Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poca och hans bigård


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu har det gått 2 dygn och jag lyfte av burken, drog ut bottenplattan där allt nedfall kommit under de två dygnen.

 

De skräpar ner rätt bra de små liven, men de städar i vanliga fall ut detta, men nu hade jag ett galler som förhindrade detta, annars hade det jag letade efter följt med ut i deras städande.

 

Vet inte om jag ska vara glad eller besviken, hade förväntat mig 100-tals döda Varroakvalster och hittade bara sju stycken, varav ett fortfarande lever.

De som tipsade mig om det i lördags använde 85% Myrsyra, men jag tordes inte det, för att överallt annars där jag läst om Myrsyrabehandling str det 60%, och det gjorde det även i den bruksanvisning jag fick med. Bina verkade dock inte alls vara besvärade av syran, och inte ett enda dött bi såg jag.

 

Blir till att testa med 85% Myrsyra då. Får ta en tur ner till Varberg och inhandla en liter till...

 

Så här såg bottenplattan ut när jag tog bort gallret, här ser ni nog inte kvalstren..

 

post-113-1177324559.jpg

 

och här en bättre bild, dock inte helt skarp, de är dryga millimetern stora, ser ut som små krabbor

 

post-113-1177324583.jpg

 

Den till höger lever än så länge..

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch..hade ett samhälle kvar under Myrsyrabehandling, och den burken fick sitta på ett dygn längre.

Betydligt större nedfall av kvalster, 75 st närmare bestämt.

Hade också burken närmare yngelklotet sista dagen.

 

När jag tittade ner i samhället skymtade jag Drottningen, så allt verkar OK.

Några döda bin på mitt galler, ser jag inte som någon fara.

 

Nu behandlar jag ytterligare två samhällen. Så att alla fått gå igenom stålbadet.

Tänker ev. upprepa proceduren om några veckor. Då får alla göra det samtidigt.

 

Dagens skörd

 

 

post-113-1177412014.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCD (Colony Collapse Disorder) har ni kanske inte fått in i huvudet ännu.men det är..

 

En allvarlig larmrapport

 

 

Mobilradiostrålning tror en del.

Genmodifierade majsen (bt-majs) som innehåller gener från Bacillus thuringiensis.. jag är oroad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Pocahontas

Varit ute på bygda, dvs borta i grannbyn hos ett par som började med bin förra året.

 

På något vis hade de haft ihjäl sin drottning för någon månad sedan, men som tur är drar bina upp massor av nya drottningar, och för två veckor sedan var jag där och kom lägligt för att se flera av dem kläckas.

 

Passade i samma veva på att dela deras samhällen i två samhällen, och stoppade ner en drottning i det nya jag bildade.

Nu var jag där idag för att se hur det gått. Fann deras nya nu fullväxta drottningar i vardera samhället, och målade dessa på ryggen. Skulle egentligen varit gulmålade i år, men då min färgpenna strejkade, fick jag tillgripa den med vit märkfärg.

Spelar ingen större roll, huvudsaken är att de som sköter om bina lätt kan finna Drottningen.

Något som ett otränad öga inte gör i första taget.

Sedan gäller det att ha en viss "känsla" för "var" Drottningen går i kupan, tar också ett tag att lära sig om man har intresse för sin hobby.

 

 

Snälla var deras bin i alla fall, var inte så snälla i höstas när jag hjälpte till med invintringen.

Väntar samtal ikväll från en biodlare, en kvinna, som idag själv skulle jobba med sina bin.

Har lovat stå "fadder" åt henne i år.

Hennes bin var otroligt fina och snälla, nästa gång jag ska dit knycker jag nog några ägg från hennes bin och försöker dra upp en eller flera Drottningar från de äggen.

Förhoppningsvis kan det bli snälla bin efter dessa.

Jag har också rätt snälla bin, ja..ett är lite griskt ibland, men det får man ta i beaktan..inte vesspa för mycket med dem. :lol:

Luuugggnna röörrelser..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att man målade bi drottningen var nytt för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jodå, två syften, dels att veta vilket år hon är född, samt att det är lätt att finna henne i samhället.

Nu ser mitt tränade öga henne ändå, men det gör inte alla.

 

Kom nyss in från bigården, var och kollade hur det går med en avläggare, (avknoppning från ett större samhälle) där får bina nu dra upp en ny drottning.

Passade även på att kolla en kemisk behandling jag inlett, mot det fruktade Varroakvalstret, duschar alla mina bin med 15%-ig mjölksyralösning. Bina mår inte illa av det men kvalstren dör, så jag kollade nedfallet på ett speciellt uppfångningsgaller jag har i botten på kupan.

Och det var ett hundratal kvalster som strukit med, ska upprepa behandlingen var fjärde dygn i fyra dagar...har jag tur kan det vara framgångsrikt.

90 % av kvalstren lär dö i de första behandlingarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man se hur gammal hon är?

är det som årsringar på träd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

:D

Färgmärkningen är en internationell praxis

 

Man märker drottningarna det året hon föds, (så fort hon blivit äggläggande) och man använder 5 färger, i år är det gult.

Nästa år är det rött, 2009 blir det grönt, 2010 blått, 2011 är det vitt, sedan börjar man om på gult igen 2012

 

Man har en drottning max 3 år, sedan har hon "tjänat ut"

Tyvärr så får hon ingen pension...

 

Äldre än 5 år blir de aldrig..bina byter ut henne själv om inte biodlaren gör det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gäller då att inte missa något år då....för då har man tappat räkningen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Som "seriös" biodlare för jag dagboksanteckningar över varje bisamhälle, och vet exakt vilken dag jag tillsatte Drottningen

 

Denna Drottningen är alltså född 2005

 

post-113-1181037654.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja anteckningar klarar man sig inte utan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med lavendel plantorna/sticklingarna du fick, har dom tagit sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Hur går det med lavendel plantorna/sticklingarna du fick, har dom tagit sig?

 

Jajemensan, inte så stora visserligen, de växer långsamt.

Ska plantera om alla sticklingar som står på friland lite längre fram.

Du stora jag fick såg rätt risiga ut i våras, så jag ansade dem rätt hårt och nu ser de jättefina ut.

Ska bli "mycket" Lavendel här framöver :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

För en vecka sedan var jag och tittade i mina kupor, och tyckte att det inte hände så mycket.

 

I dag, hade de hänt otroligt mycket efter de senaste dagarnas värme, det har fullständigt exploderat och jag hade ett drygt jobb i morse med att bygga ut och flytta upp honung i skattlådorna.

 

Kan nästan säga att jag inte var riktigt beredd på det, de hade gott om utrymme i förra veckan.

20-30 kg per samhälle har de säkert dragit in, möjligen mer.

Svettigt jobb ska ni veta, tur att mina bin är så snälla så jag slipper slöja och handskar, har bara en vit overall på mig.

 

Gjorde en "avläggare" fann en fin "visecell" i ett samhälle med bra bin, och den vill jag gärna testa och få fram en ny Drottning på.

Har en Drottning i en annan kupa som jag vill byta ut, tror att hon är inavlad för mycket.

Risken finns att det blir inavel om det inte finns andra drönare än mina egna att tillgå.

 

Har beställt ny äggläggande Drottning från en biodlare i Trelleborg, får den om några veckor, så får jag tillfört nya gener i min bigård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Poca, när du har slungat honungen så blir det väl endel rester. Kommer inte på vad det hette, men en äldre hovslagare sa en gång att dessa rester kan man använda till hästarnas hovar. Finns endel kusar som har spruckna och fula fötter pga av olika orsaker bla fång.

Var kan man få tag på sånt och hur länge håller det innan det surnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rester..vad kan det vara..täckvaxet, propolis, klibbigt som attan och bakteriedödande, vanligt vax..

Blir inte så mycket "rester" över, vaxet smälts om och valsas till nya vaxkakor.

 

Måste vara propolis som de kletar in på hovarna, det enda som kan sitta kvar, möjligen blandar de ut det med något..

Men det är inget som jag får några mängder av, bina använder det till att täta kupan invändigt så att det inte drar på dem ..

Propolis

 

 

googla du gärna på ordet, finns många artiklar om ämnet.

 

 

Jag har provat att tugga på det några gånger, och det fastnar som superlim mellan tänderna :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte namnet bara att det skulle vara rester efter slungningen. En kompis till hade fått en burk och det var ganska stelt. Man tog några maskedar och värmde på spisen tills det blev flytande. Lät det svalna något och sedan smetade man på det på hovarna. Detta stelnade då och blev ett slags lager. Höll i ca 3 dagar sedan föll det bort. Det skulle ge hoven den fuktighet som den behövde och även mineraler och vitaminer. Behandlingen upprepades tills hovarna inte var torra mera.

Hästarnas hovar mår inte bra om det är för torrt. Vi har inte haft regn under långa perioder här och hovarna spricker och trasas sönder. Nu går de ju på bete och i vissa delar av betet är det ganska mycket surmark, vilket är bra för tassarna :) tänkte närmast på hur hösten blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Rester efter slungningen är täckvaxet, och "skummet" dvs pollen och vaxrester som flyter upp till ytan när jag silat honungen.

 

Men det är inte så hårt, mer som yoghurt ungefär. Kan inte tänka mig att det skulle kunna strykas på hovarna, försvinner omgående.

 

Måste vara propolis som de pratat om, kittet, för det är hårt och måste värmas, eller lösas upp med något, sprit ex.vis.

 

Tyvärr inga mängder av det, får det när jag skrapar täckbräder och ramar, kanske en kaffekopp på en sommar. Det går att "odla" fram mer, och då får jag lura bina att producera mer.

Det gör man genom att inte lägga täckbräderna ovanpå bikupan så tätt, utan låter det vara en springa på några millimeter, då försöker bina täta springan, för de vill inte ha "takdrag" och då får jag en kittsträng. Inget jag eftersträvar att göra, tar på binas krafter :D

 

 

Kanske de vaxar hovarna, smälter bivax (smälter vid 63° tror jag) och penslar på det, det blir som en liten sko för hästen.

Går att blanda med ex.vis Balsamterpentin och linolja, jag behandlar vårt omålade köksbord med den blandningen. ^_^

 

 

Kanske inte så bra med terpentin på hovarna... :o

 

Men jag tror att en blandning av smält bivax och ex.vis olivolja eller annan matolja vore ett bra skydd. Behåller fuktigheten i hovarna.

Linolja kanske också går, men det bör du fråga veterinären om.

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bivax tycker jag mig känna igen när det gäller namnet. Finns det vitaminer i det oxå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I dag kom solen efter det eviga regnandet, och mina bin fick plötsligt mycket att göra efter att ha behövt sitta inne och kura (liksom vi).

 

Såg ut så här ungefär på alla flustren. (bilden inte tagen idag)

 

post-113-1184085689.jpg

 

Tyvärr väntas mer regn, och de får sitta och äta upp det som de samlat in..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fortfarande bästa knepet att inte bli stucken att stå dödsstill tills getingen lämnat synhåll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Getingar går aldrig till attack om du inte viftar efter dem, blick stilla, nej det tror jag inte har nån betydelse, getingar, liksom bi sticker inte förrän de känner sig hotade.

 

River du ner ett getingbo kan du räkna med att bli stucken, eller är för nära det, annars sticker de inte.

Oftast blir man stucken för att man råkar trampa på den, eller kommer när den på "olämpligt sätt".

 

Samma med mina bin, jag kan lägga handen på flustret på bilden ovan utan att de sticker mig.

Men rör jag mig snabbt, iklädd mörka ulliga kläder kan de gå till angrepp.

Rör jag mig lugnt och sakta lägger handen framför dem så bryr de sig inte.

 

Använder aldrig handskar när jag arbetar med bina, ibland, på hösten kan jag enstaka gånger använda hatt eller slöja på huvudet för att de kan vara lite tjuriga för att jag tar deras honung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofasen då slipper man bli förstenad fort en geting närmar sig. Nått som sitter i sen barndomen.

Precis som många andra viftar som galningar när dom ser bin.

Brukar då säga -vifta inte dom sticker då!! Stå still!

Då ska man lungt och stilla röra sig bort från dom utan hastiga rörelser alltså.

Hört även att höga ljud kan störa dom och bli förbannade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...