Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laddare lyser grönt men laddar inte


NisseO

Rekommendera Poster

Till min Macbook Pro från sent 2011 har jag en originalladdare som börjat bete sig märkligt. När batteriet är något urladdat och laddaren ansluts fungerar den som den ska, den lyser orange vid kontakten och batteriet laddas upp. Men när batteriet laddats upp och lampan slagit om till grönt, levererar den inte längre någon ström och batteriet laddas ur, fastän lampan lyser grönt. Dessutom visar systemet hela tiden att batteriet är fullt laddat (100%) ända fram till att batteriet är tomt och datorn bara stängs av. Någon varning får jag förstås inte om låg batterinivå, eftersom systemet tror att batteriet är fullt.

 

Med en annan originalladdare på 85W fungerar det som det ska, vilket gör att jag drar slutsatsen att det är laddaren det är fel på och inte datorn eller batteriet. Jag har sett att kontakten på laddaren innehåller en del elektronik och tydligen både tar emot och skickar information till datorn. Min misstanke är därför att elektroniken i kontakten fallerar och ger upphov till problemet.

 

Jag har funderat på att ta kontakten från en kasserad laddare och sätta dit istället, men tänkte höra först om någon annan varit med om liknande problem eller läst någonstans om det och vet en bättre eller enklare lösning på att laddaren beter sig konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att återställa SMC låter ju som något värt att försöka, även om utsikterna inte ser direkt lysande ut, eftersom problemet – åtminstone det grundläggande – sitter i laddaren.

Det anges som en sista utväg, så jag undrar om det finns risker med återställande eller om det ändrar mycket i inställningarna.

 

Jag ska försöka köra några test där jag har den defekta laddaren i ett par timmar, så att batteriet laddas ur till hälften, för att sedan sätta i den fungerande för att se om datorn låst sig på något sätt vid att visa fullt batteri fast det inte är det. Har fått indikationer på det tidigare.

 

Är det så att ett mindre fel i laddaren orsakar låsning i datorn, kan ju återställande av SMC fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att din laddare omfattas av bytet "farliga laddare"

 

Hur med nån Applebutik om du kan få bytt hela...

http://macworld.idg.se/2.1038/1.649211/har-du-en-farlig-apple-laddare-kolla-nu-och-byt-ut-den-om-du-ar-drabbad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att återställa SMC låter ju som något värt att försöka, även om utsikterna inte ser direkt lysande ut, eftersom problemet – åtminstone det grundläggande – sitter i laddaren.

Det anges som en sista utväg, så jag undrar om det finns risker med återställande eller om det ändrar mycket i inställningarna.

 

Jag ska försöka köra några test där jag har den defekta laddaren i ett par timmar, så att batteriet laddas ur till hälften, för att sedan sätta i den fungerande för att se om datorn låst sig på något sätt vid att visa fullt batteri fast det inte är det. Har fått indikationer på det tidigare.

 

Är det så att ett mindre fel i laddaren orsakar låsning i datorn, kan ju återställande av SMC fungera.

Laddarens elektronik är så att säga "ihopparad" med datorn, vilket SMC kontrollerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att återställa SMC låter ju som något värt att försöka, även om utsikterna inte ser direkt lysande ut, eftersom problemet – åtminstone det grundläggande – sitter i laddaren.

Det anges som en sista utväg, så jag undrar om det finns risker med återställande eller om det ändrar mycket i inställningarna.

 

Tvärtom, det är det första man testar när man har problem med laddning och/eller skenande fläktar.

 

Vem anser att det är en sista utväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddarens elektronik är så att säga "ihopparad" med datorn, vilket SMC kontrollerar.

Är det då lämpligt att låta laddaren som krånglar sitta i om jag skulle prova återställa SMC?

 

Vem anser att det är en sista utväg?

Tyckte jag läste det i den länkade support-artikeln, men det står ju bara "Om problemet fortfarande inte är löst när du har utfört alla dessa steg kan du behöva nollställa systemhanteraren" och stegen före är ju inte så avancerade. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det då lämpligt att låta laddaren som krånglar sitta i om jag skulle prova återställa SMC?

 

Från artikeln:

"Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn."

 

Så, ja, du ska koppla in den krånglande laddaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Utbytesprogrammet avser inte själva laddaren utan enbart kontakten

Der vet jag, men de kanske är hyggliga i nån butik, om man är gammal kund :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det verkar som om en återställning av SMC fixade biffen – peppar, peppar, ta i trä.

Har kört några dagar nu utan att något hänt, men kan liksom inte kontrollera om något har förändrats, eftersom inget annat märktes tidigare än att datorn helt plötsligt bara lade av, när batteriet var tomt.

 

Tack alla för hjälpen! :)

 

Nu kan jag ta upp ett relaterat problem, när jag fått forumets mest briljanta hjärnor engagerade.

Jag har en laddare som bara ger 60 W över, som jag har försökt koppla in till min Macbook Pro som kräver 85W, för att jag tänkte att det bidrar väl i a f något och förlänger batteritiden, men det som händer är att laddaren lyser grönt – oavsett vad batteriets laddningsstatus är – samtidigt som den inte verkar ge någon ström till datorn. Lampan slår aldrig om till orange för laddning, vilket i o f s tycks rimligt eftersom den inte ger tillräckligt med ström.

Det jag undrar är om det här är normalt beteende när man har en laddare på 60W inkopplad till en dator som kräver 85W? Eller kan en återställning av SMC även för denna laddare förändra något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...