Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ta full kontroll över Airport - så här använder du verktyget

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Jag har en router Netgear som installerades i alla lägenheter när fastigheten gjordes om till en Comhemfastighet.

Routern är trådlös och körs med wi-fi.

Allt har fungerat helt perfekt tills för 3 månader sedan i samband med att jag uppgraderade till El Capitan då nätverket inte väckte min iMac mid 2011 från vila utan att jag manuellt behövde gå in i menyraden och leta reda på mitt nätverk som därefter kom igång efter 15-20 sekunder. Med andra ord väldigt segt.

Jag tog kontakt med Comhemsupportern som har sin egen "Bredbandskollen" som visade normala siffror. När jag kollade Bredbandskollen så står pilarna på 65,20 vilket är helt normala värden enligt Comhem.

Av vilken anledning skulle Apples egna router Airport göra mig nöjdare om jag byter. Bara allt trixande för att byta ger mig kalla kårar så det törs jag inte ge mig in på med risk att det blir problem med båda två.

Vad skulle ni göra.

Apples egna routrar skulle antagligen inte göra dig nöjdare; jag tror nämligen inte att felet ligger i din router.

Lite otydligt när du säger att "nätverket inte väcker din iMac", på beskrivningen låter det mer som om din dator inte kopplar upp sig till wifi när du drar igång den. Felet ligger säkert i datorn/inställningarna.

Prova att ta bort nätverket från datorn och lägg till det igen. Kanske löser det problemet.

Tack KMN.

Eftersom allt fungerat perfekt innan El Capitan borde det innebära att alla prylar är i bra lag och det tyckte Comhem också.

Det jag saknar är: När jag högerklickar på musen så väcker jag min iMac på 1-3 sekunder med förvald sida.

Det som händer nu är att ingenting händer alls och nätverksikonen i menyraden är vit utan vågor. (Den letar inte efter något nätverk)

När jag manuellt går in och letar efter mitt nätverk och klickar på den, då börjar vågorna leta efter nätverket eller kanske servern som står utanför på trottoaren och efter 15-20 sekunders letande öppnas sidan.

Enligt Comhem skall man göra det du föreslår, dra ur sladden till routern och vänta i 30 sekunder och sedan sätta dit sladden igen, vilket jag gjort.

Allt fungerar, men det går onödigt långsamt.

Tack i alla fall.

Vad händer om du kopplar trådat, stänger av WiFi?

Hade nog som KMN förslår nollställt nätverksinställningarna och anslutet igen

Hej Poca.

Eftersom wi-fi funkar och routern står under TV i andra änden av rummet så blir det en lång kabel, så det är inte lösningen att gå tillbaks till kabel eftersom wi-fi fungerat hela tiden.

Eftersom du har en stationär dator är kabel helt klart att föredra. Detta dels för att et är stabilare och dels för att du då lämnar bandbredd till dina mobila enheter.

Kabeldragningen fixar du med nätverk via elnätet. Det kallas för Home Plug. Här är ett exempel (som jag själv använder).

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/plexgear-homeplug-200-mb-s-2-pack-p94055

Telly82. Ja kanske, men innan Netgear hade jag en Airport Express med kabel som när den krånglade fick tipset att gå över till trådlöst för att slippa allt problem och det slapp jag i 7-8 år tills El Capitan. Jag väntar ett tag och ser om allt hoppar tillbaks till gammalt normalt läge igen.

Tack.

Det har hänt mycket på 7-8 år, vad gäller tillförlitligheten på nätverk. ;)

(Tyvärr kan El Capitan vara ett steg tillbaka...)

Det är lite OT men det det dök upp ett nytt problem och jag misstänker starkt att det är en bugg i El Captain. Titta på skärmdumpen så ser ni att sidan visas till helften och inte hela som de brukar göra.

post-78308-0-81833600-1456512405_thumb.png

Det är lite OT men det det dök upp ett nytt problem och jag misstänker starkt att det är en bugg i El Captain. Titta på skärmdumpen så ser ni att sidan visas till helften och inte hela som de brukar göra.

I vilket sammanhang, hur och när s a s? I o m att man bara ser en utskuren del av ett fönster är det svårt att avgöra vad det är du egentligen ser, el rättare sagt inte ser.

Jag tycker bilden visar klart på problemet. Hade sidan öppnats som den skall göra så hade jag inte sett skrivbordet till vänster. Den ligger inte i centrum av skrivbordet vilket jag inte förstår varför.

Hur skulle vi veta att det till vänster var ditt skrivbord, menar du?

Om du tagit med toppen på webbläsarfönstret med de tre färgade prickarna så hade det gått att se.

Är det inte bara att scrolla i sidled?

Jovisst kan man scrolla sidan dit man vill, men det gör man aldrig i normala fall utan sidan/sidorna hamnar alltid i i mitten av skrivbordet och därför förstår jag inte varför dom hamnar bredvid ibland.

Var sidorna, eller rättare fönstret, hamnar på skrivbordet, bestämmer du själv. Det går att flytta runt Safaris fönster och lägga dem där man vill. Storleken är en annan sak du kan variera.

Innehållet i fönstret brukar däremot hamna centrerat av sig själv. Om en bit blir beskuren har du antingen ett för smalt fönster eller så har du ofrivilligt scrollat i sidled.

Visualiserar det KMN menar.

post-45175-0-48131000-1456570798_thumb.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...