Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag uppgradera min iMac


TwinX

Rekommendera Poster

Axelman, vad satte du i din dator och vilken modell har du?

 

Själv bootade jag min MacBook Pro sent 2011 (SSHD 1TB) bredvid min stationära Imac 21,5 (vanlig standard HDD).

 

Min MacBook Pro är hela 30 sekunder snabbare vid uppstart än den större datorn pga. SSHD. Att starta Photoshop CS tar hela 20 sekunder längre med den större datorn, som har sin standard disk 5400 varv/min. Båda datorerna har samma operativsystem och 8GB RAM.

 

Det här är urlöjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar
Stereotypen

Har för mig att axelman satte in 1Tb Samsung evo 850.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, vad satte du i din dator och vilken modell har du?

 

Själv bootade jag min MacBook Pro sent 2011 (SSHD 1TB) bredvid min stationära Imac 21,5 (vanlig standard HDD).

 

Min MacBook Pro är hela 30 sekunder snabbare vid uppstart än den större datorn pga. SSHD. Att starta Photoshop CS tar hela 20 sekunder längre med den större datorn, som har sin standard disk 5400 varv/min. Båda datorerna har samma operativsystem och 8GB RAM.

 

Det här är urlöjligt!

iMac 21" late 2009

12 GB RAM ( som jag haft ganska länge )

Crucial BX 100 512 GB

Med den gamla HDD läs/skriv ca 60 Mbs

Med SSD läs/skriv 260/220 Mbs Pga SATA II ( Mx100 är lite sämre på skriva )

Den gamla hinken fick nytt liv och blev otroligt mycket piggare. 7 år gammal Mac! Inte ett fel på hårdvara och inte ett fel på mjukvara som inte kunde lösas med omintallation. Men jag borde byta men gillar min gamla burk. Det blir lite sport att se hur länge man kan köra den. Har en MacBook Air från 2011 med i7 processor som är nog 300% kraftfullare. Men den blir oftast liggande utom när jag kör steramad film på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat denna

 

http://www.cdrlabs.com/news/seagate-ships-worlds-slimmest-and-fastest-2tb-mobile-hard-drive.html

 

Frågan är om den fungerar i en Imac?

 

 

Varför ska du ha en supertunn hårddisk i en iMac som kan köra vanliga 3,5-hårddiskar?

...

Det finns bara hårddiskar. Har den SATA fungerar den i iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att Imac 21,5 var begränsad till tunnare HDD. Men anledningen till att jag kollade denna var pris: hastighet, utrymme, den verkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara de nyaste som har 2,5-hårddiskar. WD Black 3,5 är en riktigt bra och snabb hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Nu börjar min Imac kännas alltmer långsam.

 

Jag har modellen nedan. Kommer att lämna in datorn inom några månader. Kan jag köpa två st RAM minnen på 16GB vardera eftersom denna dator har två st platser. Eller måste det vara 2x8GB totalt.

 

Använder en extern HDD för lagring av musik och foto, men kommer att sätta i 500GB SSD för program och operativsystem inuti min Imac.

 

https://support.apple.com/kb/SP687?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du kan stoppa in max 2x8 Gb.

27" klarar 32 Gb, men inte 21".

 

Ang. SSD kan du ju stoppa i så stor du har råd med, men håll dig till kvalitetsdiskar som Samsung EVO 850.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar min Imac kännas alltmer långsam.

 

Jag har modellen nedan. Kommer att lämna in datorn inom några månader. Kan jag köpa två st RAM minnen på 16GB vardera eftersom denna dator har två st platser. Eller måste det vara 2x8GB totalt.

 

Använder en extern HDD för lagring av musik och foto, men kommer att sätta i 500GB SSD för program och operativsystem inuti min Imac.

 

https://support.apple.com/kb/SP687?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

 

Har nyligen köpt en sådan då den har mycket bra prestanda förutom att den saknade SSD som jag satt i själv för några veckor sedan. Håller på att migrera från min iMac 2009. Tar en grej i taget för att slippa dra med mig allt skrot jag sparat på mig.

...

Köpt en Samsung Evo 850 500 GB eftersom den är i särklass för vanliga användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Hej, intressant läsning.

Jag har en iMac late 2009 med 2.8 GHz i7 som jag precis har fått lite liv i. Körde den i flera år med 4GB Ram och Maverick som var uppgraderad i några steg från orginal skivorna. Jag trodde att 4GB var mycket från min erfarenhet från mina gamla uppgraderade Cuber! Där räckte det med 1 GB och 1.5 GB var i överflöd. Att uppgradera OS i några steg verkar inte heller vara någon hit! Först stoppade jag in två extra ram 2*4 GB som tillsammans med mina ursprungliga gav 12GB. Det verkar räcka bra om man inte har för många program öppna samtidigt, och den blev klart snabbare. Lite sugen av framgången så kopierade jag min gamla HD till en extern WD firewire 800 som backup. Startade från den externa HD:n och gjorde en nyinstallation av sierra och pang jag fick en helt ny dator. Jag tycker att den är mycket responsiv. Det enda slöa jag kan märka är att den tar lång tid och starta samt att iPhoto tar en stund att öppna och stänga, har 325GB bilder. Jag låter den alltid stå på så starttiden gör inte så mycket. Sedan har jag haft freeze i Safari men löst det genom att stänga av några funktioner i debug mode. Har kört Disk Speed Test och den ger ungefär 150 MB/s skriv och läs. Denna har ingen USB 3 så tricket med en extern SSD verkar inte funka! Men jag är väldigt nöjd med den ändå just nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Har kört Disk Speed Test på min WD FW 800 HD och den gav ca 70 MB/s i skriv och läs så trixet med en extern SSD funkar väl inte med Firewire 800 eller USB2!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, intressant läsning.

Jag har en iMac late 2009 med 2.8 GHz i7 som jag precis har fått lite liv i.

 

Du har alltså en 27"-are och toppmodellen. Den har faktiskt respektingivande prestanda för att vara så gammal och står sig ganska bra även idag.

...

Nu sitter det en äldre variant av SATA-buss till hårddisken internt. Men med en intern SSD kommer du att få upp farten betydligt ändå. Med en Samsung Evo 850 kommer du att ligga runt 250 MB/s läs och skriv. Där är gränsen för vad hårddiskbussen klarar av. 2011 kom den snabbare SATA-bussen som låter samma SSD köra i 500 MB/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog tid på min MacBook Pro från 2011 och min Imac sent 2013 (21 tum)

 

Dessa har båda 8GB RAM och samma operativsystem. Men min Macbook Pro har en SSHD med 8GB flash.

 

Båda bootade samtidigt och skulle öppna ett Word dokument på snabbast tänkbara tid.

 

MacBook Pro: 48 sekunder

Imac 21: 3 min 30 sekunder.

 

 

Lite skillnad med vad 8GB flash gör :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...