafikfel på imac.

Grafikkort till en 21,5" 2010 års iMac går på ca 1500kr, både för ATI 4670 och 5670.

Sen är det ca 1,5 timmes tidsåtgång att byta kortet och för det vill en Service provider ha ytterligare drygt 1500kr för.

De här vita rutorna, dyker de upp vid safe boot? Visas de på extern skärm också? Kvarstår problemet om du bootar en annan OSX installation än den du har installerad i datorn?

Ett tips som kan hjälpa till i valet och kvalet. Apple genomförde ett stort teknikskifte 2011. De flesta Macarna har mellan 50%-100% mer processorkraft jämfört med 2010. Från 2011 till idag är det mycket mindre skillnad!

...

Hårddiskarna sitter from 2011 på dubbelt så snabba överföringskontakter. From 2011 finns Thunderbolt som är en extern anslutning som tillåter blixtsnabba externa hårddiskar. iMac 2011-2012 finns på Blocket för billiga pengar. Jag skulle inte lägga ner pengar på att laga en Mac före 2011.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...