Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp har gjort kaos av mina partitioner, hjälp!


dumstruten

Rekommendera Poster

Hej! Detta är mitt första inlägg här, och som så ofta så handlar det om att jag verkar ställt till det. I det här fallet med mina partitioner.

 

Jag har en strålande färsk iMac 5K som jag skulle installera Windows 8.1 på, och dum som jag var så tog jag YouTube till hjälp med detta (då det dök upp högst när jag googlade efter hur jag skulle göra), istället för att använda Apples extremt enkla och tydliga egna genomgång. I alla fall, på Youtube så var det en vänlig själ som berättade hur jag skulle gå till väga, och allt flöt på fint. Problemet var att när jag kom till den punkt då man ska välja "Format" på den bootcamp-partition som bootcamp har skapat åt en så sa Youtubesnubben att man skulle välja "Delete" och sen installera på den. Sagt och gjort! Än så länge inga bekymmer, Windows 8 installerades bra och fungerade som det skulle.

 

Problemet dök upp när tyckte att jag kanske borde ha gjort Windows-partitionen större och därför tog Bootcamp till hjälp för att göra om disken till en partition igen. Då dök detta meddelande upp (se bifogad bild):

 

"Startskivan kan inte partitioneras eller återskapas till en enda partition.

Startskivan måste vara formaterad som en enda volym i formatet Mac OS Extended (journalförd), eller redan partitionerad av Boot Camp-assistent för installation av Windows."

 

Utöver detta upptäckte jag när jag öppnade skivverktyg att jag plötsligt hade fått ännu en partition, kallad "OSXRESERVED" synlig utöver min "Macintosh HD" och bootcamp-partition (se bifogad bild).

 

Så jag provade det enda logiska, jag raderade bootcamp-partitionen och gjorde om den till en Mac OS Extended journalförd partition istället. Men samma varningsmeddelande dök upp i bootcamp.

 

Så kort och gott: Nu sitter jag här med tre partitioner. "Macintosh HD", "OSXRESERVED" och "BASIC DATA" som den sista döptes automatiskt till. Det jag nu vill är alltså att få tillbaka allt till noll, jag vill ha EN ENDA partition som heter Macintosh HD, precis som det var när jag köpte datorn. Jag har inte vågat formatera om datorn eftersom man i ett steg där ska välja vilken partition man vill formatera om och installera OS X på och jag är rädd att de andra två blir kvar ändå och alltså kommer ligga där när väl allt är ominstallerat och klart.

 

Datorn är som sagt ny så jag har inget jag måste göra backup på eller så, jag vill bara få börja om från scratch! Hur gör jag??

post-78991-0-85637100-1452952867_thumb.png

post-78991-0-99223500-1452953018_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har du någon backup?

 

Frågan är om jag i ditt läge då inte skulle ha börjat om med hjälp av backup och sedan följt Apples guide när bootcamp ska in igen.

 

Men det är möjligt att någon partitionskung på forumet vet ett ännu enklare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootcamp-assistenten gillar inte fler än en partition på disken (recovery-partitionen oräknad).

 

Så frågan är vad OSXRESERVED är för något och vad BASIC DATA är för något.

 

Kan du ta bort dessa partitioner? OBSERVERA att allt innehåll då FÖRSVINNER. Så se till att ha en BACKUP.

Sedan kan du göra Macintosh HD större så allt utrymme på disken används.

Då ska du kunna köra Bootcamp-assistenten igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootcamp-assistenten gillar inte fler än en partition på disken (recovery-partitionen oräknad).

 

Så frågan är vad OSXRESERVED är för något och vad BASIC DATA är för något.

 

Kan du ta bort dessa partitioner? OBSERVERA att allt innehåll då FÖRSVINNER. Så se till att ha en BACKUP.

Sedan kan du göra Macintosh HD större så allt utrymme på disken används.

Då ska du kunna köra Bootcamp-assistenten igen.

Nej, när jag kör cmd-R vid omstart och går in i Disk utilities där så ska man kunna det (i fliken Partition) på huvuddisken. Då ska man kunna markera sagda partitioner och trycka på "-" för att de ska försvinna, men minustecknet är grått och går ej att trycka på. Detta är ett svar jag hittat på andra ställen, men hjälper tyvärr inte mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när jag kör cmd-R vid omstart och går in i Disk utilities där så ska man kunna det (i fliken Partition) på huvuddisken. Då ska man kunna markera sagda partitioner och trycka på "-" för att de ska försvinna, men minustecknet är grått och går ej att trycka på. Detta är ett svar jag hittat på andra ställen, men hjälper tyvärr inte mig.

Är det grått på båda (utom Macintosh HD)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade det där nu, tyvärr verkar det inte ha gjort susen. Macintosh HD raderades som väntat, men när jag då skulle installera om OS X så kom både den nya tomma hårddisken upp, samt bootcamp-partitionen och OSXRESERVED. Så de ligger kvar, oberörda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade det där nu, tyvärr verkar det inte ha gjort susen. Macintosh HD raderades som väntat, men när jag då skulle installera om OS X så kom både den nya tomma hårddisken upp, samt bootcamp-partitionen och OSXRESERVED. Så de ligger kvar, oberörda.

Du hade väl backup på Macintosh HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade väl backup på Macintosh HD?

Som jag skrev i första inlägget, det är i stort sett en helt ny mac. Jag bryr mig inte om vad som är på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i första inlägget, det är i stort sett en helt ny mac. Jag bryr mig inte om vad som är på den.

Det innehåller sannolikt program som du i efterhand kanske inte vill vara utan. Pages, Numbers, Keynote, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemo solvo!

 

Denna pärla till reddit-tråd var räddningen. Så enkelt.

https://www.reddit.com/r/mac/comments/3bg3p0/how_to_delete_a_partition/

 

Hade visserligen varit soft att hitta det där INNAN jag raderade hela min dator, men spela roll. Jag hittade det jag letade, och nu är det endast en Macintosh HD-partition kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...