Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poca och hans bigård


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

"(Puckelyngel kallas även de drönare som lagts av ungbin, men det är en annan orsak till varför de gör det.)"

 

Det blev jag nyfiken på! Varför?

 

Det andra var jätteintressant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puckelyngel är som jag nämnde drönaryngel.

I normala fall, när Drottningen lägger drönarägg, obefruktade ägg, så förbereder arbetsbina cellerna på vaxkakan.

De bygger cellerna lite större, oftast i ytterkanterna av vaxkakan, och i sammanhängande block. Drönare är mycket större än arbetsbiet.

 

När drottningen på sin vandring över vaxkakorna, i mörkret, kommer fram till cellerna, (hon mäter varje cellöppning med sina antenner) lägger hon ett obefruktat ägg i den större cellen. Hon lägger bara ett ägg i varje cell.

När hon fyllt de området med ägg, och kommer in till det område som har normal storlek, (4,9 mm) så återupptar hon läggandet av befruktade ägg.

 

Hon kan alltså styra sin behållare med spermier och släpper en spermie (kan möjligen vara fler än en spermie)

 

Drönarcellerna är som jag nämnde lite större, och även en aning högre.

Ett tränat öga ser vad som är en arbetsbicell och en drönarcell.

 

Men varför då ordet puckelyngel?

Jo, det händer ibland, att drottningen omkommer, och samhället blir som man säger, viselöst. Vise = drottning,

Är arbetsbina utan drottning en lång tid, flera veckor, kan de bina som fötts sist, 21 dagar efter hennes bortgång, börja lägga ägg, obefruktade sådana,oftast flera ägg i samma cell, och i vanliga arbetarcellar, lite här och där på vaxkakan.

 

Dessa ungbin, har ännu inte varit utanför kupan.

Kan väl nämna det att alla arbetsbin är honor, och har ett könsorgan med äggstockar. De tycks dock sakna förmågan att uppnå brunst.

Nåväl, äggen kläcks, en drönarlarv kommer fram och börjar växa, men den har det jäkligt trångt i sin cell och bina som bygger vaxceller gör cellen lite högre.

På nionde dagen lägger bina på ett lock på cellen. Det blir lite kupigt dessutom.

Det ser ut som små pucklar lite varstans på vaxkakan, därav "puckelyngel".

 

Då ser biodlaren det, och inser att nu är något galet, drottningen är borta.

Tittar han ner i cellerna på vaxkakan kan han dessutom se att det kan ligga 3-4 ägg i cellerna.

Det går inte att tillsätta en ny drottning i sådant samhälle, bina kommer att döda henne. Oftast är det flera ungbin som håller på att lägga ägg.

Det är bara ungbina som kan lägga ägg, sedan när de flyger ut och börja samla pollen och honung, tillbakabildas deras könsorgan.

 

Det går att tillsätta en ny drottning i ett puckelsamhälle, men det är lite omständigt.

Man bär bort hela samhället några hundra meter

Först måste man avlägsna alla ramar som innehåller puckelyngel och ägg.

Honung och pollenramar kan vara kvar, sopar av alla bin och låter dem hamna på marken, kan vara bra att lägga ut nån större skiva eller pressening.

 

När kupan är tömd på bin, bär man tillbaka den till exakt samma plats den stod på tidigare. Samtidigt sätter man ner en ny drottning i kupan i en s.k tillsättningsbur.

 

De bin som varit utanför kupan tidigare, vet var de bor, och flyger tillbaka till den platsen där kupan står. Ungbina och de äggläggande ungbina vet inte var de bor, de har aldrig memorerat sitt hem, och blir kvar på marken.

När de hemvändande bina kommer hem, känner att det finns en instängd drottning, börjar de omgående befria henne. Biodlaren har murat igen ingången till buren med en deg av honung och florsocker.

 

Tar nån dag innan de får ut henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett skäl till att bo på landet. Bina kan vara ilskna och inte alla människor uppskattar dem :) Jag bodde ett tag på 80-talet hos min farmor och farfar som var biodlare och hade bikupor på baksidan av huset. En period hade hade han en sort som var lite ilsknare. Jag och min sambo fick ruuuuusa in och ut för att slippa bli stungen. :D

 

Vet du varför dina bin dog?

Mina bin var snälla, förra hösten fick jag ett stick i pannan, men det var för att jag var sen med vinterfodringen och öppnade kupan när det var ganska kallt. I övrigt har jag undersökt ramar och skrapat ramar bara i kalsonger och bihatt.

 

De dog för att drottningen dog och jag fick puckelsamhälle. Jag skulle ersatt drottningen men hade ingen som kunde sälja i tid. Får se om jag drar igång igen våren 2019 som sagt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puckelyngel är som jag nämnde drönaryngel.

I normala fall, när Drottningen lägger drönarägg, obefruktade ägg, så förbereder arbetsbina cellerna på vaxkakan.

De bygger cellerna lite större, oftast i ytterkanterna av vaxkakan, och i sammanhängande block. Drönare är mycket större än arbetsbiet.

 

När drottningen på sin vandring över vaxkakorna, i mörkret, kommer fram till cellerna, (hon mäter varje cellöppning med sina antenner) lägger hon ett obefruktat ägg i den större cellen. Hon lägger bara ett ägg i varje cell.

När hon fyllt de området med ägg, och kommer in till det område som har normal storlek, (4,9 mm) så återupptar hon läggandet av befruktade ägg.

 

Hon kan alltså styra sin behållare med spermier och släpper en spermie (kan möjligen vara fler än en spermie)

 

Drönarcellerna är som jag nämnde lite större, och även en aning högre.

Ett tränat öga ser vad som är en arbetsbicell och en drönarcell.

 

Men varför då ordet puckelyngel?

Jo, det händer ibland, att drottningen omkommer, och samhället blir som man säger, viselöst. Vise = drottning,

Är arbetsbina utan drottning en lång tid, flera veckor, kan de bina som fötts sist, 21 dagar efter hennes bortgång, börja lägga ägg, obefruktade sådana,oftast flera ägg i samma cell, och i vanliga arbetarcellar, lite här och där på vaxkakan.

 

Dessa ungbin, har ännu inte varit utanför kupan.

Kan väl nämna det att alla arbetsbin är honor, och har ett könsorgan med äggstockar. De tycks dock sakna förmågan att uppnå brunst.

Nåväl, äggen kläcks, en drönarlarv kommer fram och börjar växa, men den har det jäkligt trångt i sin cell och bina som bygger vaxceller gör cellen lite högre.

På nionde dagen lägger bina på ett lock på cellen. Det blir lite kupigt dessutom.

Det ser ut som små pucklar lite varstans på vaxkakan, därav "puckelyngel".

 

Då ser biodlaren det, och inser att nu är något galet, drottningen är borta.

Tittar han ner i cellerna på vaxkakan kan han dessutom se att det kan ligga 3-4 ägg i cellerna.

Det går inte att tillsätta en ny drottning i sådant samhälle, bina kommer att döda henne. Oftast är det flera ungbin som håller på att lägga ägg.

Det är bara ungbina som kan lägga ägg, sedan när de flyger ut och börja samla pollen och honung, tillbakabildas deras könsorgan.

 

Det går att tillsätta en ny drottning i ett puckelsamhälle, men det är lite omständigt.

Man bär bort hela samhället några hundra meter

Först måste man avlägsna alla ramar som innehåller puckelyngel och ägg.

Honung och pollenramar kan vara kvar, sopar av alla bin och låter dem hamna på marken, kan vara bra att lägga ut nån större skiva eller pressening.

 

När kupan är tömd på bin, bär man tillbaka den till exakt samma plats den stod på tidigare. Samtidigt sätter man ner en ny drottning i kupan i en s.k tillsättningsbur.

 

De bin som varit utanför kupan tidigare, vet var de bor, och flyger tillbaka till den platsen där kupan står. Ungbina och de äggläggande ungbina vet inte var de bor, de har aldrig memorerat sitt hem, och blir kvar på marken.

När de hemvändande bina kommer hem, känner att det finns en instängd drottning, börjar de omgående befria henne. Biodlaren har murat igen ingången till buren med en deg av honung och florsocker.

 

Tar nån dag innan de får ut henne.

Väldigt intressant läsning! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant läsning! :)

Du får skaffa bin Alix. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina bin var snälla, förra hösten fick jag ett stick i pannan, men det var för att jag var sen med vinterfodringen och öppnade kupan när det var ganska kallt. I övrigt har jag undersökt ramar och skrapat ramar bara i kalsonger och bihatt.

 

De dog för att drottningen dog och jag fick puckelsamhälle. Jag skulle ersatt drottningen men hade ingen som kunde sälja i tid. Får se om jag drar igång igen våren 2019 som sagt. :)

 

Det var trist, svårt att få tag på drottningar sent på hösten, enda räddningen för dig då, hade varit om du kunde fått tag på ett annat, fungerande samhälle, och slagit ihop det med ditt via "tidningspappersmetoden" så fort du upptäckt att hon var borta.

 

För den oinvigde behövs en förklaring. :D

Det går inte bara att förena två samhällen sommar o höst, de ryker ihop och slåss, massor av bin dör, även drottningen kan stryka med.

Så man får lura dem lite.

Ett sätt är att ta ett tidningsblad, (dagstidning) som täcker hela den låda med bin som ska tillsättas. Tar ett spetsigt föremål, kniv, spik eller likn, och perforerar tidningsarket med hundratalet små lufthål, lägger pappret emellan de två bisamällena. Bina hör och känner att det finns bi på andra sidan, och de börjar ivrigt gnaga på pappret.

 

Medans de gör det uppstår "tycke" för varann, och bara ett fåtal bin råkar illa ut.

Efter några dagar tar man bort det som är kvar av pappret, det mesta har blivit konfetti.

 

Ett annat sätt är att duscha bina med anisvatten, (några droppar anisolja i en 1/2 liter vatten) lukten trycker ner den doft som de båda bisamhällena har.

Varje samhälle har olika doft (feromoner) Brukar fungera, men inte alltid.

Jag brukar även spraya lite anisvatten på tidningspappret, då dör inga bin alls.

 

En fråga bara Sevensleeper..

Drog bina inte upp några viseceller när de miste drottningen?

Hade kanske inte hjälpt, för är drönarna borta, som de är sent på hösten, hade hon inte blivit parad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får skaffa bin Alix. :)

Nej, jag inser mina begränsningar. Poca var noga med att påpeka att alla är inte kallade. Där jag bor finns knappast några bisamhällen. Ser sällan honungsbin. Ändå blir det alltid äpplen. Jag ser desto fler humlor. Oftast mörk jordhumla (Bombus terrestris). Det är en tämligen ny art, för stora delar av södra Sverige, som delvis kan sägas ha nischat in sig där det saknas bin. Den används också avsiktligt som pollinatör i växthus och har därför spridit sig i världen. Ett bo innehåller flera hundra mycket tåliga arbetare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt intressant med binas fortplantning ( även myror) detta med att Drottningen lägger obefruktade ägg, och som utvecklar Drönare som är en klon av henne själv.

Drönare har bara som uppgift att föra hennes gener vidare till nya avkommor, arbetsbin och drottningar.

 

Drönarna utför inga arbetsuppgifter i samhället, bara äter kopiöst.

Går åt mer bränsle att flyga den tunga kroppen.

 

Så när hösten kommer, och samhället övergår i en annan fas, det föds arbetsbin som ska överleva vintern och de bildar, liksom björnen, en fettkropp som hjälpa dem över vintern.

Drönararna slängs ut, de får inte komma in samhället.

Benämns som "drönarslakt" för det ser rätt dramatiskt ut när flera tjejer släpar ut grabbarna.

En kvalfull död, de kommer inte åt skafferiet med nektar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt intressant med binas fortplantning ( även myror) detta med att Drottningen lägger obefruktade ägg, och som utvecklar Drönare som är en klon av henne själv.

Drönare har bara som uppgift att föra hennes gener vidare till nya avkommor, arbetsbin och drottningar.

 

Drönarna utför inga arbetsuppgifter i samhället, bara äter kopiöst.

Går åt mer bränsle att flyga den tunga kroppen.

 

Så när hösten kommer, och samhället övergår i en annan fas, det föds arbetsbin som ska överleva vintern och de bildar, liksom björnen, en fettkropp som hjälpa dem över vintern.

Drönararna slängs ut, de får inte komma in samhället.

Benämns som "drönarslakt" för det ser rätt dramatiskt ut när flera tjejer släpar ut grabbarna.

En kvalfull död, de kommer inte åt skafferiet med nektar...

Häftigt! Slakt! :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag inser mina begränsningar.

Begränsningar? Det är inte svårt och du är ju en klok man så det skulle gå alldeles lysande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick ett glädjade telefonsamtal

 

Min honung har utsetts till Kungsbackas bästa honung, och går nu vidare till bedömningen av Hallands bästa honung :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett glädjade telefonsamtal

 

Min honung har utsetts till Kungsbackas bästa honung, och går nu vidare till bedömningen av Hallands bästa honung :galetglad:

Grattis. :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis. :cake:

 

Tack.

 

Nästa steg blir

 

post-113-0-89077900-1508842107_thumb.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett glädjade telefonsamtal

 

Min honung har utsetts till Kungsbackas bästa honung, och går nu vidare till bedömningen av Hallands bästa honung :galetglad:

Grattis! :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett glädjade telefonsamtal

 

Min honung har utsetts till Kungsbackas bästa honung, och går nu vidare till bedömningen av Hallands bästa honung :galetglad:

Kul! Grattis! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Storbritannien förbjuder bekämpningsmedel som kan skada bin | Nyheter | Expressen

:yeahbaby:


“Att inte agera skulle riskera att vi fortsätter längs en väg som kan ha utbredda och permanenta effekter på bi-befolkningar”

Heter det verkligen bi-befolkningar? :ermm: Känss lite väl Googleöversatt. Det heter väl ändå “ett bisamhälle”?

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storbritannien förbjuder bekämpningsmedel som kan skada bin | Nyheter | Expressen

 

:yeahbaby:

 

 

“Att inte agera skulle riskera att vi fortsätter längs en väg som kan ha utbredda och permanenta effekter på bi-befolkningar”

 

Heter det verkligen bi-befolkningar? :ermm: Känss lite väl Googleöversatt. Det heter väl ändå “ett bisamhälle”?

 

Det är bra, men det behöver totalförbjudas i alla länder. BAYER är mäktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett glädjade telefonsamtal

 

Min honung har utsetts till Kungsbackas bästa honung, och går nu vidare till bedömningen av Hallands bästa honung :galetglad:

Oj, grattis! Då håller vi tummarna den 18:e!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, grattis! Då håller vi tummarna den 18:e!

 

Tack !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Händer inte så mycket i min bigård, mer än att det blåser hårt kring dem, liksom det gör runt min husknut också.

 

Om man vill tillverka egna julklappar, så kanske detta kan vara något att ge sin vän.

 

 

 

 

mer tips här

 

https://www.alltomhonung.se/tips/hudvard/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu väntar ett nytt biår, och med epitetet Kungsbackas bästa honung, samt en delad 2:a plats i Hallands bästa honung, är det väl bäst att slå på stort i år.

 

Nåt sånt här kanske :D

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bor du i hyreshus eller i villaområde, alt ute på landet?

 

Det finns säkert en biodlareförening i ditt "närområde". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Pocahontas säger:

Bor du i hyreshus eller i villaområde, alt ute på landet?

 

Det finns säkert en biodlareförening i ditt "närområde". 

Nej, tyvärr, bor på en gammal bruksort. Här finns inga lantbruk eller odlingar överhuvudtaget. Folk är ointresserade av sina trädgårdar. Men om man ska sponsra ett odlat fält kan man väl göra det var som helst i landet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...