Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Poca och hans bigård


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Trodde att jag hört Hasse & Tages alla Lindeman, men denna har jag aldrig hört ?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Pocahontas säger:

Trodde att jag hört Hasse & Tages alla Lindeman, men denna har jag aldrig hört ?

 

 

”Svärm-or” :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan Lindeman, där han väl är bi-forskare (tror jag). Där berättar han bland annat att bina har ett språk. "De har små bi-ljud för sig." Och att det finns två slags honung: "honung och hanung. När honungen möter hanungen, då blir det sirap."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
54 minuter sedan, Telly82 säger:

Det finns en annan Lindeman, där han väl är bi-forskare (tror jag). Där berättar han bland annat att bina har ett språk. "De har små bi-ljud för sig." Och att det finns två slags honung: "honung och hanung. När honungen möter hanungen, då blir det sirap."

Insektsforskare Hasse Lindeman ?

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
23 minuter sedan, Alix säger:

Har dina bin varit ute och rensningsflugit? ? ;) 

Ja, hela januari, helt galet tidigt, brukar ske i slutet av februari när solen tittar fram och det fortfarande ligger snö. Då ger dig sig ut och tömmer tarmarna.

Inte utan att man oroas över huru detta är bra eller inte för dem...de är ute och hämtar nektar och pollen från blommande Hassel, mineralriktvatten hämtar de från den blöta mossan.  

Bina vet inte om att de inte kan flyga om det är under +9°, likt förbaskat flyger de som stollar här hemma. lågflygandes dessutom, hör hur de susar förbi öronen på mig när jag är ute i trädgården..

 

Tyvärr går många bin förlorade under utflykterna, när de sätter sig på kalla ytor så kan de bli sittandes där.

Vingmuskulaturen kyls förmodligen ner så de kan inte lyfta, det är ju små högvarviga vingar som dra iväg dem, och i kyla funkar de inte..  

 

Nyss hemkommen från biodlarmöte, alla hade frågor om om detta i dag, behöver vi ge dem mat?, räcker deras vinterförråd m.m? 

Mitt svar var att vi ska inte röra dem alls, inte förrän det är över 16° ute.. 

Sen får vi se.. 

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt galet med detta vädret, jag antar att det är därför, och att bina inte har anpassat sig. Undrar hur bina gör i länder som ofta har milda vintrar, typ Storbritannien? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Pocahontas säger:

Ja, hela januari, helt galet tidigt, brukar ske i slutet av februari när solen tittar fram och det fortfarande ligger snö. Då ger dig sig ut och tömmer tarmarna.

Inte utan att man oroas över huru detta är bra eller inte för dem...de är ute och hämtar nektar och pollen från blommande Hassel, mineralriktvatten hämtar de från den blöta mossan.  

Bina vet inte om att de inte kan flyga om det är under +9°, likt förbaskat flyger de som stollar här hemma. lågflygandes dessutom, hör hur de susar förbi öronen på mig när jag är ute i trädgården..

 

Tyvärr går många bin förlorade under utflykterna, när de sätter sig på kalla ytor så kan de bli sittandes där.

Vingmuskulaturen kyls förmodligen ner så de kan inte lyfta, det är ju små högvarviga vingar som dra iväg dem, och i kyla funkar de inte..  

 

Nyss hemkommen från biodlarmöte, alla hade frågor om om detta i dag, behöver vi ge dem mat?, räcker deras vinterförråd m.m? 

Mitt svar var att vi ska inte röra dem alls, inte förrän det är över 16° ute.. 

Sen får vi se.. 

Tömmer tarmarna?

Innebär detta ett vanligt bi inte skiter under hela vintern i normala fall?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tömmer tarmarna?

Innebär detta ett vanligt bi inte skiter under hela vintern i normala fall?

Rensningflygningar

Ja, de är renliga av sig, skiter inte inne, men det förekomma att de "skiter på sig" men då har de blivit skrämda på något vis, skakningar på marken utanför kupan, nån gren som faller ner från något träd och träffar kupan, sen kan det även bryta ut sjukdom, framför allt av en invärtes parasit, nosema.

Det kallas för "utsot" når detta skett.. hela samhället kan dö kollektivt.. inte alls kul

https://alltombiodling.se/utsot/

 

Här en länk till om denna tråkiga händelse som kan ske

https://jano.bloggo.nu/-Varfor-bin-drabbas-av-utsot/

Redigerad av Pocahontas
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen. 

Sen är jag osäker på om man ska kalla dem "djur"   för då tänker man på däggdjur :)

Men visst, de tillhör de djurriket på vår jord

https://sv.wikipedia.org/wiki/Insekter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Borde vara inne så här års...

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Pocahontas

Ingen biodlare undgår kvalstret som dödar våra bin.

Nu får vi tillgripa AI för att lättare bedöma hur kraftiga angreppen är.

 

https://beescanning.com/sv/hem/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Idag slungades de sista ramarna av årets honungsskörd.

I år har det blivit rejält med ljunghonung, jobbig att utvinna, men den bästa honungen.

Årets resultat totalt: c.a 650 kg.. från 12 kupor

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Solen gav "biverkan" idag...

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Pocahontas

En "slitsam" Mors dag"  

Mor i kupan bestände sig att ta en drygt halva samhället med sig och gå i svärm.

Sätta sig högt upp i det djäkligaste av alla träd, nära  toppen i en stor Thuja.

 

För att göra det riktigt jobbigt för mig, satt de på stammen.....

Så det var fram med stege, grensax, en såg och sekatör...

Thujan står på gränsen mot grannen..hon gav mig lov att ta ner hela thujan om så behövdes, men så roligt skulle vi inte ha.

 

Fick kapa stammen uppifrån en meter i sänder och balansera den ner på stegen, och slå ner dem i en står låda...till slut hade jag fått med mig halva trädet ner och skakat av dem framför en ny kupa som skulle bli deras bostad...svetten rann kan jag lova...

 

Men allt gick bra, 20-30.000 små tjejer har nu en ny bostad...grannens häck blev en smula deformerad

_1207.jpeg

  • Rösta upp 2
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Bi or not to bi - that's the question....

 

Gott jobbat Poca!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20- 30 tusen bin? 
Jag är glad att vi bara har två, de lever i varsin håla i samma tegelsten på vår balkong. Fridfulla och flitiga små ”tjejer” (tror jag de är… tjejer alltså)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-30 20:22, boevil säger:

20- 30 tusen bin? 
Jag är glad att vi bara har två, de lever i varsin håla i samma tegelsten på vår balkong. Fridfulla och flitiga små ”tjejer” (tror jag de är… tjejer alltså)

 

Jag mindes lite fel, hålorna var i murbruket mellan tegelstenarna.

Nu har de stängt till öppningarna, rödmurarbin? 

402B4886-E0AF-4B1B-8CE7-5EAFD10FE873.thumb.jpeg.919b27f7a1e5c98c6ced3c8036acb7c7.jpeg
 

Det syns knappt någon skillnad mellan det vanliga murbruket och binas bruk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ikväll  har jag och en del biodlare varit med i Bingolotto, våra bi visas under dragningen av numren. 

Dragning nr 3 kommer efter Nyheterna, ska bli kul att se vad som visas då...

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Pocahontas

Förra året var kämpigt, mycket jobb, och skörden hamnade på drygt 650 kg.

I år har det bina fått fnatt och svärmat för mig vid 6 tillfällen.

Lyckats fånga in alla svärmarna,  sålt av 4 av dem.  

Det har drabbat fler biodlare, " ett svärmår" säger många ..

Bra med honung även i år, hittills slungat 347 kg, återstår mycket att ta in..

Förra året fick jag mycket "skogshonung" tycks bli så i år med, och tidigare än i fjol.

Idag har jag slungat drygt 50 kg av denna härliga "skogs"honung

 

 

IMG_1338.jpeg

IMG_1339.jpeg

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-08 21:11, Pocahontas säger:

 

IMG_1338.jpeg

 

Vilken vacker färg! 🐝

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad jag gör idag..

Slungar givetvis..  färgen är vacker på honungen idag med..

Tror att bina "mjölkar" bladlusen i den stora ekskogen inte så långt härifrån.

Lättslungad.

Toppenhonung, hålller sig flytande länge.

Nya tag i morgon bitti och slungar si så där 30 kg till 

 

 

 

IMG_1376.jpeg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...