Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag uppgradera min iMac


TwinX

Rekommendera Poster

Köp din dator hos Applestore..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Yes, om man kan be om att få specifika SSD diskar monterade för att dessa kanske är mer prisvärda?

 

Jag har kollat på sidor som El-Giganten och vad en 27 tums Imac med 8GB RAM kostar inklusive Fusion Drive. De börjar på ungefär 20 000:-

 

Jag fotar en hel del i perioder, men inte så att det rättfärdigar en arbetsdator för dessa pengar. Jag blir irriterad över att man inte själv att byta RAM-minne på deras 21.5 datorer. Nu vet jag inte om de senaste 27 tummarna har luckan vid nätbrunnen, eller om det bara är äldre modeller?

Som det ser ut nu och som det har gjort ett tag är Samsung Evo 850 klart bäst i alla tester för konsument. Samtidigt är den inte särskilt dyrare än andra.

...

Ett tips är att skaffa minst 512 GB SSD då mindre diskar har färre kanaler och är lite långsammare. Det är en standardgrej med SSD. Billigare diskar har färre kanaler även på 512 GB då flera kanaler drar upp priset.

...

En SSD kompenserar en del för brist på RAM. När RAM-minnet tar slut börjar OS X skyffla tillfälliga filer till hårddisken. Är då en konventionell hårddisk nere i varv har man extra väntetid innan det händer något för disken måste snurra igång och det som händer sedan går i slowmotion med seghet och badbollar. Med en SSD skrivs tillfälliga filer omedelbart utan väntetid till hårddisken ca 500% snabbare än till en mekanisk hårddisk vilket minimerar tiden det tar att skyffla tillfälliga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på vad en MacBook Pro 13tum 250GB SSD kostade på Mediamarkt idag, runt 15 000:-

 

Tror jag betalde 4000:- för en 13 tum 2011 begagnad via GREENTECH 500 GB vanlig HDD + 4GB RAM. Skruvade upp den och bytte sedan till 1TB SSHD + 8GB RAM. Här kan vi snacka prisvärt i relation till prestandan jag fått. Skulle nog aldrig råda någon att betala 15 000:- för en ny MacBook Pro.

 

Båda datorerna som nämnts har intel Core i5 processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandamässigt är det dramatisk skillnad mellan 2010 och 2011 på i stort sett alla Macar. Vi snackar mellan 50-100% i rå processorprestanda. Från 2011 till idag är skillnaden ganska liten. Största skillnaden är att allting annat har blivit mycket snabbare. Batteritiden har blivit dramatiskt mycket bättre pga krympta kretsar och väldigt energisnåla processorer.

...

En standard MacBook Pro 13" från 2011 klarar ungefär 60 Mbs med vanlig hårddisk. Med bra SSD ca 450-500 Mbs. Dagens MacBookar har en ännu värre SSD med PCIe-anslutning och klarar mellan 1000-1500 Mbs och jag sett siffror på upp till 2000 Mbs. Så det är inte samma SSD idag som förr. Den nya är dubbelt så dyr vilket avspeglar sig på priset och det är dyrt att uppgradera idag eftersom det är en top of the line-disk.

...

Men jag håller med. En ny Mac idag är svindyr och jag avblåste mitt inköp av ny iMac 21" före jul. Min 2009-a har fått en SSD i julklapp och är bättre än någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade dock att göra en säker start på min Imac 21, och efter vad jag förstått tömmer man automatiskt cashe-minnet. Tycker att den har blivit aningen snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade dock att göra en säker start på min Imac 21, och efter vad jag förstått tömmer man automatiskt cashe-minnet. Tycker att den har blivit aningen snabbare.

Detta gör en "Säker Start"

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare kollade jag på deras 27 tummare. Japp, dessa har en lucka på baksidan och enligt specen i finder finns det plats för 4 RAM-Minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta in upp till 64 GB RAM i senaste iMac 27"

 

post-113-0-77360000-1455392648_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går byta processor på iMac'ar - det finns web-sidor

om detta där folk utbyter erfarenhet om resultatet efter

bytet så att man kan hitta den processor folk anser bäst

- har man den dyraste processorn från början är det ju

knappast lönt - men annars kan det vara det - och gamla

processorer kostar småpengar - typ några hundra - säl-

jes av folk som slaktar datorer gissar jag - detta är förstås

komplicerat - typ ett snäpp svårare än byta HD till SSD -

jag har hittat en processor man kan köpa för några hundra

som gör min sen 2007 20 tum Intel Imac 2,4 GHz cirka

1/3 snabbare i standardiserade klocktester - men jag har

inte vågat mig på det när det var min enda dator - men

nu när jag har en sprillans ny 27 tum iMac kanske jag ger

detta ett försök :) ... ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en artikel i iFixit med en del tänkvärt i kommentarerna. Det är lätt att ha sönder datorn och en rad problem kan inträffa.

https://www.ifixit.com/Guide/Upgrade+iMac+Intel+Core+i3+CPU+to+Core+i7/8670 Eftersom iMacen är en sådan eländigt knölig maskin att mecka med vill man inte rekommendera eller ens påtala möjligheterna. Vet man att det går gör man det annars kanske man ska låta bli. Det är betydligt fler som postat i forumet om att de haft sönder sin iMac än att de har problem med malware....

...

Det kan ju vara riktigt lärorikt att testa på en gammal burk. Men om det var prestandaökningen som var viktigast är det inte någon ide att öka 30% på en snigel.... :hihihi: Det blir som att trimma en moppe när man vill åka motorcykel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Jag köpte denna och hängde baktill på min iMac

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-05 kl. 11.53.20.jpg

 

Du har snabbare USB än vad jag har på min dessutom

 

Är du nöjd med den SSD?

Vad använde du för program för att lägga över ditt operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en lååångsam iMac 21,5" sent 2013, 8 GB.

Hörde mig för hos Digital inn om priset på uppgradering till 16 GB.

Här är svaret:

Ramminnena går på 895 kr st.
Som du skriver så kan du inte utföra detta byte själv, utan det måste göras av en cetifierad tekniker. Arbetskostnaden för detta ligger på 1150 sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har också en lååångsam iMac 21,5" sent 2013, 8 GB.

 

Vet du att du har RAM-minnesbrist eller gissar du? OM du kollar i AktivitetskontrollenSystemminne och Växelfil, vad säger den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en iMac (21,5 tum, sent 2009) som numera står i grabbens rum då jag skaffade en ny i vintras.

 

Dock har jag till mitt stora förtret upptäckt att den nya iMacen (21,5 tum, sent 2015) är långsammare än den jag tidigare haft i sex år. När jag jämför vad de innehåller ser jag till min förvåning att processorn på den äldre verkar vassare än den nya, och det är ju märkligt tycker jag.

 

Den gamla: 3,06 GHz Intel Core 2 Duo

Den nya: 2,8 Ghz Intel Core i5

Den gamla har 4 GB i minne medan den nya har 8 GB.

 

Det enda jag märkt som är bättre på den nya är när jag spelar (mitt enda) spel: Football Manager. Där var det hackigt på den gamla, men flyter på snyggt på den nya. Antar att det har med grafikkortet att göra.

 

Eftersom jag är bra på att jobba på en Mac, men inte speciellt insatt i vad som finns under skalet undrar jag hur jag bör gå tillväga för att speeda upp den nya iMacen? Det handlar om att uppstarten tar ibland upp till en minut eller mer, det är ofta snurrande badbollar etc.

Jag har läst en del här och ser att många goda råd handlar om att skaffa en SSD. Kan det alltså göra så att "söligheten" jag upplever kan försvinna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att din startskiva är markerad i Systeminställningar-->Startskiva. (Annars tillbringar Macen en god stund med att vänta på att den icke-tillgängliga (valda) startdisken ska bli tillgänglig.)

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en iMac (21,5 tum, sent 2009) som numera står i grabbens rum då jag skaffade en ny i vintras.

 

Dock har jag till mitt stora förtret upptäckt att den nya iMacen (21,5 tum, sent 2015) är långsammare än den jag tidigare haft i sex år. När jag jämför vad de innehåller ser jag till min förvåning att processorn på den äldre verkar vassare än den nya, och det är ju märkligt tycker jag.

 

Den gamla: 3,06 GHz Intel Core 2 Duo

Den nya: 2,8 Ghz Intel Core i5

Den gamla har 4 GB i minne medan den nya har 8 GB.

 

Det enda jag märkt som är bättre på den nya är när jag spelar (mitt enda) spel: Football Manager. Där var det hackigt på den gamla, men flyter på snyggt på den nya. Antar att det har med grafikkortet att göra.

 

Eftersom jag är bra på att jobba på en Mac, men inte speciellt insatt i vad som finns under skalet undrar jag hur jag bör gå tillväga för att speeda upp den nya iMacen? Det handlar om att uppstarten tar ibland upp till en minut eller mer, det är ofta snurrande badbollar etc.

Jag har läst en del här och ser att många goda råd handlar om att skaffa en SSD. Kan det alltså göra så att "söligheten" jag upplever kan försvinna?

Det är bortkastat att jämföra två olika processorserier. Det är som att säga att Volvo är snabbare än SAAB.... Ghz säger bara vid vilken frekvens processorn arbetar med, inte hur många spadar ( läs kärnor ) och inte heller hur stora spadarna är. Att gå från 3,06-an till 2,8-an är ungefär 100% skillnad i processorkraft. Nu är processorkraft bara en faktor. För lite RAM-minne stryper den vilda hingsten och den hårddisken som levereras i grundutförande är tyvärr riktigt långsam. 4 GB RAM är för lite idag. 8 GB RAM är minimum särkilt med de integrerade grafikkorten som lånar av RAM-minnet. En enkel men väldigt effektiv lösning är att köpa en extern SSD med USB3 och lägga OS X på vilket speedar upp allt som har med hårddisk att göra 500%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman; det låter som en bra idé. Har läst igenom tråden och sett att det pratats en hel om SSD tidigare.

Så enkelt förklarat köper jag t ex en Samsung Evo 850, pluggar in i USB-uttaget (eller Thunderbolt), låter den sitta där och kör OSX därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt förklarat köper jag t ex en Samsung Evo 850, pluggar in i USB-uttaget (eller Thunderbolt), låter den sitta där och kör OSX därifrån?

Du måste dessutom ha ett (lämpligt) kabinett att sätta din SSD i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman; det låter som en bra idé. Har läst igenom tråden och sett att det pratats en hel om SSD tidigare.

Så enkelt förklarat köper jag t ex en Samsung Evo 850, pluggar in i USB-uttaget (eller Thunderbolt), låter den sitta där och kör OSX därifrån?

Lite noggrannare räknat är Evo en SSD för intern montage. Du kan köpa en extern Samsung med USB3 färdig. Thunderbolt är lite bättre men det finns nästan inget att välja på och det är nästan dubbelt så dyrt som USB3. Thunderbolt är bra men har helt floppat på konsumentmarknaden. De nya Macarna verkar bara få USB i den nyaste tappningen USB C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aningens för invecklat tekniskt för mig här (känns rätt snopet).

 

"Du måste dessutom ha ett (lämpligt) kabinett att sätta din SSD i." - Vad menas med kabinett i det här fallet? Är det under skalet alltså? Där ska jag nog inte in och pilla på egen hand...

 

USB3, USB, USB C...jag har ingen aning om skillnaden på dessa tyvärr. Kom gärna med en rekommendation vilken SSD som passar en tekniskt utmanad person som vill ha det enkelt löst, som mig i det här fallet ;-)

 

QJPfFtT.png

6KxZsmz.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kabinett är ett skal som du lägger SSD i.

 

post-113-0-00147500-1458907873_thumb.jpg

 

Denna skulle väl passa

 

post-113-0-44369100-1458908006_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aningens för invecklat tekniskt för mig här (känns rätt snopet).

 

"Du måste dessutom ha ett (lämpligt) kabinett att sätta din SSD i." - Vad menas med kabinett i det här fallet? Är det under skalet alltså? Där ska jag nog inte in och pilla på egen hand...

 

USB3, USB, USB C...jag har ingen aning om skillnaden på dessa tyvärr. Kom gärna med en rekommendation vilken SSD som passar en tekniskt utmanad person som vill ha det enkelt löst, som mig i det här fallet ;-)

 

Det finns HÅRDDISK. Antingen att sätta in i en dator eller med låda för att ha utanför. Man kan köpa en hårddisk att sätta i en låda, sk kabinett, men man kan gärna köpa en färdig.

...

USB är "sladden" mellan den externa hårddisklådan och datorn. Det var du som nämnde Thunderbolt så därav förklaringen.

...

USB3 är den tredje versionen av USB. USB C den nyaste och snabbaste. Alla äldre USB-grejjor fungerar med nyare USB-teknik men kan inte dra nytta av den högre hastigheten.

...

Så gå till Kjell & Co, be om en EXTERN hårddisk av märke SAMSUNG. Minst 256 GB, helst 512 GB. Ta hem den stoppa sladden i datorn och den dyker upp på skrivbordet. Sen ska den formatteras/raderas så att OS X kan använda den. Men det kan vi ta sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...