Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag uppgradera min iMac


TwinX

Rekommendera Poster

Såg just att du skrev iMac, så här är en film till. :)

 

Eftersom du skrev “söliga iMac”, antar jag att den är några år. Ju äldre den är desto lättare är det att komma in i den. De allra senaste modellerna verkar exakt hur jobbiga som helst att fixa med själv.

 

iFixit har massor med bra guuider med. Specifikt för varjemodell.

 

 

Min iMac är från hösten 2015 och, ironiskt nog, utan tvekan den söligaste dator jag ägt (i förhållande till vad man kan förvänta sig av modell/årtal). Min Performa gav mer back in the days.

 

Min tidigare iMac är från sent 2009 och står numera i grabbens rum. Den är fortfarande snabbare än den nya, vilket är helt obegripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Skärmbild, tack. :)

 

(Med SSDn markerad, alltså raden med "Samsung ett eller annat")

I5ZNOtM.pngDen är lika grå om jag går "ett hack ned" under extern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på "Radera" så borde det funka. Du ska nog klicka på "Alternativ" och välja GUID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på "Radera" så borde det funka. Du ska nog klicka på "Alternativ" och välja GUID.

 

Nu börjar det likna något, fint!

 

Ska jag ändra storleken eller köra på maxx, 500 GB?

 

CdZBmUt.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac är late 2015 ...

Min iMac är från hösten 2015 och, ironiskt nog, utan tvekan den söligaste dator jag ägt (i förhållande till vad man kan förvänta sig av modell/årtal). Min Performa gav mer back in the days.

 

Min tidigare iMac är från sent 2009 och står numera i grabbens rum. Den är fortfarande snabbare än den nya, vilket är helt obegripligt.

Jo, det kan ju bli så. :) Många äldre iMac har/hade riktigt bra spec'ar och är snabba och bra.

 

Nu säger inte Late 2015 i sig så mycket - det kom en hel del modeller då.

 

post-64246-0-69273500-1459966303_thumb.png

 

Om det är instegsmodellen, den förtsa där med 1.6Ghz, så förstår jag att det känns slött.

 

Det du kan göra är se till att maxa RAM, såvida det inte är fastlödd RAM på den modellen - då man har det man har s a s. Sen se till att du har ordentligt med ledigt utrymme på systemdisken så den har plats att jobba och växla filer på. Mycket mer kan man inte direkt göra. Kör inte så tunga program. Stäng av program som inte används. Kör inte så många program samtigt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på max.

 

 

Fixat.

 

Nästa steg ska vara Installeraren alltså, men något sånt har jag inte i min mapp med Verktygsprogram. Du skriver att man hämtar den i AppStore alltså, men vad exakt ska jag söka efter? Får inga träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger i Program, inte i Verktygsprogram.

 

Annars söker du på El Capitan i Mac App Stroe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan ju bli så. :) Många äldre iMac har/hade riktigt bra spec'ar och är snabba och bra.

 

Nu säger inte Late 2015 i sig så mycket - det kom en hel del modeller då.

 

attachicon.giflate2015.png

 

Om det är instegsmodellen, den förtsa där med 1.6Ghz, så förstår jag att det känns slött.

 

Det du kan göra är se till att maxa RAM, såvida det inte är fastlödd RAM på den modellen - då man har det man har s a s. Sen se till att du har ordentligt med ledigt utrymme på systemdisken så den har plats att jobba och växla filer på. Mycket mer kan man inte direkt göra. Kör inte så tunga program. Stäng av program som inte används. Kör inte så många program samtigt osv.

 

Så här ser den ut:

 

QJPfFtT.png

6KxZsmz.png

 

Jag behöver inte ens ha ett enda program igång för att den ska visa hur kass den är. Jag startar den, det tar oftast mer än en minut. Startar Safari...får upp badbollen...väntar...har inte ens försökt få upp en websida, men det är ändå "vääänta, jag ooorkar inte"-tendenser från datorn.

Är sjukt besviken på mitt köp, men hoppas nu att min nya SSD ska hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QJPfFtT.png

Jo, den borde ju vara hyggligt snabb i a f. 2.8 quadcore och 8GB RAM. Det är ≈ det jag har i min Mac Pro som tuffar på rätt bra.

 

 

Du kan bifoga bilderna direkt här på forumet. Andvänd “förhandsgranska” så kommer du till den den fullstora inläggspanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger i Program, inte i Verktygsprogram.

 

Annars söker du på El Capitan i Mac App Stroe.

 

Hämtar nu. 3,20 timmar kvar så det lär bli fortsättning vid annat tillfälle.

 

Stort tack för hjälpen från alla här, det är ovärdeligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att köra med SSD:n som ny hårddisk i helgen och det är en enorm skillnad i hastighet.

 

Ett innerligt tack återigen till alla som kommit med goda råd och hjälpt till i den här tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att köra med SSD:n som ny hårddisk i helgen och det är en enorm skillnad i hastighet.

 

Ett innerligt tack återigen till alla som kommit med goda råd och hjälpt till i den här tråden!

Black Magic Disk Speed test..? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan svida lite i hårddisken en kort stund men det går över när man ser hur fina siffror man får. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Finns det i dag inga USB-stickor eller SDXC-kort som har läs- och skrivhastigheter som närmar sig dem hos en extern SSD?

I så fall hade det ju kunnat vara ett alternativ…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har nyligen talet med suppprt på mstore.

 

Hade som förslag att lämna in min Imac 21,5 och ville uppgradera med en egen vald hdd. Jag fick som respons att de helst inte gör det, men jag var välkommen att handla hdd som apple själva tillhandahöll, vilket är skumt. De förvarnade mig på att köpa hdd via mstore skulle bli ganska dyrt.

 

Ok att de menar att vissa hdd inte är kompatibla i en imac pga. värmeutveckling osv, men jag köper inte deras argument. Jag kommer istället lämna in datorn till en datorfirma som familjen haft kontakt med länge, och så får de lämna kostnadsförlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det i dag inga USB-stickor eller SDXC-kort som har läs- och skrivhastigheter som närmar sig dem hos en extern SSD?

I så fall hade det ju kunnat vara ett alternativ…

Hittade denna sida med ett test. Runt 250 Mbs är helt ok tycker jag.

 

https://havecamerawilltravel.com/photographer/fastest-sd-cards

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyligen talet med suppprt på mstore.

 

Hade som förslag att lämna in min Imac 21,5 och ville uppgradera med en egen vald hdd. Jag fick som respons att de helst inte gör det, men jag var välkommen att handla hdd som apple själva tillhandahöll, vilket är skumt. De förvarnade mig på att köpa hdd via mstore skulle bli ganska dyrt.

 

Ok att de menar att vissa hdd inte är kompatibla i en imac pga. värmeutveckling osv, men jag köper inte deras argument. Jag kommer istället lämna in datorn till en datorfirma som familjen haft kontakt med länge, och så får de lämna kostnadsförlag.

OM du lämnar in den för byte tar de fullpris på både arbete och hårddisk. De vill ju tjäna multum... Alternativet är att köpa en extern SSD med USB 3 och köra vilket ger nästan samma prestanda till billigare pris. Om du köper en intern hårddisk som inte är "rekommenderad av Apple" och som saknar deras speciallösning så kan kylningen mjukvarustyras via HDD Fancontrol http://www.hddfancontrol.com/ men sådant vill inte en auktoriserad verkstad göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Axelman har så rätt.

 

Men jag skulle rekommendera SSD Fan Control istället.

Detta för denna fungerar på alla iMac som jag bytt hårddisk på, där Apples lösning med tempsensor strulat.

 

Finns här:

http://exirion.net/ssdfanctrl/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh... hade för bråttom... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det i dag inga USB-stickor eller SDXC-kort som har läs- och skrivhastigheter som närmar sig dem hos en extern SSD?

I så fall hade det ju kunnat vara ett alternativ…

Det finns väl några som har hyfsat bra hastighet i a f - kanske påminner om SATA I. Är väl ingen höjdare att köra som systemdisk kanske, men som lagringsdisk funkar det ju bra. En vanlig mekanisk SATA II ligger väl ≈ 90MB/s och det finns det ju kort som matchar. Och det är ju inte där (i lagringssammanhang) man tjänar på hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samtal med Mstore menade de att det bara är certifierade hdd som Apple tillhandahåller som är kompatibla med Imac.

 

Jag skrockade och sade, hmm när jag själv bytte HDD på min MacBook Pro kan jag vittna om att det satt en standardiserad Samsung disk i denna innan bytet. Disken var varken gjord av ädelmetall, eller hade rymd-glitter på skalet :) Jag bytte själv till en SSHD utan problem och använde mig av Diskmaker X.

 

Nu kan jag ha överseende med att Imacs har andra typer av sensorer som reglerar fläktarna, men jag hörde lång väg att detta var b...sit!

 

Jag får nu kostnadsförlag från en firma i Västerås som gör detta, och chefen för verksamheten kunde vittna om besvikna kunder som gått till Mstore och fått betala minst det dubbla.

 

Med tanke på att jag primärt använder Photoshop + Microsoft office kommer jag nöja mig med 1TB SSHD och inte en dedikerad SSD. Jag fotar av bakstycket av min Imac, skickar till verkstaden och så får jag ett kostnadsförslag. Kommer nog aldrig köpa en splitterny Imac igen, det blir en begagnad som jag sedan kompletterar och uppgraderar själv.

 

Jag älskar designen och gränssnittet, men komner nog aldrig att betala fullpris igen, konsumenterna menar jag blir blåsta i relation till vad man betalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samtal med Mstore menade de att det bara är certifierade hdd som Apple tillhandahåller som är kompatibla med Imac.

 

Jag skrockade och sade, hmm när jag själv bytte HDD på min MacBook Pro kan jag vittna om att det satt en standardiserad Samsung disk i denna innan bytet. Disken var varken gjord av ädelmetall, eller hade rymd-glitter på skalet :) Jag bytte själv till en SSHD utan problem och använde mig av Diskmaker X.

 

Nu kan jag ha överseende med att Imacs har andra typer av sensorer som reglerar fläktarna, men jag hörde lång väg att detta var b...sit!

 

Jag får nu kostnadsförlag från en firma i Västerås som gör detta, och chefen för verksamheten kunde vittna om besvikna kunder som gått till Mstore och fått betala minst det dubbla.

 

Med tanke på att jag primärt använder Photoshop + Microsoft office kommer jag nöja mig med 1TB SSHD och inte en dedikerad SSD. Jag fotar av bakstycket av min Imac, skickar till verkstaden och så får jag ett kostnadsförslag. Kommer nog aldrig köpa en splitterny Imac igen, det blir en begagnad som jag sedan kompletterar och uppgraderar själv.

 

Jag älskar designen och gränssnittet, men komner nog aldrig att betala fullpris igen, konsumenterna menar jag blir blåsta i relation till vad man betalar.

Det är precis samma hårddiskar men modifierade med en givare som inte finns i hårddiskar på stan. En certifierad verkstad varken kan eller får använda annat än Applecertifierade delar, annat vore ju tjänstefel. Men man kan komma runt det. Den enda anledningen som jag ser är att Apple vill knyta alla kunder hårt till sig och tjäna mycket extra pengar.

...

Tänkte köpa mig en ny iMac i fjol när jag hade lite pengar. Men för att få en simpel 21" till hyfsad spec landade den på hiskeliga 18.000:- Bara för att jag ville ha mer RAM än det futtiga som är standard och en liten FusionDrive. Ingen med sinnet i behåll köper väl en ny Mac med en 5400-rpm hårddisk. Helt otroligt att man har mage att skicka med en sådan! Så det slutade med att det inte blev en ny iMac. Min gamla fick lite godis i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...