Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac TB ändrar till versaler ibland


tomo53

Rekommendera Poster

Jag råkar ut för lite underliga saker med mitt trådbunda tangenbord (Mac original) och även musen. DEN SKRIVER VERSALER PRECIS SOM JUST NU UTAN ATT JAG HAR caps lock aktiverat. Vid samma tillfälle funkar inte musen på rätt sätt heller. Den är också trådbunden. Ibland släpper det och det fungerar normalt, ibland får jag starta om datorn. Fruktansvärt irriterande.

Det sker oftast när jag ska börja skriva med en versal, sen hänger det kvar. Dock inte alltid.

DATORN ÄR EN mbr late 2013 med EL Capitan. PROBLEMET HAR BÖRJAT RÄTT NYLIGEN: Nu kom det igen och släppte efter en mening.

 

Märkte precis att när jag trycker ner shift en gång och släpper så får jag en versal och därefter små. Praktiskt, men ska det vara så? Har aldrig märkt detta tidigare. :whistling:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du har fått skräp mellan tangent/tangentsax/tangentplatta. Du behöver rengöra. Se nedanstående video:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du har fått skräp mellan tangent/tangentsax/tangentplatta. Du behöver rengöra. Se nedanstående video:

 

Det låter onekligen så. Och det gäller den skift-tangent du använder.

 

Du kanske kan blåsa ut skiten med tryckluft. Blås ALDRIG med munnen, för då får du med klibbiga salivdroppar.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Det är nog så som ni säger. Jag har en flaska med luft så den kommer till användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar->Hjälpmedel->Tangentbord

Kolla om du har tröga tangenter och/eller flertangentslås är aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar->Hjälpmedel->Tangentbord

Kolla om du har tröga tangenter och/eller flertangentslås är aktiverat.

Flertangentslås var aktiverat. Fixat. Tack för det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flertangentslås var aktiverat. Fixat. Tack för det. :)

Minsann.

Jag hade för mig att den fungerade annorlunda och att din beskrivning därmed inte passade.

Jaja, man lär så länge man lever. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar->Hjälpmedel->Tangentbord

Kolla om du har tröga tangenter och/eller flertangentslås är aktiverat.

+ 1 Bra! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...