Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag uppgradera min iMac


TwinX

Rekommendera Poster

Man kan i princip ha hur många hårddiskar anslutna av olika sorter och storlekar. Man kan välja vilken av dem som helst att köra OS X på. Det finns inget krav eller måste att använda den inbyggda hårddisken för OS X. Den råkar mest sitta där för att det är praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

En hårddisk är helt tom och neutral när den kommer från fabriken. Oftast så förbereds den för Windows. Det kallas formattering. Man lägger på ett skikt där man kan "hänga upp" Windows på. Innan man lägger på OS X måste man lägga på ett skikt där man kan hänga upp OS X på. Då öppnar man Skivverktyget. Du kan göra det redan nu och kolla in hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du att du har RAM-minnesbrist eller gissar du? OM du kollar i AktivitetskontrollenSystemminne och Växelfil, vad säger den?

 

Det är bara ren gissning. Den var långsam redan från första dagen. Vi hade låtit säljaren sätta in mer ram från början om det inte varit panik då den gamla 20-tummaren la ner. Den var förresten mycket snabbare.

 

Hittar ingen rubrik Systemminne eller Växelfil, (Mavericks). Kollar ofta i Aktivitetskontroll men förstår mig inte på värdena. Är det det här du menar?

 

post-2533-0-42626500-1459186222_thumb.png

 

post-2533-0-86436900-1459186245_thumb.png

 

Jag köpte CleanMyMac för en tid sedan och har rensat en hel del men hastigheten (långsamheten) är densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är bara ren gissning. Den var långsam redan från första dagen. Vi hade låtit säljaren sätta in mer ram från början om det inte varit panik då den gamla 20-tummaren la ner. Den var förresten mycket snabbare.

 

Hittar ingen rubrik Systemminne eller Växelfil, (Mavericks). Kollar ofta i Aktivitetskontroll men förstår mig inte på värdena. Är det det här du menar?

 

attachicon.gifSystemminne?.png

 

attachicon.gifVäxelfil.png

 

Jag köpte CleanMyMac för en tid sedan och har rensat en hel del men hastigheten (långsamheten) är densamma.

Nere till vänster står "Växelfil" och sedan 0 byte. Du har i varje fall inte ont om RAM-minne.

 

CleanMyMac är (i princip) bortkastade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte märkt något ovanligt med Samsungs SSD-disk

 

Det första jag gjorde var att formattera den i Skivverktyg.

Därefter startade jag SuperDuper och klonade över allt. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite mer och läst recensioner och det kommer med stor sannolikhet bli att jag skaffar en Samsung SSD T1 inom kort.

 

Några småfrågor:

1. Gör det stor skillnad på att kopiera/klona över hela mitt OSX till SSD:n eller att installera OSX "fräscht" och sen installera de program jag behöver?

Anledningen är att jag alltid kopierat/klonat över allt jag har sedan ett par datorer tillbaka genom åren, och jag misstänker att jag då fått med filer och annat som dels kanske inte är nödvändiga längre, men även sånt som kanske gör att datorn blir trögare.

 

2. Behöver jag börja med att installera någon drivrutin eller dylikt, eller är det bara plugga in och köra/formatera?

 

3. Tanken är att filer (mp3:or, bilder, dokument etc) ligger kvar på datorns hårddisk men jag kör OSX och program från SSD:n, eller hur?

 

Det blir säkert mer frågor med tiden. Passar dock på att tacka för all värdefull hjälp jag får här.

 

 

 

Edit: Precis i detta nu fick jag ett mail från Kjell & Co där de informerade mig att T1 är en utgående modell som kommer ersättas av denna i början av april:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/lagring/harddiskar-externa/samsung-t3-extern-ssd-harddisk-500-gb-p61660

 

Den är väl ännu vassare då, antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar mina frågor i all välmening och hoppas någon har tid att hjälpa till med några svar :)

 

 

Har kollat runt lite mer och läst recensioner och det kommer med stor sannolikhet bli att jag skaffar en Samsung SSD T1 inom kort.

 

Några småfrågor:

1. Gör det stor skillnad på att kopiera/klona över hela mitt OSX till SSD:n eller att installera OSX "fräscht" och sen installera de program jag behöver?

Anledningen är att jag alltid kopierat/klonat över allt jag har sedan ett par datorer tillbaka genom åren, och jag misstänker att jag då fått med filer och annat som dels kanske inte är nödvändiga längre, men även sånt som kanske gör att datorn blir trögare.

 

2. Behöver jag börja med att installera någon drivrutin eller dylikt, eller är det bara plugga in och köra/formatera?

 

3. Tanken är att filer (mp3:or, bilder, dokument etc) ligger kvar på datorns hårddisk men jag kör OSX och program från SSD:n, eller hur?

 

Det blir säkert mer frågor med tiden. Passar dock på att tacka för all värdefull hjälp jag får här.

 

 

 

Edit: Precis i detta nu fick jag ett mail från Kjell & Co där de informerade mig att T1 är en utgående modell som kommer ersättas av denna i början av april:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/lagring/harddiskar-externa/samsung-t3-extern-ssd-harddisk-500-gb-p61660

 

Den är väl ännu vassare då, antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar mina frågor i all välmening och hoppas någon har tid att hjälpa till med några svar :)

 

 

 

Jag hade nog börjat med att klona över allt till SSD och sett hur den uppför sig.

Är det märkbart sämre hade jag påbörjat det digra jobbet att först installera Mac OS X, och sedan stegvis installera om varje program.

 

Kan dock inte svara på hur SSD-diskar gillar att bli raderade/formatterade många ggr, det kanske någon annan har bättre koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade nog börjat med att klona över allt till SSD och sett hur den uppför sig.

Är det märkbart sämre hade jag påbörjat det digra jobbet att först installera Mac OS X, och sedan stegvis installera om varje program.

 

Kan dock inte svara på hur SSD-diskar gillar att bli raderade/formatterade många ggr, det kanske någon annan har bättre koll på.

 

Ok, tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i en annan tråd ("Ny SSD" under Lagring & Bränning) angående SSD-diskar och såg precis denna mening skriven av iEricF:
"...Använd externa diskar för lagring och annat, inte för system..."

 

Det är ju lite annorlunda ord än vad som skrivits i den här tråden, och eftersom jag nu har en ny SSD som ligger hos Postombudet och väntar på att bli hämtad i eftermiddag så blir jag självklart undrande. Jag tänkte ju köra den via USB med systemet på för att speeda upp min söliga iMac.

Handlar det bara om olika åsikter eller är det så att det är bästa att ha SSD:n som inmonterad disk men att det även funkar bra om man har den via USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple skriver:

 

Du kan installera OS X på en extern enhet och använda den som startskiva...

 

...USB, FireWire eller Thunderbolt lagringsenhet till din dator eller för in ett SDHC- eller SDXC-kort...

 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT202796

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i en annan tråd ("Ny SSD" under Lagring & Bränning) angående SSD-diskar och såg precis denna mening skriven av iEricF:

"...Använd externa diskar för lagring och annat, inte för system..."

 

// ... //

 

Jag tänkte ju köra den via USB med systemet på för att speeda upp min söliga iMac.

Handlar det bara om olika åsikter eller är det så att det är bästa att ha SSD:n som inmonterad disk men att det även funkar bra om man har den via USB?

Skall förklara mig lite... :)

 

Vad jag menar är att det optimala är att ha SSD inmonterad som intern disk, och just den citerade meningen då att ha som sitt “tänk”. Bra att utgå från - att ha systemet på den inbyggda. Sen finns det såklart tillfällen då man inte kan eller har möjlighet att komma in i sin dator. Då får man såklart göra det bästa av det och använda en extern SSD. Det blir ju snabbare än en intern mekanisk SATA HDD, förhoppningsvis. Spec eftersom många av de mekaniska som sitter i bärbara bara har en spinnhastighet på 5400rpm.

 

Vad jag också skrev med där är att med en extern disk får du också ett extra protokoll att förhålla dig till. Dvs det du kopplar in den med: USB2, USB3, Firewire, Thunderbolt osv. De kan ju ha en lägre kapacitet än vad din disk har = inte lika snabbt som om den sitter inmonterad som intern disk i sin SATA-port. Och det var också det jag menade med lagring och annat. Då man har en extern disk för lagring är ju överföringshastigheten inte av samma betydelse. Det är inte där man snabbar upp systemet.

 

Men på de flesta Macbook (Pro) med mekanisk disk i är det inte spec svårt att öppna och ta sig in i datorn. Och väl där - att byta en disk är inte spec svårt.

 

 

Och den mekaniska disken man får över... den kan man ju stoppa i ett chassi och ha som extern för lagring el komplement till systemet.

 

Sen är det väl lite personligen med... Jag tycker det är lite risky att man har en systemdisk externt, med extra chassit, kablar som kan fela, 2 exra kontakter och allt vad det innebär i slitage. Funkar väl ok på en stationär, men kanske inte är så smidigt då med en bärbar. Och skulle t ex sladden el en port pajja - med systemet inne i datorn kan man ju i a f jobba vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...för att speeda upp min söliga iMac.

Såg just att du skrev iMac, så här är en film till. :)

 

Eftersom du skrev “söliga iMac”, antar jag att den är några år. Ju äldre den är desto lättare är det att komma in i den. De allra senaste modellerna verkar exakt hur jobbiga som helst att fixa med själv.

 

iFixit har massor med bra guuider med. Specifikt för varjemodell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, ska läsa igenom dem strax.

 

Nu är dock frustrationen hög. Jag kopplar in min SSD och den dyker upp på skärmen. Sen startar jag om datorn, håller ned alt-knappen...men endast min hårddisk dyker upp, inte SSD:n. Gör jag något fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, ska läsa igenom dem strax.

 

Nu är dock frustrationen hög. Jag kopplar in min SSD och den dyker upp på skärmen. Sen startar jag om datorn, håller ned alt-knappen...men endast min hårddisk dyker upp, inte SSD:n. Gör jag något fel?

Och du har installerat ett system på den? Det är bara bootbara diskar som dyker upp då du startar med ⌥ nedtryckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har installerat ett system på den? Det är bara bootbara diskar som dyker upp då du startar med ⌥ nedtryckt.

 

 

Solklart misstag av mig där. Trodde man gjorde det den vägen.

Hur går man tiilväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Solklart misstag av mig där. Trodde man gjorde det den vägen.

Hur går man tiilväga?

Vill du ha en exakt kopia av innehållet på din interna (nuvarande) disk, så kör du ett kloningsprogram, Carbon Copy Cloner eller SuperDuper!.

Glöm inte att FÖRST partionera din disk med GUID och formatera med Mac OS Extended (journalförd).

 

Vill du ha ett rent (tomt) system så kan du få det också. Installerare finns i Program-mappen. Om inte kan du hämta från mac App Store.

Glöm inte att FÖRST partionera din disk med GUID och formatera med Mac OS Extended (journalförd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl USB 3 på både Macen och den externa? För om endera av dem är USB 2 så kommer det att bli segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl USB 3 på både Macen och den externa? För om endera av dem är USB 2 så kommer det att bli segt.

 

 

Det tror jag nog. Min iMac är late 2015 och SSD:n är den senaste Samsung SSD T3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en exakt kopia av innehållet på din interna (nuvarande) disk, så kör du ett kloningsprogram, Carbon Copy Cloner eller SuperDuper!.

Glöm inte att FÖRST partionera din disk med GUID och formatera med Mac OS Extended (journalförd).

 

Vill du ha ett rent (tomt) system så kan du få det också. Installerare finns i Program-mappen. Om inte kan du hämta från mac App Store.

Glöm inte att FÖRST partionera din disk med GUID och formatera med Mac OS Extended (journalförd).

 

Jag tänkte köra tomt.

 

Jag tänker spontant på att man använder Skivverktyg på något sätt, men du kanske menar något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänkte köra tomt.

 

Jag tänker spontant på att man använder Skivverktyg på något sätt, men du kanske menar något annat?

Skivverktyg använder man för att partitionera och formatera disken på rätt sätt.

Sedan använder man installeraren för att installera Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg använder man för att partitionera och formatera disken på rätt sätt.

Sedan använder man installeraren för att installera Mac OS X.

 

Fast nu är partionera gråmarkerat när jag väljer SSD:n...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast nu är partionera gråmarkerat när jag väljer SSD:n...?

Skärmbild, tack. :)

 

(Med SSDn markerad, alltså raden med "Samsung ett eller annat")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...