Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poca och hans bigård


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Vad jag gör idag..

Slungar givetvis..  färgen är vacker på honungen idag med..

Tror att bina "mjölkar" bladlusen i den stora ekskogen inte så långt härifrån.

Lättslungad.

Toppenhonung, hålller sig flytande länge.

Nya tag i morgon bitti och slungar si så där 30 kg till 

 

 

 

IMG_1376.jpeg

Mjölkar bladlöss? Jag trodde bina endast är intresserade av nektar? Min gissning hade varit någon annan källa, kanske ljung?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Mjölkar bladlöss? Jag trodde bina endast är intresserade av nektar? Min gissning hade varit någon annan källa, kanske ljung?

Bladlöss bajsar en sockerlösning som är som nektar, det följer ungefär samma biologiska princip. Sockerlösningen syftar till att bladlössen ska vaktas och skyddas av myror, som vill ha sockerlösningen, medan bladlössen är ute efter annat i växtsaften. Nektaren tjänar syftet att locka till sig pollinerare. Evolutionen är fantastisk.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Bladlöss bajsar en sockerlösning som är som nektar, det följer ungefär samma biologiska princip. Sockerlösningen syftar till att bladlössen ska vaktas och skyddas av myror, som vill ha sockerlösningen, medan bladlössen är ute efter annat i växtsaften. Nektaren tjänar syftet att locka till sig pollinerare. Evolutionen är fantastisk.

Tack för förklaringen, då förstår jag att Poca inte skojade. Men "bladlöss som bajsar...", urrk, kan det bli gott? Smakar kanske precis som socker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det! 🙂  Kan tyckas enkelt, men allt hänger ihop. 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Tack för förklaringen, då förstår jag att Poca inte skojade. Men "bladlöss som bajsar...", urrk, kan det bli gott? Smakar kanske precis som socker?

Det man inte vet har man inte ont av! :D Bajset har ett finare namn: Honungsdagg! :) 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Honungsdagg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 minuter sedan, mikaellq säger:

Tack för förklaringen, då förstår jag att Poca inte skojade. Men "bladlöss som bajsar...", urrk, kan det bli gott? Smakar kanske precis som socker?

Smakar underbart, klart bäst den godaste honungen.

Bina bearbetar ju sockerlösningen i sin honungsblåsa..

Vill ni få mer kunskap om hur komplicerat det är  så finns en intressant läsning här på sidan 15

https://stud.epsilon.slu.se/1960/1/bergfeldt_l_etal_101027.pdf

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...