Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver tips på typ av backup/lagring


Afrodite

Rekommendera Poster

Arbetar som fotograf och har införskaffat mig en iMac. Nu måste jag få till en bra lagring/backup - jobb som är färdiga och aktuella (arbetshårddisken Pågående) samt avslutade jobb. Samt privata bilder (barnen?)

Jag har gjort en skiss på hur jag vill ha det. Om jag sedan placerar hårddiskarna separat i egna chassi eller en chassi med plats för alla hårddiskarna (typ 5 st), ja det får ni hjälpa mig med.

 

Pågående jobb hårddisken - kanske ska den speglas mot en annan hårddisk för bästa beredskap mot krash. Då blir det totalt 6 hårddiskar (aktuella jobb, backup aktuella jobb, backup 1, backup 2, privat 1 samt privat 2)

 

Tar tacksamt emot alla tips. Tipsar ni om något så kom gärna specifikt med en länk till just den grejen så jag kan se mer om den, var jag kan köpa den samt priser.

 

Varmt tack!

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild på min skiss över hårddiskar och datorn. Har inte skrivit till 1 st extra hårddisk (backup) till hårddisken med aktuella jobb.

 

Bild på nuvarande chassi för 1 st hårddisk. Har två sådana.

/Marie

post-13259-0-55259800-1455697643_thumb.jpeg

post-13259-0-35954000-1455697658_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup hårddiskarna vill jag gömma undan när de inte används. Så lätt att sätta i och ta ur - chassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig dels av Apples eget program Time Machine , och har köpt programmet SuperDuper som skapar en exakt klon av den interna hårddisken

 

Väldigt enkelt att sköta, kraschar dator kan du starta upp från din klonade kopia

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig dels av Apples eget program Time Machine , och har köpt programmet SuperDuper som skapar en exakt klon av den interna hårddisken

 

Väldigt enkelt att sköta, kraschar dator kan du starta upp från din klonade kopia

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Tack =) Noterar superduper. Använder själv time machine. Kanoners!

 

Har 6 st lösa hårddiskar, hur tycker du att jag ska göra med dem?

 

Pågående samt backup av den, är alltid med, påslagen.

Backup 1 och 2 samt privat 1 och 2, tar jag fram vid behov.

 

Ska jag köpa ett chassi för alla 6?

Eller chassis för 4 st (2 platser för pågående jobb och backup, samt plats för antingen backup 1 och 2 eller privat 1 och 2 beroende på vad jag ska göra för stunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här för olika diskar:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/usb-3-0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

 

Sedan anänder jag superduper och carbon copy cloner för lokala backupper,

crashplan för 'remote' om det börjar brinna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...