Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gmail popup i Apple Mail


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hej,

 

Jag har ett Gmail konto inlagt i min Apple Mail. Helt plötsligt får jag en popup med tiotusen frågor och jag ska verifiera min inloggning. Men hur mycket jag än gör kan jag aldrig trycka på Done (se bild). Och detta kommer därför upp varje gång jag startar mailen nu. Det är inget malware eller elakt tillägg, utan det är från Google så det är inga konstigheter på det viset. De har ju blivit säkerhetsbesatta på sista tiden och vill ha femtiotvåstegsverifiering.

 

Någon som har en aning om hur jag blir kvitt detta?

 

 

post-66896-0-00594000-1453406921_thumb.png

 

 

 

 

Hittar jag inget sätt ryker kontot. Det är mitt skräpmailkonto, men det fyller en viktig funktion, att hålla all skit till ett konto. Så det vore synd att bli av med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS X version har du?

För vad jag kan se är det bara äldre versioner som har detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Japp, äldre. 10.9.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad jag kan se så finns det ingen lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Verkar ha existerat ett tag utan någon lösning. I flera versioner av OS X. Dåligt av Google.

 

Har läst några trådar på andra forum men det känns som att folk famlar i blindo när det kommer till lösningar.

 

Har kanske en idé om hur man kan bli av med det. Får se om det funkar imorgon, annars får man behandla det här som en gammal galen hund som bits. Avliva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att man fixar en annan/bättre mail. :)

 

Vad händer om dom inte får in nog mycket donationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har en annan, eller rättare sagt två, bättre mail. Detta är slaskmailen som jag uppger t.ex. till användarkonton på siter jag behöver men är benägna att fylla min mailbox med skit och dela min adress med andra som fyller den med ännu mer skit. Det är smidigt att ha en egen adress för det tycker jag och den här adressen hade jag sedan länge så minsta motståndets lag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om dom inte får in nog mycket donationer?

Jag har haft den mailen sen den startade för 2-3 år sen. Tror inte han fyllt målet alla år. Däremot har beloppet höjts varje år då de bygger ut varteftersom. Antar att målet är satt för nästa år... och får man inte ihop allt så får man kanske vänta med en utbyggnad el så.

 

Men den är bra, snabb. Bra upptid osv. Man får nån GB i en tillhörande OwnCloud med, har jag för mig.

 

Tror det ganska nyligen kom en liknande svensk mail med (som jag inte kommer på namnet just nu). Men om den kostade lite el inte kommer jag inte ihåg. Skall se om jag hittar den igen. Fast Countermail finns ju också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har ett Gmail konto inlagt i min Apple Mail. Helt plötsligt får jag en popup med tiotusen frågor och jag ska verifiera min inloggning. Men hur mycket jag än gör kan jag aldrig trycka på Done (se bild). Och detta kommer därför upp varje gång jag startar mailen nu. Det är inget malware eller elakt tillägg, utan det är från Google så det är inga konstigheter på det viset. De har ju blivit säkerhetsbesatta på sista tiden och vill ha femtiotvåstegsverifiering.

 

Någon som har en aning om hur jag blir kvitt detta?

 

 

attachicon.gifScreen Shot 2016-01-21 at 21.05.25.png

 

 

 

 

Hittar jag inget sätt ryker kontot. Det är mitt skräpmailkonto, men det fyller en viktig funktion, att hålla all skit till ett konto. Så det vore synd att bli av med det...

Har du testat att stänga av tvåstegsverifieringen här: https://myaccount.google.com/security?hl=sv&pli=1#signin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har du testat att stänga av tvåstegsverifieringen här: https://myaccount.google.com/security?hl=sv&pli=1#signin

Visste inte ens att jag aktiverat det. Men det kanske gjorts av sig själv?

 

Detta dök upp ikväll när jag startade mailen. Strax innan hade jag uppdaterat en Google programvara, SketchUp. Så det ligger ju nära till hands att gissa på ett samband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

[+] på taggningen. ^_^:hihihi:

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte ens att jag aktiverat det. Men det kanske gjorts av sig själv?

 

Detta dök upp ikväll när jag startade mailen. Strax innan hade jag uppdaterat en Google programvara, SketchUp. Så det ligger ju nära till hands att gissa på ett samband.

Ja, man ska hata slumpen. Funkade det i Apple Mail efter att det stängdes av? (Fast SketchUp köptes av Trimble 2012.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft den mailen sen den startade för 2-3 år sen. Tror inte han fyllt målet alla år. Däremot har beloppet höjts varje år då de bygger ut varteftersom. Antar att målet är satt för nästa år... och får man inte ihop allt så får man kanske vänta med en utbyggnad el så.

 

Men den är bra, snabb. Bra upptid osv. Man får nån GB i en tillhörande OwnCloud med, har jag för mig.

 

Tror det ganska nyligen kom en liknande svensk mail med (som jag inte kommer på namnet just nu). Men om den kostade lite el inte kommer jag inte ihåg. Skall se om jag hittar den igen. Fast Countermail finns ju också.

 

Det var inget svar på min fråga :)

Men jag gissar att få dom inte in nog mycket pengar så läggs den ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget svar på min fråga :)

Men jag gissar att få dom inte in nog mycket pengar så läggs den ner.

Nej, det skulle jag inte tro. Men jag skall passa på att fråga vid tillfälle (återkommer då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det skulle jag inte tro. Men jag skall passa på att fråga vid tillfälle (återkommer då).

 

Finns ingen tjänst som går att driva utan pengar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag hade inte tvåstegsverifiering aktiverat. Jag tror dock att jag hittade en lösning. Igår kväll, precis samtidigt som strulet började, så fick jag ett säkerhetsmail från Google om att någon försökt logga in på mitt konto från en "osäker enhet". Denna någon var jag, eller så är någon i min geografiska närhet en hacker som precis samtidigt som mig försökte logga in på mitt konto via en "osäker enhet".

 

Mailet såg ut såhär.

 

 

 

Någon försökte logga in på Google-kontot ************@gmail.com nyss från en app som inte uppfyller moderna säkerhetsstandarder.
Detaljerad information:
torsdag 21 januari 2016 20:33 (centraleuropeisk normaltid)
S*****n, Sverige*
Vi rekommenderar att du använder en säker app för att komma åt kontot, till exempel Gmail. Alla appar som Google har utvecklat uppfyller dessa säkerhetsstandarder. Om du däremot använder en app som inte är lika säker kan det hända att ditt konto blir sårbart. Läs mer.

Google förhindrade det här inloggningsförsöket, men du bör granska enheter som nyligen har använts.

 

 

 

Så jag loggade in på mitt Google konto och aktiverade möjligheten till åtkomst från mindre säkra appar, vilket tydligen Apple Mail i Mavericks räknas som. Sedan har jag sluppit fler pop-ups.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte tvåstegsverifiering aktiverat. Jag tror dock att jag hittade en lösning. Igår kväll, precis samtidigt som strulet började, så fick jag ett säkerhetsmail från Google om att någon försökt logga in på mitt konto från en "osäker enhet". Denna någon var jag, eller så är någon i min geografiska närhet en hacker som precis samtidigt som mig försökte logga in på mitt konto via en "osäker enhet".

 

Mailet såg ut såhär.

 

 

 

Någon försökte logga in på Google-kontot ************@gmail.com nyss från en app som inte uppfyller moderna säkerhetsstandarder.

Detaljerad information:

torsdag 21 januari 2016 20:33 (centraleuropeisk normaltid)

S*****n, Sverige*

Vi rekommenderar att du använder en säker app för att komma åt kontot, till exempel Gmail. Alla appar som Google har utvecklat uppfyller dessa säkerhetsstandarder. Om du däremot använder en app som inte är lika säker kan det hända att ditt konto blir sårbart. Läs mer.

 

Google förhindrade det här inloggningsförsöket, men du bör granska enheter som nyligen har använts.

 

 

 

Så jag loggade in på mitt Google konto och aktiverade möjligheten till åtkomst från mindre säkra appar, vilket tydligen Apple Mail i Mavericks räknas som. Sedan har jag sluppit fler pop-ups.

Hata slumpen var det, ja! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...