Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förhandsvisning på Mac Book air antingen hänger sig eller kräver behör


drSofie

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Macbook air från mid 2013.

Fram till den här veckan har jag inte haft problem alls med min förhandsvisning och pdf filer.

När jag öppnar en pdf fil (Både befintlig i datorn alt ny från nätet) händer ofta följande:

1. Får ett meddelande att jag inte kan exportera pdf en utan ägarens lösenord (Samtidigt så står det i behörighetsinställningarna att jag både kan skriva och läsa

2. Programmet hänger sig och måste tvångsavsluta.

 

Efter att jag startat om datorn några gånger så gick det bra ett tag, men återkom snart igen och nu tycker jag inte att det hjälper att starta om.

Jag hoppades att problemet skulle åtgärdas när jag idag gjorde en programuppdatering, men det hjälpte inte heller.

 

Jag kan inte identifiera något jag gjort med datorn som orsakat det hela direkt. Däremot så har jag använt programmet extra mycket innan problemen skapades och har haft många pdf filer öppna i programmet samtidigt.

 

Tips på åtgärd någon? Är själv ingen hacker precis..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar en pdf fil (Både befintlig i datorn alt ny från nätet) händer ofta följande:

1. Får ett meddelande att jag inte kan exportera pdf en utan ägarens lösenord (Samtidigt så står det i behörighetsinställningarna att jag både kan skriva och läsa

Det är 2 olika saker/inställningar det där. När man skapar en pdf-fil kan man sätta olika rättigheter, t ex begränsa att någon kan editera, skriva ut osv, alt sätta ett lösenord när den skall öppnas.

 

Läsa/skriva. Antar att du menar när du tar en inforuta på själva filen. I Systemet är läsa/skriva en annan sak. Där är skriva t ex att du kan skriva över den med en annan fil om du t ex kopierar in en fil med samma namn. Och grupper och övriga har oftast bara läs-rättighet.

 

Om det inte är alla filer utan bara de med varningarna om exportering osv, så att datorn hänger sig är förmodligen nåt med det programmet (som den som gjort filen) som inte OS X gillar. Är filerna gjorda med Adobe Acrobat (Pro) brukar det inte krånga, men de kanske är gjorda med nåt annat (Windows) program.

 

Skall se om jag kan fixa en test fil du kan prova med. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 2 olika saker/inställningar det där. När man skapar en pdf-fil kan man sätta olika rättigheter, t ex begränsa att någon kan editera, skriva ut osv, alt sätta ett lösenord när den skall öppnas.

 

Läsa/skriva. Antar att du menar när du tar en inforuta på själva filen. I Systemet är läsa/skriva en annan sak. Där är skriva t ex att du kan skriva över den med en annan fil om du t ex kopierar in en fil med samma namn. Och grupper och övriga har oftast bara läs-rättighet.

 

Om det inte är alla filer utan bara de med varningarna om exportering osv, så att datorn hänger sig är förmodligen nåt med det programmet (som den som gjort filen) som inte OS X gillar. Är filerna gjorda med Adobe Acrobat (Pro) brukar det inte krånga, men de kanske är gjorda med nåt annat (Windows) program.

 

Skall se om jag kan fixa en test fil du kan prova med. :crossfingers:

Hej och tack för svar!

Problemet är att ibland vill den ha behörighet för en fil jag redan har i datorn och som jag redan editerat i när jag öppnar den.

 

Sen hänger den sig oftast strax därefter och den lilla badbollen snurrar och snurrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är gjord med Acrobat, alla intställningar tilll “None”. (lösenordet är: test)

Test.pdf

Några bilder...

post-64246-0-93102400-1456573274_thumb.png
post-64246-0-15495600-1456573280_thumb.png
post-64246-0-78528500-1456573285_thumb.png

I sista bilden är den öppnad i Förhandsvisning och jag har valt att exportera. :)

Så, om du kan öppna filen utan att programmet hänger sig, så är det troligtvis programmet som skappat filen du laddade ner som orsakar nåt. Kan ju ligga t ex olika Windows-speciella Macro's och annat som inte är helt vänligt att köra på alla datorer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

Problemet är att ibland vill den ha behörighet för en fil jag redan har i datorn och som jag redan editerat i när jag öppnar den.

 

Sen hänger den sig oftast strax därefter och den lilla badbollen snurrar och snurrar...

Kan det kanske vara att den ligger på en annan extern disk och att det är/blir fel ägare på filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första tipset är Säker start:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Prova också:

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nej jag kan inte öppna din test fil och inte någon annan pdf fil heller just nu. Förhandsvisning verkar nu ha kraschat helt :(

 

Går det inte att ominstallera själva programmet förhandsvisning på något sätt? Har inte problem med något annat av programmen? Kan öppna filer i mitt referenshanteringsprogram med tillägget som ingår i det, men det går inte att öppna filerna med förhandsvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta förresten iErikF. Anledningen att jag inte kunde öppna filen var att det var en fil öppen som hade hängt sig. Efter ett tvångsavslut så gick det att öppna din test fil.

 

Men jag tycker att det verkar konstigt att problemet skulle ligga i filen. De filer som strulat är filer jag jobbat med under lång tid, har både öppnat och stängt. Helt plötsligt så hänger sig systemet och det känns som att det är oberoende om jag öppnar en ny eller gammal fil...

 

Ska prova säker start nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske vara att den ligger på en annan extern disk och att det är/blir fel ägare på filen?

Nej. De dokument jag försökt öppna ligger bland "mina dokument" på datorn. Ibland har det också varit problem när jag försöker importera en artikel i pdf format från en databas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat både säker start och reparera skivbehörigheter, men det strular fortfarande. :superirriterad:

Verkar som att en del filer blivit reparerade men så här står det efter reparationen:

 

(lyckas inte med någon skärmavbild)
Kontrollerar behörigheter för ”Macintosh HD”Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Feedback Assistant.app”, ska vara drwxr-xr-x , de är lrwxr-xr-x .Fel behörigheter på ”Applications/Safari.app/Contents/Resources/Safari.help/Contents/Resources/index.html”, ska vara lrwxr-xr-x , de är -rwxr-xr-x .Varning: SUID-filen ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och repareras inte.

Behörighetskontrollen slutförd

Vad betyder det och hur går jag vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första tipset är Säker start:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Prova också:

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Superbra tips att kunna, men tyvärr löste de inte helt problemet just denna gång. Men som sagt bra verktyg att kunna ta till.

Möjligen är det just en fil som är problemet. Vi får se om ovanstående kanske hjälpt till med övriga filer iallafall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att logga in som gäst och se om du kan öppna filen med Förhandsvisning/Preview om du lägger den på ett usb-minne eller någonting.

 

Om du kan det är det kanske programmets preference-fil som är korrupt i din användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett tvångsavslut så gick det att öppna din test fil. Men jag tycker att det verkar konstigt att problemet skulle ligga i filen.

 

De filer som strulat är filer jag jobbat med under lång tid, har både öppnat och stängt.

Nja, som sagt - det kan bero på vilket program som skapade filen från början, spec om det är en mer avancerad pdf, t ex en interaktiv pdf med formulär och annat. Vissa Windows program har förkärlek till att stoppa in en massa Macros och annat, och formulärdata kanske inte är helt kompatibelt då man går in och editerar.

 

Att jobba med pdf-filer (skapa/editera) så är väl kanske inte Förhandsvisning det bästa programmet direkt. Det är bra till att visa saker i, så är filen skapad från början med ett annat program så kan ju det bli blandad kod. Prova att ta ner en ny fil av den du jobbar med och ändra inget i den utan bara öppna och se om den är ok.

 

Helst skall man väl inte jobba direkt i pdf-filer, utan PDF är en elektronisk/digital utskrift. Jobba med ett tekxdokument istället och sen “skriv ut” det som en PDF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa "ifyllbara" pdf-blanketter (typ reseräkningar etc) skapade i Adobe i Windowsmiljö, går oftast inte ens att öppna i Förhandsvisning utan då får man hålla sig med en Adobe Reader också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...