Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! en grå ruta i Safari!

jabberwocky

Recommended Posts

http://www.ladda-upp.se/bilder/qkcgshbjqqycwh/

Såhär ser min dator ut just nu,

det är en grå ruta som invaderar hela skärmen!

Å i denna gråa ruta så kan jag inte klicka på något, och program (typ meddelanden) som har kommit "i" denna gråa ruta kan jag inte klicka bort, för ja, inget går att komma åt i denna gråa ruta..

Sen känns det som att t-bordet lever lite sitt egna liv oxå (gör ny rad, utan att jag klickar på den)

Pls help!

& som topic sa: så är det inte bara i safari, utan hela datorn! sorry för missvisande.

post-77210-0-87075000-1456388706_thumb.png

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in på skrivbordet och starta om som vanligt.

Annars får man inte med användar-cache och sånt...

http://www.ladda-upp.se/bilder/qkcgshbjqqycwh/

Såhär ser min dator ut just nu,

det är en grå ruta som invaderar hela skärmen!

Å i denna gråa ruta så kan jag inte klicka på något, och program (typ meddelanden) som har kommit "i" denna gråa ruta kan jag inte klicka bort, för ja, inget går att komma åt i denna gråa ruta..

Sen känns det som att t-bordet lever lite sitt egna liv oxå (gör ny rad, utan att jag klickar på den)

Pls help!

& som topic sa: så är det inte bara i safari, utan hela datorn! sorry för missvisande.

Utöver säker start (aldrig fel) skulle jag tro att du främst skulle ha nytta av en annonsblockerare (Adblock, Adblock Plus, uBlock) och att köra ett antiadwareprogram. Släng in en spårarblockerare också, vettja! (Nähä, finns inte till Safari tydligen). Sammantaget får du sedan surfa i fred, det är min fasta övertygelse. :)

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in på skrivbordet och starta om som vanligt.

Annars får man inte med användar-cache och sånt...

Ok. Missat det. Var hittar man den infon? KOllade nyss lite.

Ok. Missat det. Var hittar man den infon? KOllade nyss lite.

Kommer inte ihåg vilken sida det var, men det var ngn av Apple's KB-sidor, el om det var någon från Apple som skrev på deras supportsidor/forum, och som förklarade det på ett enkalt bra sätt. Men kort att loggar man inte in, då rensas inget som har med användaren att göra, alla olika *-cache osv... Vilket är ganska logisk då eftersom om man inte loggat in kan ju inte system gissa vilken anv man är.

Kommer inte ihåg vilken sida det var, men det var ngn av Apple's KB-sidor, el om det var någon från Apple som skrev på deras supportsidor/forum, och som förklarade det på ett enkalt bra sätt. Men kort att loggar man inte in, då rensas inget som har med användaren att göra, alla olika *-cache osv... Vilket är ganska logisk då eftersom om man inte loggat in kan ju inte system gissa vilken anv man är.

Mja... logiskt och logiskt. Det är logiskt att anta att alla chache raderas oavsett vid en Säker start, det är ju det bland annat som Säker start är till för. Apples sida om Säker start nämner ingenting om detta att man måste logga in för att få full effekt. Men Apple berättar inte allt jämt.

Mja... logiskt och logiskt. Det är logiskt att anta att alla chache raderas oavsett vid en Säker start, det är ju det bland annat som Säker start är till för. Apples sida om Säker start nämner ingenting om detta att man måste logga in för att få full effekt. Men Apple berättar inte allt jämt.

Jo, jag tycker det är logisk. Systemet kan bara rensa det som systemet har läst in, under uppstart. Som oinloggad har ingen användar-cache osv läst in av systemet, än. :)

Det står inte i klartext där, men indirekt står det på sidan där. Som t ex att för att kolla om man startat i “safe mode” kan man titta i Systeminformationen. »»

safe_mode_sys_info.png

...och att alla program inte fungerar. Och “Your screen might also "blink" or "tear" during login when your Mac is started in safe mode.”. Att det inte står i klartext är kanske för att dem förutsätter att man loggar in?

About.com skrev en: “Once the Safe Boot is complete, and you're at the Mac desktop, you'll be operating in Safe Mode.”

Men som sagt... kommer inte ihåg var det var jag läste det (ordentlig). Ngn Applesida el en Applerepresentant på supportsidorn/forumet. Hittar jag den igen skall jag spara/bokmärka den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...