Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Helt ny iMac 21" långsam?


Lars Viklund

Rekommendera Poster

 

2. Ärligt talat så tycker jag att du ska kontakta Apple och förklara hur missnöjd du är med deras produkt (försök få byta eller lämna tillbaka den), håller fullständigt med tidigare talare att det är egendomligt att folk aldrig lär sig och köper sånt skräp. Men det kan ju förlåtas eftersom merparten bara tittar till priset och inte har nödvändig kännedom). Men att Apple säljer mekaniska diskar (och stoppar i skräp ssd med den billigaste elektroniken i sina "high end" maskiner år 2016 slår allt!

 

Det finns mekaniska hårddiskar som är mycket snabbare än den som sitter i. Man har medvetet stoppat i sämsta möjliga. Det har alltid så vitt jag vet varit 7200-rpm diskar i iMac. Men i denna är det 5400.......... det är utveckling det. :armskeptisk::bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Created
  • Senaste svar

Det finns mekaniska hårddiskar som är mycket snabbare än den som sitter i. Man har medvetet stoppat i sämsta billigast möjliga.

(Att den också är sämst är bara en följd av priset.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

(Att den också är sämst är bara en följd av priset.)

Men priset är högt! Apple är eller vill i alla fall vara ett toppföretag med kvalitet. Så varför då slänga in skit? Varför till och med skicka med en långsammare disk än tidigare? Obegripligt.

 

Edit

Läste nyss att Apple drog in 18 miljarder dollar i kassan fjärde kvartalet. Så nog har de råd att slänga i en bättre hårddisk..... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men priset är högt! Apple är eller vill i alla fall vara ett toppföretag med kvalitet. Så varför då slänga in skit? Varför till och med skicka med en långsammare disk än tidigare? Obegripligt.

Snålheten har återigen bedragit visheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag satt och specade min blivande 21" iMac så blev den så dyr att jag backade. Jag vill ha 16 GB RAM eftersom man inte kan byta sen och 1 TB Fusiondrive som är en snålvariant men får duga. 17,800:- kostar en halvhyfsad normaldator hos Apple. Det är inte klokt! Aldrig i livet jag betalar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mekaniska hårddiskar som är mycket snabbare än den som sitter i. Man har medvetet stoppat i sämsta möjliga. Det har alltid så vitt jag vet varit 7200-rpm diskar i iMac. Men i denna är det 5400.......... det är utveckling det. :armskeptisk::bla:

Hmm, spelar ingen roll om du tex. trycker i en Raptor disk (10000rpm). ssd slår dom på fingrarna hur man än vrider och vänder på det. Men visst om Apple vill stoppa i något billigt, så är det minsta man kan kan begära år 2016 en snabb fusion (aka. hybrid) disk (=kombination av ssd & mekaniskt).

Men om ni aldrig jämfört en ssd-maskin mot en mekanisk så tycker jag ni ska göra det! Skillnaden förstår man rätt snabbt (så länge man inte köper en skräp ssd gjord med äldre teknologi då förstås (finns sega saker där med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, spelar ingen roll om du tex. trycker i en Raptor disk (10000rpm). ssd slår dom på fingrarna hur man än vrider och vänder på det. Men visst om Apple vill stoppa i något billigt, så är det minsta man kan kan begära år 2016 en snabb fusion (aka. hybrid) disk (=kombination av ssd & mekaniskt).

Men om ni aldrig jämfört en ssd-maskin mot en mekanisk så tycker jag ni ska göra det! Skillnaden förstår man rätt snabbt (så länge man inte köper en skräp ssd gjord med äldre teknologi då förstås (finns sega saker där med).

OM du läst hela tråden så ser du att jag har bra koll....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, spelar ingen roll om du tex. trycker i en Raptor disk (10000rpm). ssd slår dom på fingrarna hur man än vrider och vänder på det. Men visst om Apple vill stoppa i något billigt, så är det minsta man kan kan begära år 2016 en snabb fusion (aka. hybrid) disk (=kombination av ssd & mekaniskt).

Men om ni aldrig jämfört en ssd-maskin mot en mekanisk så tycker jag ni ska göra det! Skillnaden förstår man rätt snabbt (så länge man inte köper en skräp ssd gjord med äldre teknologi då förstås (finns sega saker där med).

Har precis bytt till SDD från mekanisk disk. Enda anledningen till bytet var att den gamla disken började bli för trång. När jag ändå skulle byta satsade jag på en SSD.

 

OK. Macen startar några sekunder snabbare. Spelar ingen roll. Även med den gamla disken startade Macen medan jag hämtade tidningen i brevlådan.

Program startar någon sekund snabbare. Inget revolutionerande där heller.

Man slipper det svaga susandet från den mekaniska disken, men det var ju ändå inte särskilt störande.

 

Så någon revolutionerande skillnad upplever jag inte direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis bytt till SDD från mekanisk disk. Enda anledningen till bytet var att den gamla disken började bli för trång. När jag ändå skulle byta satsade jag på en SSD.

 

OK. Macen startar några sekunder snabbare. Spelar ingen roll. Även med den gamla disken startade Macen medan jag hämtade tidningen i brevlådan.

Program startar någon sekund snabbare. Inget revolutionerande där heller.

Man slipper det svaga susandet från den mekaniska disken, men det var ju ändå inte särskilt störande.

 

Så någon revolutionerande skillnad upplever jag inte direkt.

 

Att du inte märker någon skillnad får stå för dig och vad det har göra med TS vet nog bara du själv.

Faktum är att siffrorna talar sitt tydliga språk och upplever TS att 9s för att öppna Kartor jämfört mot 1s med en dator utrustad med SSD är det hans rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny iMac från 2015 med SSD har ju överföringshastigheter bortåt 1000MB/sekund och går ju inte jämföra med någon sketen okänd SATA SSD utbytt i någon okänd gammal mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att du inte märker någon skillnad får stå för dig och vad det har göra med TS vet nog bara du själv.

Faktum är att siffrorna talar sitt tydliga språk och upplever TS att 9s för att öppna Kartor jämfört mot 1s med en dator utrustad med SSD är det hans rätt.

Det var inget svar till TS jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny iMac från 2015 med SSD har ju överföringshastigheter bortåt 1000MB/sekund och går ju inte jämföra med någon sketen okänd SATA SSD utbytt i någon okänd gammal mac.

Nej, just det. Det går inte att jämföra. Du kan ju inte byta en SSD mot en SATA-disk i en 2015 år iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget svar till TS jag skrev.

 

Spelar ingen roll till vem du adresserade när vad du upplever har inget med saken att göra. Vad du upplever är subjektivt och inte mätbart som läs och skrivhastighet på en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spelar ingen roll till vem du adresserade när vad du upplever har inget med saken att göra. Vad du upplever är subjektivt och inte mätbart som läs och skrivhastighet på en SSD.

Det är väl klart det är subjektivt. Jag ville belysa att inte alla upplever en enorm skillnad.

 

I mitt fall gick hastigheterna från runt 70 MB/s till runt 500 MB/s. Cirka 7 gånger snabbare alltså. Men datorn som helhet blev inte sju gånger snabbare för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart det är subjektivt. Jag ville belysa att inte alla upplever en enorm skillnad.

 

I mitt fall gick hastigheterna från runt 70 MB/s till runt 500 MB/s. Cirka 7 gånger snabbare alltså. Men datorn som helhet blev inte sju gånger snabbare för det.

 

Du fattar visst inte att vad du upplever har ingenting med TS att göra.

Han upplever att datorn är långsam och ett byte till SSD skulle i hans fall göra en enorm skillnad.

Och innan du börjar tjata om att ditt svar inte var riktat till till TS så var Samemaster´s inlägg inte riktat till dig för den delen.

Nu tycker inte jag att det spelar någon roll för ALLT vi skriver i tråden är information till honom.

Så att du talar om att för TS att det spelar ingen roll hur fort datorn startar för du passar på att gå och hämta tidningen är bara löjligt.

Kan du inte se det så är det beklagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du fattar visst inte att vad du upplever har ingenting med TS att göra.

Han upplever att datorn är långsam och ett byte till SSD skulle i hans fall göra en enorm skillnad.

Och innan du börjar tjata om att ditt svar inte var riktat till till TS så var Samemaster´s inlägg inte riktat till dig för den delen.

Nu tycker inte jag att det spelar någon roll för ALLT vi skriver i tråden är information till honom.

Så att du talar om att för TS att det spelar ingen roll hur fort datorn startar för du passar på att gå och hämta tidningen är bara löjligt.

Kan du inte se det så är det beklagligt.

Har du inget bättre för dig än att bara gnälla på andras inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inget bättre för dig än att bara gnälla på andras inlägg?

 

Har du inget bättre för dig att delge din oviktiga subjektiva upplevelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du inget bättre för dig att delge din oviktiga subjektiva upplevelse?

Det är din åsikt att den är oviktig, inte min.

 

Ett forum vore gräsligt tråkigt om det bara är en persons erfarenheter som "får" skrivas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är din åsikt att den är oviktig, inte min.

 

Nej jag har fattat att du inte förstår att den är helt oviktig mot uppmätta testsiffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej jag har fattat att du inte förstår att den är helt oviktig mot uppmätta testsiffror.

Testsiffror är inte hela sanningen.

 

Nu är jag trött på ditt gnäll över (mer eller mindre) allt jag postar (som du inte håller med om). Du är härmed blockerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testsiffror är inte hela sanningen.

 

Nu är jag trött på ditt gnäll över (mer eller mindre) allt jag postar (som du inte håller med om). Du är härmed blockerad.

 

Inte hela sanningen men den största delen.

 

Gör som du vill drama queen :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så är jag i övrigt nöjd med datorn. Det är min produktionsmaskin som med reservation för läs och skrivhastighet levererar enligt mina förväntningar.

En extern SSD är beställd, USB-3 då priserna på Thunderboltdiskar är orimliga.

 

Återkommer när den är på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat in en SSD med USB 3 som jag installerade operativa på och det blev genast ett helt fart och fläkt i datorn.

 

post-79005-0-77169800-1454951990_thumb.png

 

Nu ser det ut så här istället:

  • Systeminställningar 1 sekund
  • App Store 1 sekund
  • Kartor 1 sekund
  • iTunes 1 sekund

Detta bekräftas också av Speed test.

post-79005-0-31489700-1454952211_thumb.jpg

Och som grädde på moset 1TB lagring inbyggt i datorn :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat in en SSD med USB 3 som jag installerade operativa på och det blev genast ett helt fart och fläkt i datorn.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-08 kl. 18.17.17.png

 

Nu ser det ut så här istället:

  • Systeminställningar 1 sekund
  • App Store 1 sekund
  • Kartor 1 sekund
  • iTunes 1 sekund

Detta bekräftas också av Speed test.

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-08 kl. 18.09.45.jpg

Och som grädde på moset 1TB lagring inbyggt i datorn :D

 

[ironi] Nej det är omöjligt att du kan uppleva den som snabbare.[ironi] :) :) :)

 

Eller hur Telly82?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat in en SSD med USB 3 som jag installerade operativa på och det blev genast ett helt fart och fläkt i datorn.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-08 kl. 18.17.17.png

 

Nu ser det ut så här istället:

  • Systeminställningar 1 sekund
  • App Store 1 sekund
  • Kartor 1 sekund
  • iTunes 1 sekund

Detta bekräftas också av Speed test.

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-08 kl. 18.09.45.jpg

Och som grädde på moset 1TB lagring inbyggt i datorn :D

Det syns att det är en 128 GB SSD eftersom det skiljer så mycket mellan läs/skriv. 397 är riktigt bra läshastighet medan 133 skriv är faktiskt dåligt. De bästa mekaniska hårddiskarna klarar det. Dels är Trancend inte det vassaste fabrikatet, men små SSD har färre kanaler att jobba med vilket drar ner farten. Men om SSD i huvudsak har systemet på sig är läshastigheten det mest intressanta.

...

Bifogar en bild som visar den deklarerade hastigheten på Trancend som ökar kraftigt med storleken på SSD. Från 512 GB är antalet kanaler tillräckligt.

post-363-0-90076400-1454966291_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...