Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MS Office 2016 och 2011på samma mac?


TB-000

Rekommendera Poster

Är det någon som köpt Microsoft Office 2016 för mac och testat att ha kvar Office 2011?

Fungerar det att ha både 2016 och 2011 installerade på samma mac och kunna välja vilken Word/Excel/PowerPoint man kör?

 

Anledningen till frågan är att jag ibland har behov av att använda en viss version för att garantera kompatibilitet på dokumenten. (Jag vet att det officiellt ska vara kompatibilitet mellan dokumenten för de olika versionerna, men när det strular för mottagaren får jag krav på mig att använda en viss version. Det känns enklare att göra som dom säger än att argumentera...)

 

Jag är bara intresserad av Word, Excel och PowerPoint. Jag använder inte Outlook, så om Outlook strular är det inget problem för mig.

 

Någon som vet om det fungerar att ha både Office 2016 och Office 2011 installerad på samma mac, och sedan välja vilken version man kör?

 

Tack på förhand till alla som svarar.

 

(BTW: Jag kör senaste officiella OS X releasen. För närvarande OS X 10.11.3.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både Office 2004 och 2008 installerat på min gamla iBook G4 och Office 2008 och 2011 på min MacBook Pro. Det går att ha båda versionerna igång samtidigt.

 

Det är förstås ingen garanti för att det fungerar med Office 2011 och 2016 på samma dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, det trodde jag inte fungerade. I dokument finns mud (Microsoft User data) som officepaketen använder. Använder de två olika officepaketet samma mud men olika identiteter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder de två olika officepaketet samma mud men olika identiteter ?

 

 

Hur det där fungerar och vem som gör vad vet jag inte, men på min MacBook har jag en mapp "Microsoft Användardata" och i den mappen finns bland annat en mapp "Office 2008 identiteter" och en mapp "Office 2011 identities". (jo, den ena på svenska och den andra på engelska!).

 

Mitt intryck är att word-dokument öppnas med den senaste versionen av Office, om man inte uttryckligen väljer något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar utmärkt, jag har t o m tre versioner av Office på min MBA 10.10.5 (2008, 2011 & 2016 - tidigare hade jag också 2004, men det blev lite löjligt). Däremot måste man vara uppmärksam när man öppnar ett dokument så att man inte bara "dubbelklickar" (då öppnas det alltid i den senaste versionen) utan höger-(ctrl-)klickar och väljer Office-version att öppna dokumentet med.

 

Det går också att både att öppna och spara ner i de äldre Office-formaten (.doc, .xls, .ppt - alltså utan x, för Office 97-2004) i alla dessa senare versioner (även 2016).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort TACK till medlem, Hetlund och jan.s för svaren och informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe,

i min mapp "Microsoft användardata" (i ~/Dokument) dväljs inte mindre än fyra, delvis föråldrade, användarmappar på växelvis engelska och svenska (programmen är alla på svenska):

 

post-76815-0-15461200-1456502317.jpg

 

Det kan förtjänas att påpeka att användarmappen för Office 2016 däremot ligger på ett helt annat ställe: ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.Office

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft ändrar sina Office-format med varje ny version som kommer ut, men de tidigare formaten finns i de nyare programmen - det gäller att välja att spara som en tidigare programversion. Det har alltid fungerat för mig när jag har haft krav på en viss version av Office-dokument, då sparar jag i ett tidigare Office-format. Jag har inte upplevt att nyare versioner av Office inte sparar tidigare Office-format på samma sätt som i tidigare Office, när man väljer att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med det nya Office-paketet (2016) är att alla språkversionerna numera ligger i en programfil, så byter man förstaspråk i kontrollpanelen "Språk och region" (man behöver inte starta om) så öppnas programmet på det språket (om det finns), något som borde glädja framförallt inbitna Excel-på-engelska-användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...