Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poca och hans bigård


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper

Slungade honung i morse. (50 kg)

Blev lite förvånad över att honungen var så mörk, brukar den inte vara vid denna tiden på året.

Brukar vara ljusare, som den honungen till höger, som jag slungade förra veckan.

 

Önskar att bina kunde berätta vilka blommor de hittat nu.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-06-26 kl. 18.17.33.jpg

 

 

 

Kul! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provar en ny kupa jjag köpt. en s.k avläggarkupa. Bra att ta in en svärm i också

Är avsedd för Lågnormal och Norsk Ram, ( jag använder Lågnormal och Svearamar)

 

Landningsbanan vid det lilla flustret snickrade jag ihop själv, ingår inte.

 

post-113-0-76521700-1498546817_thumb.jpg

 

Inget starkt samhälle, men det får växa i lugn o ro

post-113-0-05403600-1498546830_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provar en ny kupa jjag köpt. en s.k avläggarkupa. Bra att ta in en svärm i också

Är avsedd för Lågnormal och Norsk Ram, ( jag använder Lågnormal och Svearamar)

 

Landningsbanan vid det lilla flustret snickrade jag ihop själv, ingår inte.

 

Skärmavbild 2017-06-27 kl. 08.52.27.jpg

 

Inget starkt samhälle, men det får växa i lugn o ro

Skärmavbild 2017-06-27 kl. 08.52.42.jpg

Lite som att hjälpa flyktingar från ett av jordens fattigare hörn. ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det finns otäcka insekter i vår fauna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Sommartid är det "nästan jobb jämt" med bina och honungen. :D

 

Idag har jag slungat 42 kg, hamnade i den vänstra tunnan, igår slungade jag det som hamnade i mitterska tunnan.

Förra veckan den närmaste tunnan...jobb jobb.

Diskningen tar tid, alla delar diskas mellan varven, varmt vatten.. kallt vatten är inget vidare när det gäller honung.

 

Det jag slungade förra veckan skall jag "ympa" ikväll.

Det innebär att jag tar 1,5 kg flytande honung i ett kärl, typ glasslåda, tar 110 grm fast honung från fjolårets skörd, rör ihop detta med EN degkrok i 5 minuter.

Långsamt, vill ju inte ha honung uppåt väggarna. Sen ställs blandningen i kylskåp 12 timmar.

 

Rör igen, i 5 min, nu har honungen blivit trögflytande så det blir motstånd för degkroken.

Ställs in kylen 12 tim igen.

Ny rörning i 5 min, och sedan hälls den tröga massa ner i det stora kärlet.

Får sedan stå i 12 timmar, tappas därefter upp på burkar och ställs svalt utrymme, 12-15° (om man har det nånstans under sommaren.. :D )

 

På väntan står 32 ramar med närmare 60 kg honung att slunga, men jag har inget stort kärl att hälla den i, så först måste en tunna tömmas.

 

post-113-0-59725600-1499080268_thumb.jpg

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Kul att du producerar så mycket Poca. Jag har lagt ner för i år, ska nog satsa på två samhällen nästa år. Får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju vanliga bikupor, och sen finns det lite större bikupor. :)

 

Läste det, människor som bor i städer har förlorat kontakten med naturen.

Gripas av panik när de ser en bisvärm, :stjarnsmall:

finns inget snällare än en svärm.

Skulle gått dit i kalsongerna och sopat ner den i kartong (ventilerad) kört hem dem och hällt ner dem i en tom kupa.

 

Tagit om hand flera svärmar i år, utan vare sig handskar elle bislöja.

Stått mitt svärmen och inväntat var de ska sätta sig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste det, människor som bor i städer har förlorat kontakten med naturen.

Gripas av panik när de ser en bisvärm, :stjarnsmall:

finns inget snällare än en svärm.

Skulle gått dit i kalsongerna och sopat ner den i kartong (ventilerad) kört hem dem och hällt ner dem i en tom kupa.

 

Tagit om hand flera svärmar i år, utan vare sig handskar elle bislöja.

Stått mitt svärmen och inväntat var de ska sätta sig. :D

Hade en svärm här hemma för några år sen. Satt på en gren på ett liggande träd. Var rätt häftigt att se. Kunde gå rätt nära, men höll mig på vägen och gick inte in i snåret. Men, det var väl 2-3 meter kanske. Ringde grannen som har/hade ett par bikupor (tror inte han håller på längre), som kom i full (Barsebäcks-)mundering, sprayade lite rök på den, och dunkade ner klungan i en säck sen. Men det var koolt att se, såpass nära. En upplevelse. :yeahbaby:

 

- - -

 

En fråga förresten... Om man har bin, eller om det finns bin i närheten (typ grannen). Håller det getingar borta? Tänker terretorialt, typ “här är vårt område”. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en svärm här hemma för några år sen. Satt på en gren på ett liggande träd. Var rätt häftigt att se. Kunde gå rätt nära, men höll mig på vägen och gick inte in i snåret. Men, det var väl 2-3 meter kanske. Ringde grannen som har/hade ett par bikupor (tror inte han håller på längre), som kom i full (Barsebäcks-)mundering, sprayade lite rök på den, och dunkade ner klungan i en säck sen. Men det var koolt att se, såpass nära. En upplevelse. :yeahbaby:

 

- - -

 

En fråga förresten... Om man har bin, eller om det finns bin i närheten (typ grannen). Håller det getingar borta? Tänker terretorialt, typ “här är vårt område”. :)

 

Nej, det håller inte getingarna borta, tvärtom. Getingarna är rovdjur och den större getingen och framförallt Bålgetingen fångar bin som byte. Har tyvärr bålgetingar här hemma, väldigt stora, och fredliga mot oss människor, men snor mina bin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Har tyvärr bålgetingar här hemma, väldigt stora, och fredliga mot oss människor, men snor mina bin.

Jag också, jag brukar jaga bort dem med en ihoprullad tidning för att skydda mina små bin. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag också, jag brukar jaga bort dem med en ihoprullad tidning för att skydda mina små bin. :D

 

Har "nödgats" döda två bålgetingar, de har bo under takpannorna precis ovan vår veranda.

Vet att de är fredliga, men frugan som är hyperallergisk mot stick tror mig inte.

 

För egen del bekommer några stick mig inte, mer ont av mygg och blinningar.

Knott stör mig inte heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Har "nödgats" döda två bålgetingar, de har bo under takpannorna precis ovan vår veranda.

Vet att de är fredliga, men frugan som är hyperallergisk mot stick tror mig inte.

 

För egen del bekommer några stick mig inte, mer ont av mygg och blinningar.

Knott stör mig inte heller...

Jag har aldrig blivit stucken av en bålgeting, men vanliga geting- eller bistick bekommer mig inte heller (som tur är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ännu en dag i slungarrummet.

 

En tunna, c.a 73 kg blev det idag.

 

 

 

Det är nästan lika mycket jobb med efterarbetet, alla redskap ska tvättas, med ljummet vatten, silar, slunga, avtäckningsbräda, hinkar och allt vad det är :D

Men det är så det ska vara, vill komma till ett rent slungarrum nästa gång det är dags.

 

Igår drog de på vitklövern, idag var det regn och bina var knappt ute alls, i morgon blir det ny solig dag, dock inte lika varmt som igår.

 

Nu får honungen stå några dagar, sen ska den skummas av.

Det är ytterst fina korn av vax som slunkit igen de tre olika silar jag använder, den sista silen är som en nylonstrumpa nästan.

 

post-113-0-76611700-1500649792_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetslöshet råder även i binas värld..

När solen o värmen kommer så blir det flyga av igen

 

post-113-0-89220300-1501340084_thumb.jpg

 

post-113-0-39382600-1501340105_thumb.jpg

 

post-113-0-55877800-1501340095_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Aldrig hänt att jag fått vad jag tror är Lindblomshonung.

Fantastisk smak, kommer som en stuns i munnen efter några sekunder, mintsmak.

Färgen på den i nyslungat skick är även den jäkligt fin

 

Ingen stor skörd, c.a 20 kg.

Får tappa på småburkar och ta hutlöst betalt :D

Nästan för god för att ens säljas.

 

Blommorna som omger burken är dock Tagetes, men det ser ni nog :D

 

 

 

 

post-113-0-39316000-1502461780_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hänt att jag fått vad jag tror är Lindblomshonung.

Fantastisk smak, kommer som en stuns i munnen efter några sekunder, mintsmak.

Färgen på den i nyslungat skick är även den jäkligt fin

Härligt! :)

 

 

Blommorna som omger burken är dock Tagetes, men det ser ni nog :D

Eh... Självfallet... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var riktigt fin färg på den. :yeahbaby:

 

Har nog aldrig ätit en honung med mintsmak. Du får väl sälja den som “Flytande After Eight, utan chokladsmak”. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det var Honungstema i senaste avsnittet av Strömsö.

“Veckans tema är bin och honung. Alexandra gör en salva med bivax och i köket visar Paul hur man gör hemmagjord yoghurt.” »»»

Bl a gjorde de en granola med bipollen i. Paul (kocken) odlar tydligen bin han med, och pratade lite om det.

S21E02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

 

Hade inte hört detta inslaget.

 

Jo, jag känner till det mesta inom biodlingen.

Har tidigare varit bitillsyningsman (anställd av Länstyrelsen) och hade för den sysslan genomgått en utbildning några veckor hos SLU (Statens LantbruksUniversitet)

Vi bekämpar regelbundet Varroakvalstret, och sjukdomar som amerikansk yngelröta. (som är den värsta av alla sjukdomar hos bina)

 

Ska dock dela med mig av radioinslaget till våra medlemmar i Kungsbacka (170 st)

Vi utbildar runt 20-30 nya biodlare varje vinter, alla blir inte "bra" biodlare, utan lägger av efter några år.

Som allt som rör djur och insekter som i vårt fall, så krävs det en del av den som ska sköta dem.

Har man inte den förmågen att vilja ta hand om dem på rätt sätt, så går det ofta illa.

 

 

Även den bäste kan dock drabbas av sjukdomar hos sina små vänner. Kvalster, virus och bakterier slår till hos alla.

Det gäller bara att vara observant och sätta in motåtgärder i tid.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina bin dog för några veckor sedan, trist. Får se om jag drar igång igen vårren 2019, nästa år kommer all fokus vara på utbyggnad av huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina bin dog för några veckor sedan, trist. Får se om jag drar igång igen vårren 2019, nästa år kommer all fokus vara på utbyggnad av huset.

 

Ett skäl till att bo på landet. Bina kan vara ilskna och inte alla människor uppskattar dem :) Jag bodde ett tag på 80-talet hos min farmor och farfar som var biodlare och hade bikupor på baksidan av huset. En period hade hade han en sort som var lite ilsknare. Jag och min sambo fick ruuuuusa in och ut för att slippa bli stungen. :D

 

Vet du varför dina bin dog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden har de flesta biodlare rätt snälla bin, kan gå snett ibland vid friparning, men oftast så köper vi nya drottningar som parade på en "parningsstation".

Jag friparar mina ibland, om drottningarna inte är släkt med varann, men tar in nytt blod varje år från en drottninguppfödare. Minst 1 ny Drottning.

Så att jag håller min bigård med snälla bin.

Använder aldrig slöja eller handskar, bara en vit overall.

 

I år hade jag dock ett friparat samhälle, där det slog snett i 6-7 veckor, och min var riktigt på bettet.

Då hade den drottningen parat sig med en drönare utanför min bigård och fått ett antal spermier med ilsket anlag.

När de tog slut så blev bina lugna igen, bina harrelativt kort livslängd under sommaren, så de arga dog ut, och nya snällare kom till världen.

 

Bidrottningen parar sig med 10-15 drönare under sin parningsflygning.

En del hävdar att hon kan flyga 2-3 ggr under sin brunst, för fylla upp sin spermiebehållare. (samma dag)

 

Kan möjligen stämma, har haft bidrottningar som tydligen varit otillräckligt parade, då de efter något år börjat lägga obefruktade ägg.

Ur de äggen föds sedan Drönare, (hannar)

Vi säger "puckelyngel", ett sånt samhälle är dömt till undergång om man inte snabbt tar död på henne och sätter in en ny.

(Puckelyngel kallas även de drönare som lagts av ungbin, men det är en annan orsak till varför de gör det.)

 

En drottning lever upp till 4-5 år, men tappar "fart" de 2 sista åren, så man byter oftast efter 3 år.

Haft några som fått leva 4 år, och då avden anledningen att de varit otroligt bra äggläggare, och bina varit bra samlare och jättesnälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...